Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  löplina vs plastinbakad trasselfri lina  (läst 8202 gånger)

Vilse

  • Gäst
löplina vs plastinbakad trasselfri lina
« skrivet: 16 nov-08 kl 01:04 »
Jag har hund inte i löplina men i lång plastinbakad lina som inte kan trassla.
9 meter lång lina som sitter fastsatt så hunden inte kan trassla in sej men når carport med regn o vind o solskydd, når även buskar så han kan pinka.
carporten som har tre väggar riktigt golv och tak,,är väl snarare som ett garage med öppen dörr :)
inne i carporten har han hundsäng, matskål, vattenskål.

jag använder denna lina när jag tex väntar att elmätaravläsaren ska komma.

hunden sitter b-a-r-a här när jag väntar att någon ska komma.
och jag sätter honom här varje dag efter långpromenad på morgonen och då får han sin frukost medans jag gör mej iordning för jobb,typ 30 minuter,sen är han lös på tomten hela dagen.
tycker det är bra att han är van att sitta där och att han inte gräver ner sin frukost i grönsakslandet utan istället äter den :)

har kollat svenska djurskyddslagen som säjer löplina o speccar löplinas utseende,,är det förbjudet i sverige att ha plastinbakad säkerhetslina med ankare i backen?

Mina andra jyckar har hundgård, men b-a-r-a när ingen är hemma,,annars är det frigång och promenad både morgon o kväll.
dom äter sin frukost i hundgården då samma gäller för dom, at inte gräva ner frukosten i mina rabatter o trädgårdsland utan at äta den! :)


ledup

  • Inlägg: 331
SV: löplina vs plastinbakad trasselfri lina
« Svar #1 skrivet: 16 nov-08 kl 15:31 »
Så här står det på SJV ´s hemsida:

Utomhus får du inte hålla din hund uppbunden permanent. Detta gäller även vid användning av löplina. Det är tillåtet att tillfälligt binda upp en hund utomhus, men inte mer än två timmar och då endast på ett sådant sätt så att det inte utgör en skaderisk för hunden. Valpar under 6 månader får endast hållas bundna kortare stunder.Sedan finns det fler restrektioner för hur en löplina skall vara utformad men jag hinner inte leta upp det nu!

ledup

  • Inlägg: 331
SV: löplina vs plastinbakad trasselfri lina
« Svar #2 skrivet: 16 nov-08 kl 16:54 »
Nu såg jag att du redan läst dessa föreskrifter och skall man tolka dem rättsligt så är det så att : Hundar skall hållas i löplina om de skall bindas utan uppsikt och om det sker regelbundet.
Med en lina som ligger på marken finns risken att linan bildar en ögla runt ben eller andra kroppsdelar, vilket i så fall utgör en skaderisk. (jag tolkar din förfrågan som att din lina är fäst i marken )

Så svaret är -Ja det är förbjudet!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: löplina vs plastinbakad trasselfri lina
« Svar #3 skrivet: 16 nov-08 kl 18:44 »
Jag diskuterade detta med djurskyddsinspektören för nåt år sedan och enligt henne var det helt ok att använda skruvpåle och den plastinbakade linan som ju är avsedd för just kortare förvaring av hunden. Men inte långa stunder, utan som ledup refererade max två tim.
"På ett sådant sätt att hunden inte kan skada sig", ger ju utrymme för egna tolkningar. Det är således ingen lag utan en rekommendation.
Så om Vilse kortare stunder binder upp sin hund på detta vis och dessutom kollat att det inte finns farligheter omkring, så är det hennes bedömning.
Vill man sedan använda sig av detta system mer regelmässigt är det bättre att anordna en rejäl löplina.


Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: löplina vs plastinbakad trasselfri lina
« Svar #6 skrivet: 19 jan-09 kl 18:41 »
Jag diskuterade detta med djurskyddsinspektören för nåt år sedan och enligt henne var det helt ok att använda skruvpåle och den plastinbakade linan som ju är avsedd för just kortare förvaring av hunden. Men inte långa stunder, utan som ledup refererade max två tim.
"På ett sådant sätt att hunden inte kan skada sig", ger ju utrymme för egna tolkningar. Det är således ingen lag utan en rekommendation.
Så om Vilse kortare stunder binder upp sin hund på detta vis och dessutom kollat att det inte finns farligheter omkring, så är det hennes bedömning.
Vill man sedan använda sig av detta system mer regelmässigt är det bättre att anordna en rejäl löplina.
Men var och en bör fråga sin lokala djurskyddsinspektör, vad som är rätt enligt en inspektör kan vara fel enligt en annan. ::)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser