Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knåttriga ärtskidor?  (läst 623 gånger)

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
Knåttriga ärtskidor?
« skrivet: 26 jul-22 kl 18:34 »
Jag märkte sedan förra veckan att på en ärtplanta så har ärtskidorna börjat bli knottriga. De smakar dock okey, märkte nu också att samma sak skett på en annan ärtplanta (annan sort) också börjat få knottriga skidor också.

Är detta någon insekt kan ha gjort eller finns det nån sjukdom ärtorna kan få, sökt lite men hittar inget, vet inte riktigt heller på vad jag ska söka på, kommer upp könssjukdomar via google...vilket är märkligt när jag skriver ärtor och ärtskidor samt sjukdom m.m.

Det är inte som stekel när de sticker löv, utan det är små knottrar, kanske 3-4 st per skida kanske.

Edit: la till en bild, har bara en skida uppe, resten är uppätna.
« Senast ändrad: 26 jul-22 kl 18:46 av gråärt »

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Knåttriga ärtskidor?
« Svar #1 skrivet: 26 jul-22 kl 19:56 »
Jag tycker jag ser ett hål mitt i upphöjningen/knottran. Här kan du läsa om skadedjur på olika växter
https://www.gullviks.se/skadegorare/skadedjur/

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Knåttriga ärtskidor?
« Svar #2 skrivet: 26 jul-22 kl 21:45 »
Jag tycker jag ser ett hål mitt i upphöjningen/knottran. Här kan du läsa om skadedjur på olika växter
https://www.gullviks.se/skadegorare/skadedjur/

Ja upplever att det är ett pyttelitet hål högst upp, därför jag tror det är nått skadedjur. Hittade en till som inte riktigt blivit så än, men har (som jag ser det blåsor/hål), den blir likadan med knotter sedan när dem blir större.

Var precis nere igen och visade en till som odlar som påstod att det varit för blött och det kan blivit så pga att det regnade i tre dagar. Att de fått ödem. Men....jag ser det som att det är hål precis som du men personen påstod att det kan bli så. Har ifs vattnat rejält men det är bra dränering där de växer också.

Men det har blivit likadant på ett par andra som inte växer nära så misstänker jag att det inte är ödem.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Knåttriga ärtskidor?
« Svar #3 skrivet: 26 jul-22 kl 23:53 »
Låter som angrepp av trips.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

823 gäster, 7 användare (3 dolda)
LimJans, eremit1, Be, Dot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser