Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag igen!  (läst 910 gånger)

Katarina Edlund

  • Inlägg: 6
    • Uppland
Jag igen!
« skrivet: 05 maj-23 kl 22:34 »
Vi fick hit Folke i början av oktober och fick vår första killing i början oktober och nästa tre veckor senare. Vi har tre getter till. Britney såg vi blev betäckt med beräknad killing för två veckor sen. Märta har fått killing förut och har satt juver sen tre veckor sen. Nu börjar vi lite ge upp. Nån som har nån tanke?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Jag igen!
« Svar #1 skrivet: 06 maj-23 kl 08:07 »
Folke är din nye bock sedan i höstas alltså? Och du hade en annan bock tidigare som är far till de killingar som föddes i oktober, eller är det ett skrivfel?

Getter har en brunstcykel på cirka 21 dagar, så har inte respektive get blivit dräktig vid de betäckningar du sett, har det förmodligen skett vid nästa brunst 3 veckor senare.

Är Folke ordentligt fertil är det bara att vänta tålmodigt, även om tiden går såååå sakta. Du ger väl de högdräktiga getterna tillskott av selen och E-vitamin?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

Katarina Edlund

  • Inlägg: 6
    • Uppland
SV: Jag igen!
« Svar #2 skrivet: 16 maj-23 kl 19:24 »
Det var jag som virrade till det med månaderna. Folke kom hit i oktober och 153 dagar senare kom första killingen. Tre veckor senare killing nr två. Sedan har det inte hänt nåt trots tjocka magar och fulla juver. Men det är väl som du säger bara att vänta. Folke kastrerades i början av mars så i slutet av juli kan vi nog ge upp 😅.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

797 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser