Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grönsaksbuljong motsvarande Vegeta  (läst 2765 gånger)

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
Grönsaksbuljong motsvarande Vegeta
« skrivet: 27 maj-22 kl 20:41 »
Jag har ett par recept med grönsaksbuljong, har fått tips att ersätta med Vegeta. "Bara ta lite", men jag har så svårt att få till det. Ungefär hur mycket Vegeta skulle man ta för att få motsvarande en grönsaksbuljong ungefär i smak? Är 1 tsk Vegeta (eller liknande örtsalt) för mycket/lite?

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Grönsaksbuljong motsvarande Vegeta
« Svar #1 skrivet: 27 maj-22 kl 21:38 »
Jag skulle nog vilja påstå att örtsalter inte kan ersätta riktig buljong/avkok. Det blir för mycket salt i förhållande till övrig smak.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Grönsaksbuljong motsvarande Vegeta
« Svar #2 skrivet: 28 maj-22 kl 09:03 »
Ett tips som heter duga, om du har vitlök och persilja och tork (kan ju använda ugn också men max 40 grader bäst temp.
Massor med persilja och vitlöksklyftor mixas till en gröt.
Lägg det på bakplåtspapper och sprid ut. Torka i max 40 grader till det är helt torrt.
Kör det i mixern igen och du får ett ljuvligt, supergott, gormépulver som kan användas till allt (kanske inte efterrätter), det blir knallgrönt och är vackert på ostmackan också. Kan användas som krydda utan att det blir salt. Det går att spara länge om du häller det i gamla kryddburkar och förvarar mörkt.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Grönsaksbuljong motsvarande Vegeta
« Svar #3 skrivet: 28 maj-22 kl 11:04 »
Jag skulle nog vilja påstå att örtsalter inte kan ersätta riktig buljong/avkok. Det blir för mycket salt i förhållande till övrig smak.

Kan inte ersätta "riktig buljong" nej, kanske inte men frågan var lite mer för saltets skull hur mycket man skulle ha i för det inte ska bli för mycket salt. ::) :P

Ett tips som heter duga, om du har vitlök och persilja och tork (kan ju använda ugn också men max 40 grader bäst temp.
Massor med persilja och vitlöksklyftor mixas till en gröt.
Lägg det på bakplåtspapper och sprid ut. Torka i max 40 grader till det är helt torrt.
Kör det i mixern igen och du får ett ljuvligt, supergott, gormépulver som kan användas till allt (kanske inte efterrätter), det blir knallgrönt och är vackert på ostmackan också. Kan användas som krydda utan att det blir salt. Det går att spara länge om du häller det i gamla kryddburkar och förvarar mörkt.

Låter jättegott, det ska jag prova någon gång. Vitlök är ju så gott. Har en dehydrator som jag brukar göra tempeh, torka frukt och liknande med.  :-[ har tyvärr varken något av det, men det är planterat i lotten så det lär väl dyka upp om ett tag. :)

Just nu är det köpstopp så försöker att använda det som finns. Vegeta kallas ju för "vegetable stock powder" och såg i reklam att den kan ersätta buljongpulver, finns lite klipp på Youtube med folk som har Vegeta i en kycklinggryta också och när de gör enorm pommes frittes.

Hittade btw precis:
"For a soup base or liquid stock – dissolve 1 teaspoon (3g) of Vegeta Gourmet stock powder in 2 cups (500ml) of hot water."

Så 1 tsk per 5 dl vatten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 3 användare
Olofssonskan, Hans Hultén, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser