Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Planhyvel / rikthyvel?  (läst 18501 gånger)

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #20 skrivet: 20 nov-16 kl 12:35 »
Det finns ett segment med maskiner som verkar rikta sig mot
byggarbetsplatser. Dvs portabla men ändå slitstarka maskiner.
Finns bla från Bosh och Makita. Tror det blir lösningen för mig.
Några har byggt till dessa "bordsmaskiner" så de fungerar
smidigare. Typ
https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18961-istallet-kombimaskin.html
Till många kan man köpa till matningsbord och ställningar.
Fördelarna blir: Rimliga priser, garantier, reservdelar finns (?),
Lättare att baxa in i verkstaden och en stor andrahandsmarknad om jag vill byta upp mig.
Nackdelar: Sämre precision, flexibilitet och hållbarhet jämfört med "riktiga"
snickerimaskiner.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #21 skrivet: 20 nov-16 kl 13:33 »
Jo, nackdelen med riktigt gamla maskiner är att de är hiskligt tunga och kan kräva en del säkerhetskunskaper samt att man kan meka med dem och gillar att göra det också om det skall vara någon riktig mening att hålla på tycker jag.

Jag skulle nog inte gjort det om det inte vore för att jag redan delvis jobbar med att meka med maskiner och det är ett av mina största intressen annars också.
Metallmaskinerna tog mig flera veckor att göra i ordning, då visserligen en del grejer överarbetade, som polerade muttrar, mm, men det är ändå ett ganska omfattande jobb att ordningställa en tung maskin som är sliten och hoprostad.

Dessutom är en del av de allra äldsta relativt vekt byggda, därför de är billiga...

Men de duger fint för hemmabruk.

Även om maskinerna kanske är relativt billiga så blir frakten fort tokdyr om man inte har egen tung lastbil...

Men, för mig är 40K också alldeles för mycket pengar (sågar kanske ett tjugotal stockar om året, så till våra behov duger ju snustvåan (vi köpte den begagnad för halva nypriset), men inte om man säg förbrukat 50 stockar om året, då är det kvartsmiljon investering som är nästa steg... ) även om det är billigt i sammanhanget (vilket det är), så för eget bruk lönar det sig att lägga ned tid om man har intresset.

Men är det ett större företag och man räknar arbetstid så är det knappast lönt.

Jag tycker dock att det är ganska mycket jobb och krångel att hålla på med maskinerna i 40K klassen (framför allt kedjesågarna...) om man har omfattande arbeten, så jag skulle bara rekommendera dem om man har en ganska liten produktion. (i allafall är det minst tre-fyra gånger mer jobb och ganska slitsamt för ryggen att hålla på med snusburken jämfört med en riktig klingbänk med matning.)..

Men gäller det enstaka batcher, tex med panelbräder så skulle jag nog leja ut det till något lokalt sågverk, det kostar inte så hiskeligt mycket utslaget per kubik..

-

« Senast ändrad: 20 nov-16 kl 13:44 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #22 skrivet: 20 nov-16 kl 15:24 »
Hör du Gep....du skall sluta med att säga att du inte kan och inte klarar av!
Du har bara inte lärt dig ännu. Det är stor skillnad på de båda sakerna.
Folk som låter på det där viset brukar ha en jäkla massa begåvningar som de aldrig har övat upp för att de tror att de är obegåvade.

Sedan får man ju överväga vad som lönar sig att sätta tid på att lära sig respektive lönar sig att leja på men om man inte har oturen att höra till det lilla fåtal som har fötts helt utan händighet och teknisk begåvning så kan man lära sig att reparera både ett och annat.

Logosols maskiner duger bra för hobbybruk liksom deras föregångare Moretens. Ejca är också bra hobbymaskiner. De är onödigt dyra som nya men begagnade kan man få tag på för rimliga pengar.
Jämfört med mina gamla maskiner är det här maskinsegmentet inte alls svåra att reparera.
Inga babbitslaget och inga Whitworth gängor och knappast finns det utslitna gejdrar som måste filas och skavas till passning med 0,05 mm nogrannhet.
Om du har tid att bygga till en kinamaskin så kan du lika gärna sätta samma tid på att renovera en begagnad litet bättre maskin.

Egentligen är jag inte så väldigt intresserad av att reparera maskiner men som min ekonomi ser ut så är jag hänvisat till att antingen köpa kasserade proffsgrejor och reparera eller att köpa på Biltema.
Eftersom snickrandet har varit en bisyssla och sannolikt kommer att bli huvudsyssla så fort jag får igång ryggen igen så duger det inte med Biltemagrejor. Det blir för litet uträttat.
Vid det här laget har jag de flesta verktygen och maskinerna som man behöver för yrkesmässigt snickrande i liten skala. Totalkostnaden är cirka 15000 euro, det vill säga någonstans kring 140000 kronor. Skall man skaffa motsvarande maskiner på "normala" människors vis är det kring en miljon kronor det handlar om.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #23 skrivet: 20 nov-16 kl 17:57 »
Hör du Gep....du skall sluta med att säga att du inte kan och inte klarar av!
Du har bara inte lärt dig ännu. Det är stor skillnad på de båda sakerna.
Folk som låter på det där viset brukar ha en jäkla massa begåvningar som de aldrig har övat upp för att de tror att de är obegåvade.

Sedan får man ju överväga vad som lönar sig att sätta tid på att lära sig respektive lönar sig att leja på men om man inte har oturen att höra till det lilla fåtal som har fötts helt utan händighet och teknisk begåvning så kan man lära sig att reparera både ett och annat.

Logosols maskiner duger bra för hobbybruk liksom deras föregångare Moretens. Ejca är också bra hobbymaskiner. De är onödigt dyra som nya men begagnade kan man få tag på för rimliga pengar.
Jämfört med mina gamla maskiner är det här maskinsegmentet inte alls svåra att reparera.
Inga babbitslaget och inga Whitworth gängor och knappast finns det utslitna gejdrar som måste filas och skavas till passning med 0,05 mm nogrannhet.
Om du har tid att bygga till en kinamaskin så kan du lika gärna sätta samma tid på att renovera en begagnad litet bättre maskin.

Egentligen är jag inte så väldigt intresserad av att reparera maskiner men som min ekonomi ser ut så är jag hänvisat till att antingen köpa kasserade proffsgrejor och reparera eller att köpa på Biltema.
Eftersom snickrandet har varit en bisyssla och sannolikt kommer att bli huvudsyssla så fort jag får igång ryggen igen så duger det inte med Biltemagrejor. Det blir för litet uträttat.
Vid det här laget har jag de flesta verktygen och maskinerna som man behöver för yrkesmässigt snickrande i liten skala. Totalkostnaden är cirka 15000 euro, det vill säga någonstans kring 140000 kronor. Skall man skaffa motsvarande maskiner på "normala" människors vis är det kring en miljon kronor det handlar om.

Du får gärna lägga upp bilder från verkstaden och göra en liten verkstadstur. Minns dock att du lagt upp en bild på "svetshallen" :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #24 skrivet: 20 nov-16 kl 20:36 »
Just nu är det verkstadsflytt på gång och totalt kaos. Dessutom är en del maskiner inte i körskick ännu. Kom just in efter att ha stått och filat delar till anslaget på "nya" vertikalfräsen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #25 skrivet: 23 nov-16 kl 18:35 »
Kollade på Logosol och där finns en maskin för 40 000 kr
som verkar fylla mina behov. Men den verkar inte så rejäl och lite
mycket pengar för mina nuvarande behov.

Inte så rejäl? Vi som kör snickerimaskiner dagligen kör ju helst Logosol i denna prisklassen. De är byggda i Östersund med GJUTJÄRN i borden, och mycket rejäla, dessutom med suverän support och eftermarknadsservice. Är milsvid skillnad på Logosols grejor och importerade i samma prisklass. Ett självklart och smart val i min värld.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #26 skrivet: 23 nov-16 kl 19:05 »
På tal om det, om ni ursäktar en inpassfråga när ämnet är uppe, är dedär spånsugarna jag tittade på också gjorde där?
(Tänkte beställa en av den dubbla modellen så snart jag tjänat ihop pengar igen, nu gick de närmsta månadslönerna åt till att slutföra alla elinstallationer, köpa in vettiga handverktyg  och miljoner andra grejer...).

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #27 skrivet: 23 nov-16 kl 19:13 »
Nej. Tillverkningen av Logosols spånsugar sker i Asien. Filippinerna om jag inte minns fel. Men just den dubbla på 2,2 kw är den jag använder, och jag är mycket belåten med den. Enkel, snabba byten av säckar, tillval med dammfilter samt hjulgående.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #28 skrivet: 23 nov-16 kl 21:13 »
Inte så rejäl? Vi som kör snickerimaskiner dagligen kör ju helst Logosol i denna prisklassen. De är byggda i Östersund med GJUTJÄRN i borden, och mycket rejäla, dessutom med suverän support och eftermarknadsservice. Är milsvid skillnad på Logosols grejor och importerade i samma prisklass. Ett självklart och smart val i min värld.

Nu överdrev du väl litet eller hur?
Du får gärna vara Logosolfantast och jag tvivlar inte på att Logosols maskiner är värda sitt pris och tillräckligt bra både för avancerad hobby och till och med för ett deltidsproffs som arbetar med mindre produkter.

Jämfört med riktiga proffsmaskiner är Logosols maskiner klena och vingliga och har begränsad kapacitet........ men då talar om proffsmaskiner i en prisklass som inte är riktigt aktuell i den här diskussionen..... såvida man inte köper dem begagnade och renoverar dem.

Å andra sidan har Logosol säkert bättre aftermarket-service än Volvo Construction Equipment  ;)
Volvo köpte AB Bolinder-Munktell år 1950. Bolinder-Munktell uppstod när Bolinders Mekaniska Verkstad och Munktells Mekaniska Verkstad gick ihop 1932. Munktells Mekaniska Verkstad hade i sin tur köpt E.V.Beronius Mekaniska Verkstad AB år 1917. E.V. Beronius Mekaniska verkstad AB i Eskilstuna hade tillverkat min bandsåg...... så jag följde bara spåret i jakten på aftermarket-service ;D
Jag försökte kontakta dem för att få svar på en fråga om hur en del som var vandaliserad på min bandsåg skulle fungera men de svarade inte på e-post ;D Trots att de har en likadan bandsåg av något nyare årsmodell utställd i företagets eget museum så det hade varit enkelt för dem att ta en bild och ett mått ;)
Jag löste problemet själv och nu är bandsågen i drift.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Beddo

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #29 skrivet: 28 nov-16 kl 21:20 »
För den som har tid och tålamod att vänta ut en bra deal på begagnatmarknaden, och dessutom lust att mecka med sånt som andra tycker är gammalt junk (herre förlåt dem ty de veta icke vad de göra) och plats att ställa upp och använda dem så kan man med lite tålamod hitta gamla stammens proffsmaskiner för hyfsade pengar. Se bara upp för alltför nedgångna grejer eller ålderdomliga/obefintliga skyddsanordningar.

Annars låter det som att en beg Moreten rikt och plan-kombi, som verkar finnas hyfsat många på ex blocket för 10-15 kkr, borde täcka dina behov. En bekant har kört en sådan i vad man väl kan kalla intensivt hobbybruk i över 25 år, och den bara går och går och visar inga tecken på att krokna.

Tills du hittar monsterdealen på endera, ge din Biltema vad den tål så kommer den säkert att betala sig om inte annat i den kunskap och erfarenhet du kommer att skaffa dig längs vägen! Lycka till!

Beddo

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #30 skrivet: 30 nov-16 kl 16:13 »
Kort tillägg till ovanstående: Modellen heter Morten RPH330.

...och vid närmare eftertanke är det dryga 30 år som den maskin som jag hänvisar till har varit i drift, så hyfsat stabila är de allt.

En variant om du sedan skulle börja växa ur kombin är att köpa en separat rikthyvel, som är vanligare på annonsmarknaden och dessutom mer överkomliga än planhyvlar, och använda Morten-kombin endast som planhyvel (dvs. slippa omställning mellan rikt och plan) tills du en vacker dag snubblar över en välhållen billig närbelägen Jonsereds plan. :)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #31 skrivet: 30 nov-16 kl 18:57 »
Ja, man kommer ganska långt med billiga kinaverktyg för hobby bruk.
Vi köpte tex en gul borrmaskin för 350:- för ett antal år sedan, den håller ännu trots misshandeln av den vid bygget av plpthallen och diverse andra jobb, så det är olika, ibland kan man få in turskott. En "riktig" maskin hade man fått pynta det tiodubbla för, bättre, javisst, men som hemmapulare kanske man inte behöver borra i 12" stockar och gjutjärn, eller dra i 200x8 skruv utan förborrning varje dag...

Proffsmaskinerna är ofta gjorda för att klara tempojobb, men ofta räcker det med intermittent drift om några timmar för den värsta hårdkörningen om man bara puler på hjemmenivå... (Jo, jag vet vad det betyder på Norska egentligen...  ;D ).

Kan som jämförelse dra några utsnitt från metallvärlden eftersom jag kan de maskinerna bättre, på ett av mina tidigare jobb hade vi en stor trådsvets, men den började dyka efter typ fyra-fem timmars intensiv belastning, på fabriken var det en black om foten, men i ett hemma mekar garage hade man nog inte ens märkt det över huvud taget.

Den halvdana modellen kostade ca 20K ny medan den bästa modellen gick på 45K ny...

Svetsar man bara någon enstaka gång och inte har större krav än att det håller ihop hyggligt så duger ju en svetskub för en tusenlapp på lågprisbutiken alldeles utmärkt egentligen, även om den för mig är helt oanvändbar när jag är på verkstaden.

(Den gamla omformaren var i princip det enda som klarade grovt material under lång tid tills vi införskaffade en begagnad proffsmaskin av nyare modell hit också... men den ger inte bättre resultat än omformaren gjorde tycker jag, men av artighets skäl har jag inte sagt något till gubbarna om saken då jag vet att de också letade svepskäl att köpa in den nya maskinen...  ;D (Tyvärrr skulle de behålla omformaren, annars hade jag tagit den...))


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #32 skrivet: 30 nov-16 kl 19:20 »
Kort tillägg till ovanstående: Modellen heter Morten RPH330.

...och vid närmare eftertanke är det dryga 30 år som den maskin som jag hänvisar till har varit i drift, så hyfsat stabila är de allt.

En variant om du sedan skulle börja växa ur kombin är att köpa en separat rikthyvel, som är vanligare på annonsmarknaden och dessutom mer överkomliga än planhyvlar, och använda Morten-kombin endast som planhyvel (dvs. slippa omställning mellan rikt och plan) tills du en vacker dag snubblar över en välhållen billig närbelägen Jonsereds plan. :)

Bara för att förtydliga: Moretens i Östersund bygger alla Logosols snickerimaskiner. Det enda som skiljer på dem är dekalerna... Man får för en liten slant modifierade maskiner om man beställer en ny. Tex så har jag tillvalet steglös matning med tillhörande starkare motor på min H410, extra lång vagga (släde) på min PS315, matarverk och X/Y-bord liksom utbytbar spindel för pinnfräsar osv på min MF30. Jag har mångårig erfarenhet ifrån möbelindustrin med proffsmaskiner som Jonsered, Waco, Biesse, Altendorf osv osv, men jag har aldrig någonsin haft en så fantastisk bordsfräs som min MF30 från Logosol/Moretens. Tiltbar spindel i 270 grader tex, det är unikt i hela Europa!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #33 skrivet: 18 maj-23 kl 06:55 »
Snubblar över den här tråden såhär några år senare. Min biltema planhyvel är sönder. Någon stans har en skruv lossnat till hälften, hakat upp sig i en av kedjorna som driver ena matarvalsen. Ena bustningen till matarvalsen är fullständigt snedsliten. Allt detta får till följd att maskinen, ut över att den förstås låter förfärligt, slår djupa gropar i ämnet med jämna mellanrum.
Genom åren har jag märkt att man måste byta skär på den ganska ofta. Eftersom skären slits ganska snabbt och jag tenderar att hyvla i mitten på maskinen, så börjar bitarna snart bli skeva.
Dessutom har jag länge haft problem med matningen, att jag själv med stor ansträngning måst trycka träbiten genom hyveln.
Jag ångrar inte att jag köpte den! Den har lärt mig massor om att hyvla och jag har åstadkommit många fina arbeten. Om jag haft råd att välja skulle jag förstås ha köpt bättre redan då, men en sämre maskin har varit bättre än ingen alls.

Idag har jag råd med lite finare saker! Mitt utrymme är dock fortfarande ganska begränsat, så jag har blivit sugen på en kombimaskin för att spara plats. (Tänker jag fel redan där? Ska jag bygga ut för att få platts för min hobby?) Tråkigt då att det inte tycks finnas en hel skala med maskiner! Antingen får man en liten kompakt sak på stativ för 15-20K, eller så måste man skrapa fram minst 50 för att få något stadigare.
Begagnatmarknaden känns svår. Jag bor ute på Åland, jag kan inte kasta mig på båten så fort det dyker upp en fin annons på blocket. Marknaden här ute är ganska liten. Jag är hänvisad till vad jag kan hämta i en butik.

Hur är det med Duab och Luna, är det bra maskiner? Är alla kinamaskiner sämre, finns det något alls längre som inte är tillverkat i Kina?
Oavsett borde det va ett stort steg från biltema  :laugh:
Är jag galen om jag lägger så mycket pengar på en hobby?
Känner mig kluven i alla ändar, skulle uppskatta tips och glada tillrop!  :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #34 skrivet: 18 maj-23 kl 11:17 »
Det där med usla skruvar i billiga/halvbilliga maskiner har jag ofta stött på. Konstigt, men vanligt att sänka sitt varumärke för att spara ören vid hopsättningen.

Jag spanar lite smått efter en hyvel och har sett att spiralkuttrar rekommenderas. Själv har jag hittills bara använt handhållna hyvlar, men lyckats förstöra en del skär på gömda spikar, så jag tycker det verkar som en bra lösning.

Får en del reklam från Swedendro https://swedendro-tools.se/se/produkter/hyvla/stationart-bruk/axminster?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=ny_justersaag_fraan_axminster_tools_till_introduktionspris_rikt_planhyvlar_med_spiralkuttrar_i_lager_foer_omgaaende_leverans&utm_term=2023-05-17 så kastar in dem i debatten om dåligt-bra ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser