Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stelnad honung i kärl  (läst 1320 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
Stelnad honung i kärl
« skrivet: 18 dec-22 kl 13:13 »
Jag har kvar några kärl med slungad honung från i somras, som tyvärr inte blev ympade eller tappade på burk då. 50-literskärl är tyvärr svåra att sälja till konsument. I vart fall inte dyrt...

Så hur bör jag lämpligen göra för att få honungen rinnande igen, så att jag kan burka den?

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Stelnad honung i kärl
« Svar #1 skrivet: 18 dec-22 kl 20:09 »
Ett olje element som är placerat i en isolerad låda (frigolitlåda)  och hinken/ tunnan placerad högt så att man får värme under tunnan och över vaka med en termometer så att du inte värmer på för mycket, 35- 38 grader C brukar vara en bra start temp och vänta 1-2 dygn innan du justerar upp tempen grad för grad, första hinken tar lite tid då man letar inställning av tempen.
Räcker med ett sådant här element https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/element/andersson-oljeelement-frh-1-0/231663.9407/

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Stelnad honung i kärl
« Svar #2 skrivet: 18 dec-22 kl 20:59 »
Säkrare då att värma hinken i vattenbad på spisplatta eller för den delen i vedeldad tvättgryta om man har tillgång till en sådan.

Att bygga in elradiatorer avsedda för rumsuppvärmning i en isolerad låda av brandfarligt material såsom frigolit är aldrig bra, inte ens om det rör sig om ett oljeelement.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Stelnad honung i kärl
« Svar #3 skrivet: 18 dec-22 kl 22:38 »
Vad händer om man värmer med lite för hög temperatur?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Stelnad honung i kärl
« Svar #4 skrivet: 19 dec-22 kl 07:30 »
Diverse enzymer och andra bra-att-ha-ämnen i honungen börjar ju brytas ner runt 50 °C.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Stelnad honung i kärl
« Svar #5 skrivet: 19 dec-22 kl 11:10 »
En kontrollerad smältning av kristallerna, för att sedan kunna ympa och tappa upp honungen, sker genom vattenbad. Det sämre alternativet är att värma med luft.

HMF-halten ökar i honung vid uppvärmning genom två faktorer - temperatur och tid.

Det tar betydligt längre tid att smälta honung med varmluft än i vattenbad, och forskning visar att med vattenbad följt av nedkylning efteråt blir höjningen av HMF lägre.

https://www.livsmedelsnyheter.se/omfattande-honungsfusk-i-internationell-tavling/

I dessa dagar är det kanske dessutom intressant att vattenbad kräver mindre energi än att smälta med varmluft.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Stelnad honung i kärl
« Svar #6 skrivet: 19 dec-22 kl 20:09 »
Ok, men hur hålla vattnet varmt? Det lär ju svalna med tiden, så hur brukar man lösa det?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Stelnad honung i kärl
« Svar #7 skrivet: 19 dec-22 kl 21:50 »
Ok, men hur hålla vattnet varmt? Det lär ju svalna med tiden, så hur brukar man lösa det?

Antingen ställer du hela vattenbadet på en elektrisk kokplatta, eller också använder du t ex en vedeldad tvättgryta som vattenbad. En stor gasolbrännare skulle också kunna fungera.  För att minska värmeförlusterna medan vattenbadet står och är varmt, så kan man gärna isolera runt det och ha ett isolerat lock ovanpå. I dessa tider bör man gärna göra en överslagsberäkning i förväg på hur mycket energi som kommer att gå åt och vad den kommer att kosta i den form man köper den.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Stelnad honung i kärl
« Svar #8 skrivet: 19 dec-22 kl 23:13 »
Jag tycker det låter som att en sous-vide-stav är en bra lösning. Alltså i vattenbadet, inte i honungen. Då kan du ställa temperaturen exakt. Jag gav 600 kr för min och den är kanon till varmvattenbad. När jag värmer grejer eller gör sous-vide-kött så använder jag oftast en kylväska, men har också använt två koniska tunnor så det blir isolerande luft emellan, och även en 300 liters isolerad mjölktank.

Med bra isolering går det inte åt mycket el att hålla värmen. 300 literstanken stiger dock bara 3 grader i timmen, för staven är på 1000 watt.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Stelnad honung i kärl
« Svar #9 skrivet: 20 dec-22 kl 02:30 »
Jag tycker det låter som att en sous-vide-stav är en bra lösning. Alltså i vattenbadet, inte i honungen. Då kan du ställa temperaturen exakt. Jag gav 600 kr för min och den är kanon till varmvattenbad. När jag värmer grejer eller gör sous-vide-kött så använder jag oftast en kylväska, men har också använt två koniska tunnor så det blir isolerande luft emellan, och även en 300 liters isolerad mjölktank.

Med bra isolering går det inte åt mycket el att hålla värmen. 300 literstanken stiger dock bara 3 grader i timmen, för staven är på 1000 watt.

Intressant! Går det att łänka till en sådan stav, måhända?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Stelnad honung i kärl
« Svar #10 skrivet: 20 dec-22 kl 07:06 »
Den här har vi kört med i många år. https://www.relek.se/product/doppvarmare-1500w-230v-30-90c
Funkar finfint än idag.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Stelnad honung i kärl
« Svar #11 skrivet: 20 dec-22 kl 09:16 »
Det verkar som om de billiga ligger kring tusenlappen nu, men det går säkert att hitta någon billigare. Här är en som ser vettig ut: https://www.elon.se/wilfa-sous-vide-1200w-svs-1200s?utm_source=adtraction&utm_medium=affiliate&utm_campaign=adtraction&at_gd=AABE0FBCBEF2C068EF35FE7D0697F0F71C5EE3C3#description

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Stelnad honung i kärl
« Svar #12 skrivet: 20 dec-22 kl 11:08 »
Det går ju också att använda ett motorvärmarelement från en bilmotor som doppvärmare. De brukar vara på 300-600 W. Tänk på att de saknar överhettningsskydd och termostat, får ej spänningssättas om de inte är nedstoppade i vatten och man får ansvara för temperaturregleringen själv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

850 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser