Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För mycket makadam under jordkällaren?  (läst 1206 gånger)

Lancet2

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
För mycket makadam under jordkällaren?
« skrivet: 28 maj-23 kl 14:11 »
Det pratas alltid om att jordkällare ska vara väldränerade, det är ju självklart. Men kan man packa för tjockt lager makadam så att det blir ”för dränerat”, att jordens kyla/värme och rätta fukt inte leder sig upp i jordkällaren?

Jag har en Sandström glasfiberkällare. Den är lite för kall när det är som kallast, men ändå precis över nollan. Men vi bor inte heller så långt upp i landet.
Denna sommar gick dock värmen upp väldigt snabbt till 12 grader och luftfuktigheten gick ner - inte upp på sommaren mot vad andra beskriver.

Jag undrar om det kan vara så att jag har för tjock lager makadam under jordkällaren som ligger som en enorm kulle på vår tomt. Det är drygt 50 cm.
Och det är denna makadam som också är innergolvet i källaren.

Jag funderar på om jag skulle gräva mig ner till jorden och driva ett plaströr, lodrätt ner i jorden och fylla på med makadam runt om för att ev låta jordens kyla gå upp genom röret in i källaren. Och ett galler på den del av röret som sticker upp över golvnivån.

Alt gräva ut ”ett hål” i makadamlgret ner till jorden och fylla på med jord upp till innergolvets nivå.

Frågan är ju om detta skulle hjälpa något av det.
Jag har annars rätt mängd jord över källaren, en meter överallt.

Vill be om råd innan jag ev gör fel.

Det nämns ibland också att det tar något år innan jordkällaren från rätt klimat. Kan det kanske dröja lite längre med den rejäla mängden packad makadam under, att det kanske bara är att vänta på jordkällarklimatet att komma?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: För mycket makadam under jordkällaren?
« Svar #1 skrivet: 28 maj-23 kl 15:50 »
Att temperaturen går upp till 12 grader på sommaren är nog inget konstigt om jordkällaren befinner sig i en torr kulle på tomten. Och tydligen räcker den värmen till att sänka fuktigheten inne, för att nattetid har du varmare i källaren än utetempen.

Vattna kullen och låt växterna täcka den så blir det bättre. Vattna innergolvet som de som har jordkällare och sköter dem traditionellt gör.


Är Sandströms jordkällare öppna nedåt? Hur såg golvet ut innan du grävde ner plastrummet?

Lancet2

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: För mycket makadam under jordkällaren?
« Svar #2 skrivet: 28 maj-23 kl 16:08 »
Tack för svaret. De är helt öppna undertill för att få kontakten med jorden.
Det kommer växa ovanpå och det kommer nog göra sitt till. Jag va nog lite otydlig med luftfuktigheten. Det är inte för låg luftfuktighet, men det går åt andra hållet på sommaren då jag förstått att luftfuktigheten ska öka - inte minska i förhållande till vintern.

Då funderar ju jag på om det kan vara så att den luft som kommer in via ventilation i dubbla dörrarna (nu enbart fem cm glipa) inte kyls ned tillräckligt av jorden undertill, då det tjocka lagret makadam ev ligger emellan. Därför undrar jag om det kan vara så att man behöver tex köra ett rör ned till jordnivån eller gräva ut och lägga jordgolv. I mitten i vart fall.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: För mycket makadam under jordkällaren?
« Svar #3 skrivet: 28 maj-23 kl 19:11 »
Jag tycker det verkar konstigt att ha ett så starkt kapillärbrytande lager som makadam i botten på en jordkällare som skall användas som en sådan. Jag som har min som ett torrt, kallt och frostsäkert förråd skulle ju kunna ha det så. Jag skulle nog ta ut en decimeter av singlet, ösa in fin sand och vibrera ner det med en padda. Då får du ett fuktigare klimat och kan vattna om det behövs och jordkällaren fungerar mer som den skall.

Lita dock inte enbart på min idé, för jag har inte testat.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: För mycket makadam under jordkällaren?
« Svar #4 skrivet: 28 maj-23 kl 19:33 »
Ibland kan det vara ventilationen som gör att den kalla luften rinner ut. En jordkällare behöver bara ventileras med en ventil så högt som möjligt.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: För mycket makadam under jordkällaren?
« Svar #5 skrivet: 29 maj-23 kl 18:30 »

Det är inte för låg luftfuktighet, men det går åt andra hållet på sommaren då jag förstått att luftfuktigheten ska öka - inte minska i förhållande till vintern.

Då funderar ju jag på om det kan vara så att den luft som kommer in via ventilation i dubbla dörrarna (nu enbart fem cm glipa) inte kyls ned tillräckligt av jorden undertill, då det tjocka lagret makadam ev ligger emellan. Därför undrar jag om det kan vara så att man behöver tex köra ett rör ned till jordnivån eller gräva ut och lägga jordgolv. I mitten i vart fall.

Funderade lite på vad som troligen händer i ditt fall. Jag tror att den varma, fuktbärande luften som kommer in kyls av makadamlagret. Fukt kondenserar däri och rinner nedåt så luften blir torrare. Fukten i makadamlagret dräneras.

Har du dessutom installerat dräneringsrör så kan din tilluft komma den vägen, och då blir den luften effektivt avfuktad av makadamlagret, som ju sommartid är kallare än luften i jordkällaren.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: För mycket makadam under jordkällaren?
« Svar #6 skrivet: 29 maj-23 kl 20:04 »
Hur långt är det från markytan/makadamytan ner till grundvattnet?

Lancet2

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: För mycket makadam under jordkällaren?
« Svar #7 skrivet: 30 maj-23 kl 05:39 »
Jag vet tyvärr inte hur långt ner grundvattnet är. Den brunn som fanns hos oss är igengrävd - tyvärr.

Att padda ner fint grus eller sand är ju en idé. Någon som vet om det finns någon vits att gräva in ett rör ner till jorden? Jag gjorde faktiskt det nu, ett rör med 3 dm i diameter som går lodrätt ned genom makadam-lagret till jorden. Kanske varken gör till eller från. Men knappast någon skada.

Borde jag fylla jord i hela mittgången annars med mot jordlagret. Det är ju möjligt. Men lite slitigt.
Det är alltså temperaturen som är problemet, inte luftfuktigheten.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: För mycket makadam under jordkällaren?
« Svar #8 skrivet: 30 maj-23 kl 09:03 »
Finns det dreneringsrör eller lågt sittande ventilation, som dörrspringor, så täta till den. Kall luft är tungn och rinner ut annars. Sen tycker jag du ska prova att vattna golvet. Det gör jag i vår matkällare vage höst när den tas i bruk.
 Om du har en matkällare som håller 12 grader på sommaren så tycker jag det är en bra källare som du har. Du kan nog inte få mer kyla från marken.
kretslopp

Lancet2

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: För mycket makadam under jordkällaren?
« Svar #9 skrivet: 02 jun-23 kl 05:35 »
Om det stannar vid 12 grader så är det inte hela världen. Mer att det redan nu är så pass varmt, men kanske det stabiliserar sig där och inte stiger ytterligare.
Jag har nog tänkt att ventilationen är så viktig att lite öppen ventilation i princip alltid ska finnas där (förutom kallast vinterdagarna och varmaste sommardagarna). Men ska testa detta. Tack alla.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: För mycket makadam under jordkällaren?
« Svar #10 skrivet: 02 jun-23 kl 23:51 »
Att bara låta några kvadratdecimeter försöka kyla är är nog att hoppas på för mycket. Att vattna ger mer.

En variant är ju att sätta en fläkt i ventilationen som bara går när det är kallt ute.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: För mycket makadam under jordkällaren?
« Svar #11 skrivet: 03 jun-23 kl 07:42 »
Hur mycket fyllning är det ovanpå/utanför din källare? Det ska vara minst 70 cm med fyllning på ytlagret

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: För mycket makadam under jordkällaren?
« Svar #12 skrivet: 03 jun-23 kl 11:37 »
Jag har redan 15 grader i jordkällaren, och jag tror det beror en del på att det inte var någon riktig vinter här. Marken har inte sparat så mycket kyla, och solen har gassat lång tid innan växtligheten började skugga för luften har varit relativt kall.

Jag har min verkstad så att framsidan ligger mot norr, och vintern dröjer alltid kvar en lång stund där. Så skulle jag vilja ha riktigt kallt i jordkällaren, så skulle jag se till att solen inte når den marken. Ett plank, eller granar som hindrar först, och sedan träd eller buskar. Här når solen jordkällardörren en stund på förmiddagen, och det är ju inte heller bra. Men jag utnyttjar egentligen bara det faktum att det aldrig blir minusgrader i min källare, så det kvittar om det blir lite för varmt för rotfrukter där. 17 grader blir det när sommaren är varm, och 3 plus var det de kalla vintrarna. Min är helt i betong och man går in helt slätt i markplan.

Lancet2

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: För mycket makadam under jordkällaren?
« Svar #13 skrivet: 06 jun-23 kl 14:06 »
Hur mycket fyllning är det ovanpå/utanför din källare? Det ska vara minst 70 cm med fyllning på ytlagret

Det är 70-100 cm ovanför. Så det handlar nog inte om det.
Istället så verkar det ha med villkoren inne och under källaren. Tack för alla inspel. Funderar lite här hur jag ska göra.
En tanke är ju att gräva ur inuti någon meters ränna längs med i mitten och fulla med stampad jord. Då blir det ju mer än några kvadratdecimeter.
Jag inser ju nu att jag inte skulle grävt ur så mycket inför anläggandet, men ville ha rejält dränerat då tomten lutar en del, men inte tillräckligt för att bygga in källaren. Hade ju ingen tanke på att man - eventuellt - kan ha för mycket dränerande material.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

288 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser