Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ytbehandling av topplistkupa  (läst 820 gånger)

RobertP

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
Ytbehandling av topplistkupa
« skrivet: 16 mar-23 kl 10:43 »
Jag är i färd med att bygga min första topplistkupa. Den kommer vara helt av trä och jag funderar därför på att behandla den i några omgångar med roslagsmahogney (tjära+rödsprit+linolja). Speciellt taket är ju utsatt. Då virket kommer bli mörkare, undrar jag om det kan vara något problem med värme i kupan på sommaren när solen ligger på? Kan tjära vara ett problem för bina? Andra förslag på ytbehandling som står emot väder och vind?


 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ytbehandling av topplistkupa
« Svar #1 skrivet: 16 mar-23 kl 11:00 »
Jag är i färd med att bygga min första topplistkupa. Den kommer vara helt av trä och jag funderar därför på att behandla den i några omgångar med roslagsmahogney (tjära+rödsprit+linolja). Speciellt taket är ju utsatt. Då virket kommer bli mörkare, undrar jag om det kan vara något problem med värme i kupan på sommaren när solen ligger på? Kan tjära vara ett problem för bina? Andra förslag på ytbehandling som står emot väder och vind?
Nä ..

Det ska du inte göra..
Istället ska du skaffa dig bivax och blanda detta i linolja som du värmt upp.
Tjäran är rätt otäck i sammanhang med livsmedel och dessutom riskerar du att locka till dig svin.

Har du inte initialt tillgång till bivax så måla med en linoljefärg.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser