Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kossor på åkermark?  (läst 1549 gånger)

Nyfikken

  • Inlägg: 8
    • Uppland
Kossor på åkermark?
« skrivet: 18 aug-22 kl 10:23 »
Hej!

Det börjar närma sig för att köpa gård för mig och skaffa kossor för självförsörjning! Har nu (kanske en riktigt dum) fråga; är det tillåtet att ha kossorna beta på vad som har klassats som åkermark?

Har sett i en del annonser att t.ex. bygglov av bostadshus har nekats på marken eftersom den är "brukbar", betyder det att den måste användas endast för odling eller är det tillåtet att ha den som betesmark?

(Bör tilläggas att jag då alltså inte vill bygga något på marken utan den endast ska användas som betesmark!)

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Kossor på åkermark?
« Svar #1 skrivet: 18 aug-22 kl 11:27 »
Kontrollera först att marken inte har några åtaganden på sig. Då kan du bli återbetalningsskyldig. Men det borde ligga på ägare eller arrendator  som har marken idag.
Men annars så får du ha kor på åkermark. Många bönder tar kanske en skörd först och sedan låter korna beta återväxten

Nyfikken

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: Kossor på åkermark?
« Svar #2 skrivet: 18 aug-22 kl 14:08 »
Tack för svar!

Så om jag förstår dig rätt.. Om jag köper marken (som nu är åkermark) så har jag sedan rätt till att låta kor beta där?

Hur tar man reda på om marken har några åtagande på sig?

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Kossor på åkermark?
« Svar #3 skrivet: 18 aug-22 kl 15:27 »
Om marken finns med för eu-bidrag, SAM så kan det finnas åtaganden som oftast löper på 5 år. Om inte det finns så kan du låta kor beta där direkt

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Kossor på åkermark?
« Svar #4 skrivet: 18 aug-22 kl 16:15 »
Ny ägare har inga skyldigheter angående EU-stöden. Det är tidigare ägaren/brukarens sak. Man kan aldrig bli återbetalningsskyldig för någon annans ansökan.
De senaste åren har de flesta åtaganden endast förlängts ett år i taget eftersom förhandlingarna om hur stöden ska se ut inte kommit i mål.
Skaffa kossor och stort lycka till som självförsörjare. Köp ett par höns också. Det är gott med pannkaka.

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Kossor på åkermark?
« Svar #5 skrivet: 18 aug-22 kl 20:06 »
Det där beror ju på. Om nya ägaren inte säger upp ett arrendeavtal i tid, före ett visst datum det året denne tar över så gäller arrendeavtalet även om nya ägaren och arrendatorn har gjort en uppgörelse muntligt. Kommer inte ihåg datumet så har rakt upp och ner men tror det ska göras innan det årets eu-ansökan ska lämnas in.
Har råkat ut för det där då jag köpte gård och det är inte trevligt

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Kossor på åkermark?
« Svar #6 skrivet: 19 aug-22 kl 13:09 »
Det gäller att ha koll även på eventuella avverkningsrätter och andra upplåtelser. Skulder till vägsamfälligheter följer fastigheten så de överförs till ny lagfaren ägare.
Servitut hittar man i fastighetsregistret om de finns inskrivna men det kan även finnas såna som inte registrerats. Avverkningsrätter för gallring finns inte i Skogsstyrelsens register eftersom de bara registrerar slutavverkningar som kräver anmälan.
De flesta mäklare brukar dessutom se till att säljaren får med en friskrivning i kontraktet.
Om marken tidigare använts som bete/vall kopplade till EU-stöden har länsstyrelsen koll på men eventuella arrendeupplåtelser/kontrakt  behöver man inte redovisa för att ansöka om stöd.
En bekant som för första gången skickade in ansökan om EU-stöd på sin egen mark fick veta att det under många år utgått pengar till en granne som chansat och tagit med mark i sin ansökan som han visste att det skulle komma att skördas vall på.

Nyfikken

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: Kossor på åkermark?
« Svar #7 skrivet: 23 aug-22 kl 13:39 »
Tack för alla informativa och fina svar! o:)

Det finns alltså en hel del att hålla koll på innan man köper mark/gård... Det ska inte vara lätt inte ;D
Men nu har jag lite mer kött på benen iallafall, supertack!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, magnus55, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser