Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta maskinägg under höna  (läst 1011 gånger)

Nollygården

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
Flytta maskinägg under höna
« skrivet: 09 maj-23 kl 13:57 »
Hej, har läst på forumet i åratal, men registrerade mig först nu... I år har vi ingen tupp, men många ruvhönor. Får idag avelsägg på posten och skulle helst lägga dem under en, två ruvhönor. Dom som ruvar nu har redan ägg. Om jag lägger äggen i kläckaren - kan jag senare flytta dem under en höna som lagt sig? Dom kläcks ju då för tidigt ur hönans synvinkel. Under själva kläcket sker det förändringar i hönans kropp har jag förstått. Funkar det om tiden avkortas? Vilka erfarenheter har ni?

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Flytta maskinägg under höna
« Svar #1 skrivet: 10 maj-23 kl 08:42 »
Jag  har ingen egen erfarenhet, har alltid haft ruvhönor som ruvat själva hela tiden. Men eftersom ingen annan svarat: Skulle tro att en vecka plus eller minus är helt OK. Kan funka med större differens också. Skulle  var mer tveksam om hönan får  ruva bara en vecka. Då skulle jag prova med ett par-tre ägg under hönan, resten i kläckaren.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Flytta maskinägg under höna
« Svar #2 skrivet: 10 maj-23 kl 10:05 »
Vi har heller aldrig testat att korta ner liggtiden, men vi har haft envisa hönor som legat för länge (över 30 dagar) och det har fungerat. Så jag tror det fungerar.

 

Nollygården

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Flytta maskinägg under höna
« Svar #3 skrivet: 10 maj-23 kl 10:34 »
Tack för svaren. Hittade en engelsk sida där nån provat och det funkade. Kan prova med en del av äggen och ge hönan maskin kycklingar om dom ruvade börjar kläckas under henne. Om nån nu lägger sig när jag verkligen vill...

Nollygården

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Flytta maskinägg under höna
« Svar #4 skrivet: 06 jun-23 kl 20:14 »
Tänkte berätta hur det gick. Lät två hönor som lagt sig att ruva ligga på trä ägg tills avelsäggen jag hade i kläckare var på dag 18. Då hade den ena hönan ruvat nästan en vecka på övertid och den andra knappa två veckor. Flyttade hönorna till ruvburar och kollade att dom trivdes. Lade de avelsägg som hade levande foster, 7 st, under dem, 3 och 4. Alla utom ett ägg kläcktes. Under två veckors hönan tog det lite längre tid, knappa dygnet mer. Kan bero på variationer i kroppsvärmen eller nåt annat.  :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Flytta maskinägg under höna
« Svar #5 skrivet: 06 jun-23 kl 22:05 »
Kul! Och tack för tipset, det kan ju komma till pass någon gång, och då är det skönt att det lyckats för någon innan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

808 gäster, 5 användare (3 dolda)
Be, LivsBygge

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser