Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.  (läst 5625 gånger)

Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
SV: Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.
« Svar #20 skrivet: 03 feb-23 kl 13:31 »
Nu vet vi hur det funkar med ankor, första ägget idag!  ;D

Vi byggde under året upp ett hönshus (som är färdigt utvändigt sånär som på 2 vindskivor och takavvattning) och velade oss fram och tillbaka mellan fjäderfän att stoppa in i det.
Hipp som happ fick vi adoptera ett par kejsarankor i oktober (drake och anka) så under en vecka byggdes det raskt en utegård på ~20m2 enligt konstens alla regler, badbaljor inköptes och 1/3 av huset delades av med kompostgaller invändigt för att bli ankornas utrymme.
Efter håltagningar för ventilation och en lucka för in och utklättring vad det klart. Naturligtvis kom ankfebern igång snabbt och vi skaffade oss också ett par cayuga-ankor så det blev en liten flock.

Det är lite pyssel dagligen med flocken så här på vintern (förutom det vanliga med vatten och mat, där vi snabbt som attan köpte en värmeplatta för vattnet inne) då vi ger dom nytt vatten i badbaljan varje morgon vid utsläpp. Ett par kannor löser biffen utan större problem. Halm har vi i mängder, så efter nytt snöfall eller när det börjar bli isigt får dom ett par famnar av det med på favoritplatserna. Inne strösslar vi efter skitighetsbehöv, och av nöd blev det en djupströbädd av halm. Ventilationen är tillräcklig, luktar fräschare än nått annat fjäderfähus jag varit it. Bara vattenhinken som luktar eftersom vattnet knappast är rent efter 15-16 timmars ankgojsande med maten.

På dagen får dom en ljummen skål vatten ute med grönt och tinad majs/ärtor och det är såklart dagens höjdpunkt för både dom och oss. Släpps in vid skymningen då vi också fyller på torrfodret och vattnet inne, lampan släcks vid 2100.

När det bara slutar vara vargavinter börjar vi släppa ut dom i det flyttbara elnätet under dagen för bete och till sommaren är tanken att bygga en 40m2 utegård komplett med 2m2 damm (35cm djup, så ~700L) så vintergården får repa sig.
Dagtid får dom medan vi är ute springa i hela halva trädgården som avgränsas med sagda elnät, vi har turen att ha gunnebo runt hela tomten på 2500m2. Förhoppningen är att dom inte blir så intresserad av att knalla till fiskdammen, annars får vi lösa det med.
Då kommer det även bli 2-3 ankor till, förmodligen löpisar.


Höns? Det får nån annan hålla på med..   o:)

Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
SV: Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.
« Svar #21 skrivet: 18 sep-23 kl 02:05 »
Då har i princip ett år med ankor gått.
Och oj vad det gått bra!

Under våren skaffade vi 2 ankor till för att fylla ut flocken. Samtidigt ungefär fick dom börja gå fritt i trädgården och äta grönt samt insekter i takt med att naturen vaknade. Tog en vecka eller så innan dom hade letat sig upp till fiskdammen i andra änden av trädgården, sen blev det ett par vändor om dagen för morgon och kvällsdopp.
Strax före midsommar blev vår drake tagen av en räv (troligen). Han dog en krigardöd värdig för Valhall när han försvarade kvinnfolket. Ny drake införskaffades och med en kombination av ruvande anka och höna hos grannarna så blev det tillslut 6 friska små knytt som fått växa upp under sommaren.

Vi byggde en större inhängnad sommargård (dryga 100m2) med tillhörande damm på 4 m2. Övervakningskameror är lysande att hålla koll på fåglarna då och då när man inte är i närheten.
I takt med att ungdjuren växte till sig och har ruggat så har filtersystemet i fiskdammen nästan packat ihop ett par gånger, men det har funkat någorlunda ok i alla fall.

I lördags så slaktade vi av 5 av ungdjuren samt en av de äldre ankorna med dålig färgteckning och behöll ett av ungdjuren som är en perfekt cayuga i detta nu. På kvällen åt vi första soppan på benen och halsarna, imorgon röker jag muskelmagarna. Resten i frysen. 😊

Höns?
Ja, vi köpte ju en rejäl plockmaskin, så det blir nog ett par omgångar maskinkläckta kött-höns nästa år kanske!

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.
« Svar #22 skrivet: 20 sep-23 kl 08:56 »
Vad kul att höra!! Det är en tillfredställande middag när man vet att alla mått bra och man vet vad man stoppat i dem och att de fått göra det de är födda till. Smakar mycket bättre då, även fast man känt individen.

Jag har ju endast myskankor i ankväg efter att ha haft "vanliga" ankor också. De passar oss utmärkt då vi gillar deras kött bättre.

nalle4

  • Inlägg: 2
  • Myskanksuppfödare- genbank
    • Östergötland
    • Villa Rosenäng Vandrarhem och kursverksamhet
SV: Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.
« Svar #23 skrivet: 23 sep-23 kl 10:42 »
hej Efwa om du vill fortsätta med myskankor och har plats att ge  några av mina älsklingar ett nytt hem så skall du få dem av mig. jag har blivit sjuk och orkar inte fortsätta - ja det är helt nödvändigt att snabbt avveckla min genmbanksuppfödning. idag har jag 32 ankor Hör av dig om det finns intresse på  min mail ; info@rosenang.se vi finns i Östergötland.  med vänlig hälsning marona/ Nalle4
Djuren skapelsens krona

putteu

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Funderar på ankor, men vet inte riktigt hur det kommer funka.
« Svar #24 skrivet: 05 okt-23 kl 01:49 »
Ankor älskar vatten och i naturen är deras normala boplats intill vatten där de lever och umgås med sina ankvänner. De är viktigt de har en stor sjö att leva och bada i annars kommer de bli deprimerade. En flod är perfekt för ankor då har dem rent vatten. En liten damm bara kan riskera bli förorenad om där är många ankor som ska bo där.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 6 användare (1 dolda)
fri, Gröfre Slissing, ärt, Clara Palmcrantz, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser