Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gammal kan en tacka vara?  (läst 272 gånger)

Ulmusglabra

  • Inlägg: 6
    • Småland
Hur gammal kan en tacka vara?
« skrivet: 25 mar-24 kl 23:08 »
Hej!
Jag undrar hur ni andra tänker kring frågan: Hur gammal kan en tacka vara som får lamm?
Jag har Värmlandsfår och har bland annat en tacka som i år blir sex år. Frågan är nu, kan hon få lamm även nästa år eller bör hon pensioneras? Hon är pigg och mår bra. Har fått fina kullar (så även i år).
Har hört av någon som tidigare sagt att sex år, inte mer för en tacka som ska få lamm. Vad säger ni?


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Hur gammal kan en tacka vara?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-24 kl 01:03 »
Så länge hon är frisk och vid gott hull så är ålder ingen fara. Vi har gutar och de får oftast bara ett lamm, ibland två, och nu är det inte jag som har bästa kollen, men 10 år har vi säkert haft flera som varit. De blir ca 15 år om inget oväntat händer, så att pensionera dem vid 6 år verkar lite konstigt. En som har Texel här i trakten skickar sina tackor när de fyllt 10, men det är för att vara rationell. Upp till 10 år är de nästan säkert friska utan problem.

Vi brukar försöka se till så tacklammen inte betäcks, det är viktigare att de slipper lamm för tidigt. Och så händer det att vi inte tar lamm något år, semester för tackor och folk.

Ulmusglabra

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Hur gammal kan en tacka vara?
« Svar #2 skrivet: 26 mar-24 kl 08:28 »
Intressant.
Vilka problem kan uppstå om de får "för tidigt"?

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Hur gammal kan en tacka vara?
« Svar #3 skrivet: 26 mar-24 kl 10:10 »
De kan ha svårt att föda och de kan ha svårare att ta till sig lammet. Sedan växer de färdigt lite långsammare, men de gånger vi fått sådana unga mödrar har de ändå blivit bra och fina tackor som hållit länge. Gutarna verkar vara självreglerande inte bara att de brunstar på senhösten, utan små tacklamm och gamla tackor verkar inte brunsta alls. Men det skall man inte lita på.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser