Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka raser kan det vara?  (läst 2760 gånger)

Tärnabonden

  • Inlägg: 28
    • Västerbotten
Vilka raser kan det vara?
« skrivet: 18 okt-12 kl 14:01 »
Har tagit hand om 5 kycklingar/ungdjur som hittades i skogen lämnade till sitt öde. Jag är ganska säker på att alla är tuppar utom en som också har en annan sorts kam (beteer sig dock väldigt tuppigt), vad heter kammen och vad skulle det kunna  det vara för raser inblandade? Benen är befjädrade. Skulle bli jätte glad om någon kunde hjälpa mig, kan de vara från två kullar eftersom alla andra har enkelkam?

Löparnäs

  • Inlägg: 310
    • Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Vilka raser kan det vara?
« Svar #1 skrivet: 18 okt-12 kl 14:02 »
Tupp .. gissar på Brahma (kammen) och dv cochin

tror att den heter rosenkam.
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Tärnabonden

  • Inlägg: 28
    • Västerbotten
SV: Vilka raser kan det vara?
« Svar #2 skrivet: 18 okt-12 kl 14:05 »
Okej, har varit lite av min gissning också här är några syskon

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vilka raser kan det vara?
« Svar #3 skrivet: 18 okt-12 kl 14:07 »
Skulle tippa på att det är Dvärgkochin och någon ras med ärtkam tex Araucna. Den på bilden är en tupp.  Gott att du tog hand om djuren  ;D och FY F-N för dem som bara lämnar tamdjur i skogen att självdö eller bli mat åt rovdjur. Kan man inte ta sitt ansvar fullt ut som djurägare och avliva överskottstoppar på  ett snabbt och icke plågsamt sätt (eller ordna hjälp av någon annan om man inte kan själv) så ska man inte ha djur. Fy vad lågt och vidrigt  :'(  Att dumpa djur i skogen  :'(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Tärnabonden

  • Inlägg: 28
    • Västerbotten
SV: Vilka raser kan det vara?
« Svar #4 skrivet: 18 okt-12 kl 14:13 »
Tror att deras mamma var dvärgkochin men hon blev tagen av en rovfågel enligt de som hittade dom och en massa döda kycklingar låg det där också, helt fruktansvärt ! Hade strött ut lite spån och förväntat sig att de ska klara sig. Nää, huvva ! Jag tog dom direkt och nu får de i alla fall ett riktigt bra slut på livet !  :)

Tärnabonden

  • Inlägg: 28
    • Västerbotten
SV: Vilka raser kan det vara?
« Svar #5 skrivet: 18 okt-12 kl 16:32 »
Någon som har någon annan gissning? Har inte wyandotte ärtkam?

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Vilka raser kan det vara?
« Svar #6 skrivet: 18 okt-12 kl 17:10 »
Jag har några små som är en blandning av Maran/Isbar,dom har lika huvuden och så har en av mina små tuppar rosenkam.Vet inte alls vad det kan vara men gissar på Maran/Dv Kochin. Och förresten vet jag inte om det bara är de 2 raserna i mina,utan de som sålde äggen sa det,kan ju vara lite vad som  helst  :P
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Goblin

  • Inlägg: 84
  • Det är aldrig för sent att ge upp!
    • Västergötland
SV: Vilka raser kan det vara?
« Svar #7 skrivet: 18 okt-12 kl 17:31 »
Jag har en höna hemma som fint får heta "Hybriden". o:)
Alla andra i den kläckningen blev "Hedemorahöns" och Brahma...
Vi tror att någon stackars hedemoratös har kommit för nära brahmatuppen.....
Hon ser nästan exakt ut som dina....
Storleken av en Hedemora och kammen och byxorna som en Brahma....
De andra tupparna (som blev allt för många i den kläckningen) och hönorna ser ut som Hedemora eller Brahma inte som lilla hybriden....
Bor på landet med sambo, 3 barn, 2 fågelhundar, 5 katter och en massa goa höns....

Tärnabonden

  • Inlägg: 28
    • Västerbotten
SV: Vilka raser kan det vara?
« Svar #8 skrivet: 18 okt-12 kl 18:24 »
Okej, tack för alla intressanta gissningar  :)  Brahma var det första jag tänkte(förutom dv. Kochin) helst när de står och bröstar lite mot varandra, då de får lite resning. Men de är ju inte speciellt stora, är dock nybörjare på höns. Har några dv. Kochin kycklingar som är 10v och de är inte mkt större än dom, bara mer utvecklade. För att jag ska klargöra lite för mig själv med dessa kammar, brahma & araucana har ärtkam vilket lill tuppen min har? Inte rosenkam som wyandotte har.
« Senast ändrad: 18 okt-12 kl 18:27 av Tärnabonden »

Tuppen-Sven

  • Inlägg: 63
    • Västergötland
SV: Vilka raser kan det vara?
« Svar #9 skrivet: 18 okt-12 kl 18:36 »
Jag gissar på Dv. Kochin blandat med engelsk araucana, annars skulle det troligtvis saknats en stjärt hos kycklingen. Men den har ju ingen hätta heller, borde den fått av engelsk araucana.

Vi kör en hunterm - Gatukorsning!

enetkarin

  • Inlägg: 200
  • Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
SV: Vilka raser kan det vara?
« Svar #10 skrivet: 18 okt-12 kl 21:14 »
Eller skogskorsning ;D

Tärnabonden

  • Inlägg: 28
    • Västerbotten
SV: Vilka raser kan det vara?
« Svar #11 skrivet: 22 okt-12 kl 10:07 »
Okej, men är det rosenkam han har eller ärtkam?

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Vilka raser kan det vara?
« Svar #12 skrivet: 22 okt-12 kl 10:31 »
Okej, men är det rosenkam han har eller ärtkam?

Ärtkam.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Tärnabonden

  • Inlägg: 28
    • Västerbotten
SV: Vilka raser kan det vara?
« Svar #13 skrivet: 22 okt-12 kl 11:05 »
Okej, tack  :)

 

Lijing

  • Inlägg: 317
  • Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
SV: Vilka raser kan det vara?
« Svar #14 skrivet: 05 nov-12 kl 08:33 »
Fy fasen!  >:(

Fina djur...gott att du tog hand om dem...heders!  :-*
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser