Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rasstandard för faverolle?  (läst 3347 gånger)

Lijing

  • Inlägg: 317
  • Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
Rasstandard för faverolle?
« skrivet: 04 nov-12 kl 00:34 »
Vad är det viktigaste att tänka på om man vill avla på faverolle/sälja ägg? Har sökt men inte hittat ngn bra sida om det...

Benbefjädringen har jag fått kläm på men i övrigt är jag lite fundersam.

Har 4 tuppar varav en har "polisonger" men ej de andra, bör jag bara avla/sälja ägg från den med polisonger?

Färg; hönorna skiljer lite i nyanser, är det OK (några är mer beige/vete, medan några andra går mer mot beige/grått)?

Tupparna ser bra ut om man jämför med bilder på nätet men en är lite mörkare än de andra.

Ska se om jag lyckas ta några hyfsade bilder...om de vill gå ut i det här skitvädret som är!  >:(
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Viopet

  • Inlägg: 121
    • Västergötland
Sv: Rasstandard för faverolle?
« Svar #1 skrivet: 04 nov-12 kl 09:37 »
Också nyfiken på detta!

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Rasstandard för faverolle?
« Svar #2 skrivet: 04 nov-12 kl 11:32 »
Faveroll ska ha skägg. Vad du menar med polisonger förstår jag inte riktigt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Tuppen-Sven

  • Inlägg: 63
    • Västergötland
SV: Rasstandard för faverolle?
« Svar #3 skrivet: 04 nov-12 kl 11:49 »
De ska ha ett stort skägg, som går från öronskivorna ner. Är det det du kallar polisonger?

Det bästa är att ställa ut dina djur på en utställning o få dem bedömda. Men de flesta utställningar kräver djur ringade med SRFs fasta fotring. Då får du bli medlem där, ta kycklingar av dina djur, ringa dem vid 8v ålder, o ställa ut dem när de är vuxna. Går inte ringa ett vuxet djur!

Lijing

  • Inlägg: 317
  • Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
SV: Rasstandard för faverolle?
« Svar #4 skrivet: 04 nov-12 kl 12:41 »
Nu har jag fotat lite. Här har vi "polisong-killen"!
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Lijing

  • Inlägg: 317
  • Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
SV: Rasstandard för faverolle?
« Svar #5 skrivet: 04 nov-12 kl 12:42 »
De andra killarna ser ut såhär i fejjan:
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Lijing

  • Inlägg: 317
  • Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
SV: Rasstandard för faverolle?
« Svar #6 skrivet: 04 nov-12 kl 12:45 »
Såhär ser töserna ut:
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Rasstandard för faverolle?
« Svar #7 skrivet: 04 nov-12 kl 19:40 »
Tupparna som du har som saknar skägg skulle få 0p på utställning. Skägget som ska vara stort och fylligt är en av rasens kardinalpunkter (viktiga raskaraktärer) Det är viktigt att en ras har bra raskaraktär om man ska kalla dem rastypiska.

Jag hade inte avlat på Faveroll utan skägg, men det är jag det. I ditt fall ser det ut som om djuren med skägg har rätt så små skägg. Det gör det ännu mer dumt att avla på djur utan skägg.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

 

Lijing

  • Inlägg: 317
  • Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
SV: Rasstandard för faverolle?
« Svar #8 skrivet: 04 nov-12 kl 20:09 »
När har de nått sin "fulla potential" när det gäller fjäderdräkten/skäggen? De här är 4 månader ganska precis, så de är ju inte helt fullvuxna.

Hönorna tror jag på, mina bilder gör dem inte rättvisa (de är lite "blygare" än killarna o vill gå undan när jag kommer med kameran). Fluffigare än vad som synes.

Men killarna...ha kvar Rocky för värpägg o Svartskägg för kycklingar om han fluffar till sig lite mer fram till vuxen ålder. Annars får jag försöka få tag i en tjusig kille utifrån.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Rasstandard för faverolle?
« Svar #9 skrivet: 05 nov-12 kl 22:32 »
Höns som har välutvecklade skägg får inte slör. Din tupp med skägg ser ut att ha tendenser till slör vilket djur med små skägg kan få. Det var med det som utgångspunkt jag tyckte att din tupps skägg verkade "litet" Jag skulle inte tro att han kommer bli en tupp med rejält skägg även om det kanske blir lite bättre än vad det är nu.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lijing

  • Inlägg: 317
  • Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
SV: Rasstandard för faverolle?
« Svar #10 skrivet: 06 nov-12 kl 09:11 »
Skit också!  :(
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser