Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggtjuv tog redägg...  (läst 1738 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Äggtjuv tog redägg...
« skrivet: 25 aug-22 kl 19:22 »
Ja som rubriken lpter. Jag har inte fått några ägg än av mina höns. Nu snart 6 månader. La in tvp redägg igär. Idag på em har ett ägg försvunnit. Vem tar redägg? Hoppas vem det nu är lärt sig att det inte är någon ide att komma hit och ra ägg. Samtidigt funderar jag, tänk om mina höns lagt ägg och jag har någon tjuv som är här och tagir äggen

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Äggtjuv tog redägg...
« Svar #1 skrivet: 25 aug-22 kl 21:08 »
Nu några timmar senare är andra ägget borta.... hur får jag reda på vem som är tjuven och hur hindrar jag tjuven att ta ägg...

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Äggtjuv tog redägg...
« Svar #2 skrivet: 25 aug-22 kl 21:33 »
Jag misstänker skator eller ekorre. Vesslan borde inte kunna springa iväg med ägg genom nätet...
Hur som hur hindrade ni era äggtjuvar att ta sig in till redena?
Och lyckades ni få bort dem helt?

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Äggtjuv tog redägg...
« Svar #3 skrivet: 26 aug-22 kl 08:26 »
Vet inte om detta kan hjälpa dig....
för många år sedan hade jag problem med att hönsen åt upp sina egna ägg-
Då blåste jag ur några ägg som jag sedan fyllde med diverse obehagliga saker, starka kryddor etc, provade allt.
Då kanske dina tjuvar slutar, lite tabasco eller chili & vitlök är nog inte så smakligt för dem.
Du kan ju alltid testa.
Lycka till

Själv hade jag problem med att skatorna flög in i stallet och tog alla svalungar förra året.
Fick tipset att inte ta bort fönstret helt utan att ställa det på glänt så bara svalorna kunde flyga in  och ut.
I våras hade vi bara 1 sval-par kvar men nu har de fått flera kullar där alla klarat sig. De har t.o.m. byggt på sina bon så de är mycket högre, så skatorna kommer inte in i dem längre.  Phu!

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Äggtjuv tog redägg...
« Svar #4 skrivet: 26 aug-22 kl 08:57 »
Skaffa ett så kallat försvinningsrede. Då rullar ägget ner i en låda när hönan reser sig.
Jag hittade en sida som heter Bondeprylar.se. Deras reden är dyra men du ser konstruktionen och kan kanske spika lite själv eller har någon händig person i bekantskapskretsen.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Äggtjuv tog redägg...
« Svar #5 skrivet: 26 aug-22 kl 09:22 »
Om jag nätar in, även ett tak över hönsgården så borde inte skatorna ta sig in....ekorre vet jag inte, om de kan ta sig ut med ett ägg...
Men är det skator så borde de hålla sig utanför

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Äggtjuv tog redägg...
« Svar #6 skrivet: 26 aug-22 kl 12:58 »
Tack för tipsen. Det är svårt att veta om mina höns börjat lägga ägg eller inte. Men jag höll dem inne till 13 idag och inga ägg.
Jag ska testa å lägga ett redägg när de är instängda också, för att lokalisera ifall tjuven tar sig in.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Äggtjuv tog redägg...
« Svar #7 skrivet: 26 aug-22 kl 16:54 »
Kan vara svårt att begripa hur äggtjuvarna lyckas ibland. Vi hade ett mysterium här för några år sedan då någon som kunde flytta äggen utan att skada dem samlade ett tiotal i en stor låda där på sin höjd en ekorre kunde komma in. Vi märkte inte att det försvann några ägg, utan kom på det först när äggen blev så dåliga att det luktade då man öppnade lådan. Vi misstänker ekorre, någon trodde råtta, men det finns inga sådana här och jag tror de biter hål i stora ägg när de bär dem.

Kan du låna en åtelkamera av någon så blir det spännande. Det finns även billiga WiFi-kameror som kan göra jobbet.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Äggtjuv tog redägg...
« Svar #8 skrivet: 28 aug-22 kl 18:01 »
Åtelkamera i hönshus? Sen säljer man visningsrätten till SVT: Den stora hönsvandringen.
Om redägget försvinner snabbt så kanske någon dam råkat spilla gula på sig.
Våra yngre medborgare brukar ha koll på kameror som på korta avstånd kommunicerar med en dator.
Låna en sådan och spionera på brudarna och deras eventuella besökare inifrån huset.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Äggtjuv tog redägg...
« Svar #9 skrivet: 28 aug-22 kl 18:46 »
Det förekommer att hönsorna blir förbannade på det där redägget och helt enkelt plockar upp det och vandrar iväg med det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Äggtjuv tog redägg...
« Svar #10 skrivet: 12 sep-22 kl 21:23 »
Jag satte nättak på hela hönsgården. Jag hörde ett väldans väsen å flera skator var runt och i hönsgården.och runt luckan in till hönshuset. Sen dess rog det rvå tre dagar och färska ägg dök upp. Så nu får  jag 2 ägg om dagen på 4 höns.
Problemet är att jag kan inte ha hönsgården öppen, när hönsen är ute i trädgården. För häromdagen hade 3 skator flygit in genom öppna nätdörren å höll inte på att ta sig ut för de hittade inte öppningen. Så skator var min äggrjuv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser