Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Husqvarna 540Xpi - Batterimotorsåg - Motorbroms hakar sig  (läst 788 gånger)

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
Felet yttrar sig som:
När motorn ska dra igång så hackar den. Börjar snurra men bromsar. Får du igång den så snurrar den och allt går som den ska.

Felsökning:
Har lyckats felsöka ner det hela till själva motorn eller möjligen kontrollkortet. Det verkar som att det finns någon form av broms som hakar upp sig.

Öppnade upp motorn och blåste rent den med tryckluft och knackade lite för att se hur enkelt det skulle vara att dra ur den. Då fungerade sågen igen ett tag. Nu är det samma fel igen.

Lagning:
Går detta att laga? Har inte vågat demontera motorn helt, vet inte hur enkelt det är att göra utan att ha sönder den? Är det något på kontrollkortet?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14415
    • Östergötland
SV: Husqvarna 540Xpi - Batterimotorsåg - Motorbroms hakar sig
« Svar #1 skrivet: 23 maj-23 kl 14:26 »
Vet inte hur det fungerar på batterisågar. Någon givare till nödbromsen som du missat? Den borde ha en accelerometer, och en givare på skyddsbågen.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Husqvarna 540Xpi - Batterimotorsåg - Motorbroms hakar sig
« Svar #2 skrivet: 23 maj-23 kl 14:30 »
Vet inte hur det fungerar på batterisågar. Någon givare till nödbromsen som du missat? Den borde ha en accelerometer, och en givare på skyddsbågen.

Jag kan köra motorn utan nödbromsen. Det är bara batteri, motoraxel och kontrollkort inkopplat när jag kör den då. Det är samma fel.

Dvs den hackar i starten men lyckas du varva upp den så fungerar den felfritt.

Men när du stannar motorn så är det en broms som stannar den som sitter inne i motorn. Men ingen aning hur den bromsen fungerar.

Motorn är 3-fas enligt Husqvarna. Det är tre kablar till den också så det låter rimligt.

Har inte vågat dra ut innehållet i motorn. Vet inte hur det sitter.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Husqvarna 540Xpi - Batterimotorsåg - Motorbroms hakar sig
« Svar #3 skrivet: 23 maj-23 kl 18:54 »
Ta några bilder på den så kanske man kan avgöra lite mer.  En del små, hårt belastade permanentmagnetmotorer som jag gissar att detta är, bör man inte ta isär alls eftersom magneterna försvagas då. Jag förmodar att magneterna sitter i rotorn och att det är en borstlös synkronmotor, om man ändå måste ta isär den bör man så fort som möjligt "armera" magneterna genom att stoppa in rotorn i ett järnrör med samma innerdiameter som statorn.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser