Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höglöps test  (läst 8866 gånger)

mysk-åsbomamma

  • Inlägg: 384
    • Uppland
höglöps test
« skrivet: 03 dec-11 kl 12:47 »
Hej! Ngn som har erfarenhet av att testa när hunden är i höglöp? för och nackdelar? Jag har en leonberger som vi ska para. När skulle det vara bäst att testa isf?
Förra gången missade vi höglöpet, det vore tråkigt om det inte blev ngt denna gång heller.  Hanen bor en bit bort så det är inte bra  att knalla över o kolla om de vill.
Man ska ju kunna klämma bak på svansroten och om hon e i höglöp så ska hon stäla sej. Jag testade detta förra löpet men hon bara kolla på mej : va håller du på me ::)

Tacksamm för alla svar

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: höglöps test
« Svar #1 skrivet: 03 dec-11 kl 12:53 »
Ni har ingen kastrerad hane i närheten? Det är ett idealiskt sätt att kolla om tiken är i höglöp, utan att riskera att det blir valpar med fel pappa.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mysk-åsbomamma

  • Inlägg: 384
    • Uppland
SV: höglöps test
« Svar #2 skrivet: 03 dec-11 kl 12:57 »
Nej tyvär ingen jag känner har det. Bara en stollig boxer som absolut inte ska bli pappa  ;D

Existens?

  • Gäst
SV: höglöps test
« Svar #3 skrivet: 03 dec-11 kl 13:34 »
Vi har provat både blodprov och stickor som man testar med, men inget verkar vara helt säkert.. man får nog bereda sig på några dars test. Sen däremot, nästa gång på samma hund, så kan man ju kolla tillbaka vilken dag det funkade sist..det verkar hålla sig till ungefär samma.

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: höglöps test
« Svar #4 skrivet: 12 dec-11 kl 11:59 »
det går bra att testa med okastrerad hane också. Bara ni har full uppsikt, kanske dem tom kopplade.
Om tiken bara stirrade på dig när du provade svanstricket så var det nog för tidigt.
Har hon slutat blöda? Hur länge sedan?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: höglöps test
« Svar #5 skrivet: 12 dec-11 kl 17:34 »
Vi har provat både blodprov och stickor som man testar med, men inget verkar vara helt säkert.. man får nog bereda sig på några dars test. Sen däremot, nästa gång på samma hund, så kan man ju kolla tillbaka vilken dag det funkade sist..det verkar hålla sig till ungefär samma.

En av våra tikar parades på 17:e dagen med gott resultat. Nästa gång vi parade henne blev det på 6:e dagen, även då blev det valpar. Slutsatsen vi drog är att man kan aldrig veta bestämt.

Sussilo

  • Gäst
SV: höglöps test
« Svar #6 skrivet: 12 dec-11 kl 17:53 »
Jag har låtit para mina tikar på 8-10:e dagen och det har alltid lyckats.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: höglöps test
« Svar #7 skrivet: 12 dec-11 kl 20:33 »
vad var det för stickor, existens? vi ska åka med vår ena tik till nederländerna för parning till sommarn och jag funderar redan nu hur det ska bli. hon är ju stenkåt från dag 1 redan och alla våra andra hundar (som ändå är kastrerade) blir knäppa i skallen så fort hon ska börja löpa, så nåt annat test än hanhundstestet hade jag också velat veta av.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

TFia

  • Gäst
SV: höglöps test
« Svar #8 skrivet: 14 dec-11 kl 19:03 »
Jag har testat min med en kompis hund, en fördel är om hanen är väldigt liten eller stor så kan dom inte få till det så lätt, fast så fort brukar det inte gå ändå så man hinner flytta undan tiken.
Annars brukar höglöpet vara när tiken slutar att blöda, man kan kolla med en tops eller lite toapapper. Fast min tik blöder aldrig nå större så på henne är det svårt att se.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser