Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En ny torrsommar hotar, hur förbereder du dig?  (läst 3096 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
En ny torrsommar hotar, hur förbereder du dig?
« skrivet: 25 maj-23 kl 19:36 »
Diverse meteorologer och kloka gubbar/gummor varnar för en kommande torrsommar, i stil med 2018. Själv var jag månskensbonde då, och minns sommaren med fasa.

Nu är jag inte bonde längre och har ingen vallskörd eller betestillgång att oroa mig för, men våra husbehovsodlingar! Fruktträden, bärbuskarna, rabarbern och allt det där. Potatisen, rotfrukterna, baljväxterna, grönsakerna. Och så behöver ankorna badvatten varje dag.

Vad är vårt läge just nu?
Vid vårt ena hem har vi kommunalt VA samt en grävd brunn i reserv. 2 rejäla vattentunnor med lock som tidigare ägare grävt ner där stuprören mynnar, tusen tack!
Vid det andra hemmet har vi en borrad brunn samt en äldre grävd brunn (2 meter från avloppsinfiltrationen  ::) ). En regnvattentunna på cirka 100 l, men planerar för en till.
Om det nu blir något regn...

Ankornas vatten används som gödselbevattning.
Jag har också fixat en gammal höbal för att kunna täckodla mera än vanligt, vilket bör hindra vattenavdunstningen.

Hur gör ni? Tror ni på spådomarna? Hur går snacket runt köksbordet?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: En ny torrsommar hotar, hur förbereder du dig?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-23 kl 21:20 »
Det enda jag gjort är att lyfta klippbordet för längre gräs, täcker all jord nogsamt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: En ny torrsommar hotar, hur förbereder du dig?
« Svar #2 skrivet: 25 maj-23 kl 21:28 »
Då jag tillbringat mycket tid på annan ort pga studier i vår ligger den mesta odlingen på is i år. Vi har färre djur i år jämfört med 2018, men kontaktar höbonden för hösilage av första skörden eftersom det kanske inte blir någon andra.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: En ny torrsommar hotar, hur förbereder du dig?
« Svar #3 skrivet: 26 maj-23 kl 11:50 »
Jag har spritt riskerna och satt det mesta av potatisen hos en bekant som har ett låglänt område som brukar vara vattensjukt. Vid stugan blir det lite spännande nu i sommar eftersom grundvattennivån sedan i fjol har legat ungefär 3 meter högre än normalt, troligen pga en avverkning i närheten så det inte längre finns en mängd stora björkar som suger upp vatten. I varje fall ligger odlingslandet där i det hörn av tomten som höll sig någorlunda fuktigt även sommaren 2018, så det finns goda chanser att det klarar sig.

Den höga grundvattennivån är dock inte enbart av godo, den har också svämmat över avloppsinfiltrationen och höjt nivån i trekammarbrunnen så den ständigt ligger över mellanväggarna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: En ny torrsommar hotar, hur förbereder du dig?
« Svar #4 skrivet: 26 maj-23 kl 12:24 »
Som vanligt inte hunnit vad jag tänkt, men eftersom ungarna tröttnat på poolen så har vi i alla fall 15 m3 till att vattna med. Tänker minska antalet får till hösten eftersom jag köper vinterfodret och det känns otryggt med leveranserna om det går illa i sommar.

Får se om jag kan fixa min bevattningsdamm i år, men då går den inte att fylla upp förrän det blir ett oväder.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: En ny torrsommar hotar, hur förbereder du dig?
« Svar #5 skrivet: 26 maj-23 kl 20:40 »
Vi täckodlar, det ska täckas mellan alla rader. Vi har egen brunn men den kommer inte att räcka långt. Men vi bor 5 km från Ljungby och jag har möjlighet att hämta vatten där. 2018 gjorde vi det, jag hoppas det inte behövs igen, för det var jobbigt.
kretslopp

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 279
    • Dalarna
SV: En ny torrsommar hotar, hur förbereder du dig?
« Svar #6 skrivet: 27 maj-23 kl 13:00 »
Är väl förberedd. Bor vid en stor sjö och köpte traktordriven vattenpump med en massa slang och andra tillbehör 2018. Kommer att kunna vattna betet vid behov.
Gården har djupbrunn och inte ens de gamla grävda brunnarna brukar torka ut.
Det gäller att förbereda sig mentalt på utslaktning av fler djur i höst än man tänkt sig om det blir dålig skörd.
Klokt att boka vinterfoder så tidigt som möjligt om man inte har eget. Se upp för hö-skojarna för de kommer säkert fram ur hörnen om det finns pengar att lura till sig.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: En ny torrsommar hotar, hur förbereder du dig?
« Svar #7 skrivet: 27 maj-23 kl 19:10 »
Tack för kloka tankar! "Skönt" att veta att vi är flera som resonerar runt detta.

I det korta perspektivet ser det inte bra ut, 0 mm nederbörd i 10-dygnsprognoserna  :-\ .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: En ny torrsommar hotar, hur förbereder du dig?
« Svar #8 skrivet: 27 maj-23 kl 23:03 »
Och redan torrt i marken när man gräver...

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: En ny torrsommar hotar, hur förbereder du dig?
« Svar #9 skrivet: 02 jun-23 kl 05:43 »
Än så länge syns inget spår av en torrsommar eller ens en sommar. Köldrekord i Finland och igår haglade det tre ggr och regnade hela natten. Det har även regnat mycket innan.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: En ny torrsommar hotar, hur förbereder du dig?
« Svar #10 skrivet: 03 jun-23 kl 08:51 »
Vad skönt med regn. Hos oss är det snustorrt, eldningsförbud och stort behov av regn. Inget regn i sikte närmsta veckan.  :-\
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: En ny torrsommar hotar, hur förbereder du dig?
« Svar #11 skrivet: 03 jun-23 kl 11:21 »
Torrt men konstigt kallt igår. 11-12 grader i skuggan. Kallare i köket än vad vi haft denna vinter.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: En ny torrsommar hotar, hur förbereder du dig?
« Svar #12 skrivet: 03 jun-23 kl 12:25 »
Hittills har vi inte förberett för någon torrsommar mer än vad brukar göra varje år. Ett par tunnor under stuprören att samla regnvatten i. Vi har en djupborrad brunn att ta vatten från när det behövs extra bevattning i våra trädgårdsland. Någon mer odling har vi inte.
Förutom någon vecka i maj har det inte varit någon värme att tala om. Det påminner mer om höstrusk med kallblåst, regnskurar och några plusgrader.
Några av landen är klara att så och tanken var att göra det i dag. Men med dagens ruskväder får det vara. Prognosen spår lite svagare vindar och runt 10 grader i morgon, så vi väntar tills dess. Eller någon dag till, prognoserna har inte alltid rätt.
Eftersom vi stängt av nästan alla elelement blir det till att elda i köksspisen igen. Temperaturen i köket började krypa under 18 grader, så jag har nyss tänt upp igen.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: En ny torrsommar hotar, hur förbereder du dig?
« Svar #13 skrivet: 03 jun-23 kl 15:44 »
Här rapporterades det minusgrader i natt och kanske runt 12 grader som bäst den senaste veckan. Även regnat idag. Ändå fyller vi poolen för vi lovade barnen att göra det, och så har vi det ur vägen...

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: En ny torrsommar hotar, hur förbereder du dig?
« Svar #14 skrivet: 25 jun-23 kl 11:39 »
 Denna (bild) visar den strypta stril till vattenkannan som vattnet passerade innan mötet med jorden där de ny sådda fröer avaktade sin aktivitet före rätt fuktighet för deras groende förelåg.

 Vattnade bara raderna morgon o kväll tills att plantor blivit stora nog att kunna täckas.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: En ny torrsommar hotar, hur förbereder du dig?
« Svar #15 skrivet: 25 jun-23 kl 11:58 »
Torrsommaren kom av sig här, blev ett par veckor med värme och torka innan midsommar, sen har det regnat flera ggr. Kanske inte så värst men inte så det ska va torka. Regntunnorna fyllda igen.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: En ny torrsommar hotar, hur förbereder du dig?
« Svar #16 skrivet: 25 jun-23 kl 14:12 »
Södra Sverige har torrt. kommit lite regn men det gör väldigt lite nytta då det dunstar bort på någon dag. kommande vecka har det dock lovats lite mer rejält. Personligen har jag tunnor som fylls på av regn. Tömts en gång i år o fylldes till hälften sista gången det regnade. Men brunnen sjunker raskt och växterna behöver vattnet i tunnorna. Så hoppas SMHI har rätt prognos.
Klimatförändringarna syns nu tydligt. Bott här i 40 år,en gång på alla dessa år har brunnen sinat o det var 2018. Sedan dess har inte grundvattnet hämtat sig även om sista vintern var bra nederbördsmässigt. Vädersystemet har ändrat sig. Lågtrycken går nu väldigt mycket längre norrut över Sverige vilket ger torka i södra Sverige. Värmen är ju också tryckande med temp på 25-30 grader varje dag. Och så här har det varit de senaste åren. Nu vet man att sommaren troligen blir betydligt torrare än för 15-20 år sedan och vattenförsörjningen måste planeras från samhällets sida samt att lantbrukare gör bäst i att anlägga bevattningsdammar. Kommer givetvis att kosta stora summor för alla parter men blir nödvändigt. Min by har grundvattenbrunnar till hushållen men redan nu är det restriktioner och nivåerna nära riskgränsen. 2-3 veckor till med värme o torrt riskeras det ransonering.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: En ny torrsommar hotar, hur förbereder du dig?
« Svar #17 skrivet: 03 jul-23 kl 13:21 »
Här regnar det - härligt nu slipper jag vattna!
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: En ny torrsommar hotar, hur förbereder du dig?
« Svar #18 skrivet: 03 jul-23 kl 16:25 »
30 mm regn på 36 timmar si så där.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: En ny torrsommar hotar, hur förbereder du dig?
« Svar #19 skrivet: 04 jul-23 kl 07:18 »
Nu har det kommit 10-15 mm till.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

281 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser