Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älgjakten har börjat...  (läst 27602 gånger)

vitryggig hackspett

  • Inlägg: 26
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #200 skrivet: 11 feb-09 kl 22:39 »
Det blev en het debatt i älgfrågan. Att så många "altenativare" vill att älgarna ska mördas. verkar konstigt i mina ögon...ser ett gäng bakåtsträvare. Bakåtsträvare som vill att vi ska låta saker vara som det alltid har varit. Fastän det skapar våld och lidande. Dessutom får inte den a den här tråden fortsätta rulla på ljugarbänken..det kommer in någon "uppifrån" och flyttar min tråd till jakt och fiske...där det är färre som läser inläggen och där jag bara kommer få en massa skit...nej...det är märkligt att "vissa" tar sig "makten" att bestämma var saker och ting ska diskuteras...det är väl människans behov av makt antar jag.

Därför börjar jag en "Älgjakten har börjat!!! Del 2" i Ljugarbänken...därför att den här diskussionen handlar inte bara om jakten...det handlar om vår syn på andra levande arter på planeten. Älgarna är en art...kor en annan, grisar en tredje osv... Jag vill skapa en diskussion om hur vi kan ändra vår syn på de ickemänskliga djuren.


Att använda begreppet "mörda" i den här diskussionen gör jag för att poängtera handlingen i sig. Mord som mord. Du mördar en annan art på planetan som inte är av arten människa. Men för att den arten inte är människa så ska du hellre använda begreppet "skörda", hur sjukt är det. Jämställa älgen med en morot?!!?

Det känns för jävligt att se att så många här på alternativ.nu som lever 2000-talet, i en tid då människosläktet förintar sig själva och ser till att hela planeten kommer att sprängas i bitar, fortsätter att ha samma tankar och ideér som på stenåldern.

Som alternativ är du en person som inte följer strömmen, en person som vill skapa en bättre värld att leva i. Men här ser jag att många av er fortfarande vill ha en värld av lidande och våld, bakåtsträvare som gör livet outhärdligt för många indivder.

Jag kan inte kommentera alla inlägg. Kreatören är på djurens sida, det känns bra att det finns folk som tänker framåt. Hobbe verkar inte veta...denne stoppar i sig falukorv, som handlar om att han ser till att grisar avlas till jättegrisar så de inte tillslut kan bära sina egna kroppar...för att du Hobbe ska få äta billig falukorv. Jättegrisen blir en produkt för billig korv.

Ulric sätter in en bild på en person som riktar bössan ner i frysboxen...som helt klart visar vart han står i frågan. Det är för jävligt att vi på 2000-talet har ett sådant behov av våld och lidande. När vi istället kan leva i harmoni och njuta av att umgås med våra medvarelser..lära oss av dem, respektera varandra.

Hoppas att det dyker upp fler människor som är på de ickemänskliga djurens sida som verkligen vill leva i samklang med dem. Inte mörda dem, inte utnyttja dem och inte äta dem.
Va var hon så galen redan då på stenåldern :o för galen är hon, människan.

Vargerik

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #201 skrivet: 11 feb-09 kl 23:06 »
Va var hon så galen redan då på stenåldern :o för galen är hon, människan.
Nejdå, bara lite trött :).

Milan

  • Inlägg: 20
    • Blekinge
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #202 skrivet: 16 feb-09 kl 22:29 »
okej, jag hjälper till att skuter dem andra "tyska". ::)
THERE IS NO WAY TO HAPPINESS
.........................HAPPINESS IS THE WAY
The Budda

Kajsa Kavat

  • Inlägg: 159
    • Värmland
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #203 skrivet: 17 mar-09 kl 10:08 »
Jag förstår inte Prussiluskans syn på älgjakten, att den kan kopplas samman med lidande och våld.Vart finns våldet i den?Bara för att man är jägare,så kan man inte dra paralellen med att man går ut på gatorna och MÖRDAR människor.Oftast när det blir diskussioner om jakt,så är det någon jävla vegetarian eller vegan,som drar igång det hela.Vad skulle de leva av om hela viltstammen fick föryngras utan avskjutning?Vill de ha vildsvinen i sina trädgårdar som käkar upp allt de sår och planterar för att de själva VALT att inte äta kött.Visst,jag är en MÖRDARE för jag älskar kött och jag äter hellre kött från skogen än från slakteriet.Så jag håller med Margit i sitt inlägg,ge er på köttindustrin i stället.Eller gå med på älgjakten och se hur det går till från att skottet faller- till frysboxen.

"Skjut inte vargen för den är så söt och fin."Men låt den gärna äta upp mina husdjur.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #204 skrivet: 17 mar-09 kl 21:28 »
Jag förstår inte Prussiluskans syn på älgjakten, att den kan kopplas samman med lidande och våld.Vart finns våldet i den?Bara för att man är jägare,så kan man inte dra paralellen med att man går ut på gatorna och MÖRDAR människor.Oftast när det blir diskussioner om jakt,så är det någon jävla vegetarian eller vegan,som drar igång det hela.Vad skulle de leva av om hela viltstammen fick föryngras utan avskjutning?Vill de ha vildsvinen i sina trädgårdar som käkar upp allt de sår och planterar för att de själva VALT att inte äta kött.Visst,jag är en MÖRDARE för jag älskar kött och jag äter hellre kött från skogen än från slakteriet.Så jag håller med Margit i sitt inlägg,ge er på köttindustrin i stället.Eller gå med på älgjakten och se hur det går till från att skottet faller- till frysboxen.

"Skjut inte vargen för den är så söt och fin."Men låt den gärna äta upp mina husdjur.

Denna tråd kanske kan förklara Prussiluskans syn på jakt. ;)
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=45476.msg358940#msg358940

Eleganten

  • Inlägg: 281
    • Västmanland
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #205 skrivet: 18 mar-09 kl 22:17 »
ha ha ja jävlar. Hon ska alltså ha djur men inte dra fördel av dom? Tyvärr kommer vi nog att få se mer och mer av sådana idéer eftersom dom som har kontakt med olika kreatur i sitt dagliga värv blir färre och färre. Folk som aldrig har haft någon nära kontakt med ett kreatur tenderar att lägga på dom mänskliga egenskaper, egenskaper som kreaturen inte har. Precis som vi inte besitter kreaturens egenskaper att kunna tillgodo göra oss näringen i hö eller att kunna springa en kvart efter våran födelse.
Estetiken framför allt

Vargerik

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat... Igen! Tjohoo!
« Svar #206 skrivet: 07 sep-09 kl 10:00 »
En ny & härlig säsong står för dörren, skitjakt på er alla!

Jamback

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #207 skrivet: 22 sep-09 kl 05:03 »
Ja jösses vilka vanföreställningar det finns om jägare, tokar finns det i alla grupper av människor såväl bland jägare, veganer, politiker osv. Jag har dödat mycket djur men skulle aldrig göra det utan ett vettigt syfte (mat, jaktvård, avlivning av trafikskadat vilt bla) och defenetivt aldrig pina ett djur, att jägare överlag är blodtörstiga mm är bara pladder men som sagt, visst finns det en hel del skjutgalna individer utan omdöme som både super och tjyvskjuter men de brukar ej bli speciellt långvariga i seriösa jaktlag. Själv jagar jag för att det är en livsstil som jag trivs med och jag tycker det är en bra känsla när jag fällt ett djur utan stress, att fika och träffa kompisarna är ej hela grejen, det kan jag göra hemma på gårdsplanen utan bössa isf (även om jag gillar mina jaktkamrater). Jakt går ut på att döda djur av olika anledningar, kråkor, ex skjuter man för att de ställer till ett elände för andra djur och pga mängden av dem, att det är kul är ej någon nackdel, tvärtom så oftast blir man bra på det som intresserar en och det man finner roligt. För att bli en framgångsrik jägare måste man besitta en hel del kunskap om naturen och dess djur. Jag är övertygad om att de flesta av jägarna i Sverige har en MYCKET bättre bättre uppfattning/kunskap om djur och natur än de som tror sig göra en välgärning genom att släppa ut 10 000 minkar eller sabotera jakttorn osv även om jag tycker att pälsfarmer är skit. Trots att jag jagar och har dessa åsikter anser jag mig vara "djurvän" och avskyr halal/koscher slakt, tjurfäktning, folk som inte slår ihjäl fisk de fångat, sådana som slår sina djur osv och finner det skrämmande att vissa tror på fullt allvar att det är samma sak att jaga som att vara sadist och plåga djur. Det är skillnad på att tro och veta. Väl mött i skogen.

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #208 skrivet: 02 okt-09 kl 21:33 »
Detta var minsann en tröttsam tråd....... För det mesta brukar jag med tveksam rätt betrakta jägare lite som extremister (jag jagar själv... lite men dock) och rovdjursfientliga och lite av varje men det här är ju inte klokt........ Det får mig att tänka på nåt blad som Jenovas Vittnen delar ut med lejon och kor och folk som myser tillsammans........ Ämnet hör hemma nånstans i nån mystråd även om denna placeringen är den enda chansen att få jägarnas syn på saken... Jägarnas syn verkar ju i och för sig vara helt ointressant för trådskaparen så det där med ljugarbänken var ju en bra ide.....

Själv får jag bara jaga älg tre dagar men det tänker jag inte missa.

God jakt på er allihopa som gillar att jaga !!

Lars A

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #209 skrivet: 11 okt-22 kl 20:33 »
Tänkte passa på att göra årets trådlyft och höra hur jakten gått hos er?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #210 skrivet: 11 okt-22 kl 21:20 »
Tänkte passa på att göra årets trådlyft och höra hur jakten gått hos er?
Skitjakt...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser