Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Städa själv eller städar bina?  (läst 826 gånger)

rovis

  • Inlägg: 19
    • Gotland
Städa själv eller städar bina?
« skrivet: 02 jun-23 kl 12:23 »
Jag har en bikupa där bina bygger sina kakor helt själva, men samhället dog i vintras, förmodligen av svält då kakorna är tomma. Så nu har jag massa fina tomma vaxkakor i fantastisk konstruktion så som bina själva vill ha dom, men dom är fulla med döda bin. Om jag nu ska sätta in en ny svärm, borde jag ta bort hela rasket eller ska jag låta det vara kvar så städar bina ut dom döda själva och kan återanvända kakorna? Vad tror/tänker ni?
Detta är alltså inte konventionell biodling utan en strävan efter att ha så lite med bina att göra som möjligt, dvs låta dom bete sej naturligt och endast ta lite överflödshonung. Jag vill höra lite olika resonemang, för och nackdelar, som ni kan komma på.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Städa själv eller städar bina?
« Svar #1 skrivet: 02 jun-23 kl 21:22 »
Städa enligt konstens alla regler.

Främst för att säkerställa att du inte har smitta i kupan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tjörnbo

  • Inlägg: 15
    • Bohuslän
SV: Städa själv eller städar bina?
« Svar #2 skrivet: 08 jun-23 kl 09:40 »
Det gäller ju att någon smitta inte varit i farten, oftast är det bästa att städa och smälta ner sådana kakor för att vara på säkra sidan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 2 användare
xaelanar, Storlyckans Anna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser