Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal hävd  (läst 1097 gånger)

Ruth Petersson

  • Inlägg: 1
Gammal hävd
« skrivet: 09 maj-22 kl 12:54 »
Hej!
Jag har ett par frågor: Vad innebär gammal Hävd?
Har ett servitut på en väg som är ca 60 meter, från detta servitut har jag även en "skogsstig på 30 meter ( gammal hävd) där jag/vi alltid har haft tillgång att vända bilen där, parkera när någon gäst har kommit. Så även har 2 markägare kunnat komma dit för att kunna komma till sina respektive marker. Denna hävd har varit här sen i mitten av 1950 och har aldrig varit några problem. Nu har den ena markägaren spärrat av denna skogsstig med 13 stora stenar så nu går det inte längre att vända där. Antingen får vi backa upp eller köra upp, det betyder ju då att resan nerför backen blir tvärtom.
Får, kan han göra så?
Finns det någon tid på en gammal hävd?
Mvh. Ruth Petersson
 

von tratt

  • Inlägg: 1757
    • Skåne
SV: Gammal hävd
« Svar #1 skrivet: 09 maj-22 kl 13:20 »
Hävd sedan mitten av 1950 är värdelös för att skapa rättsförhållande nu. Men om rätten förvärvades då ska den gälla. Jag är inte jurist.

Edit: om det inte finns avtal kan det gå ändå: "Genom att fastighetsägaren tillåtit en person
att köra på en väg under lång tid fast han inte egentligen har någon rätt till det, kan
man genom presumtion utgå från att ett avtal eller en överenskommelse en gång har
träffats. Personen måste dock kunna bevisa att han använt vägen under lång tid, vilket
innebär att han måste ha kört på vägen regelbundet i 20 år."

Läst på https://www.lantm.lth.se/fileadmin/fastighetsvetenskap/utbildning/Examensarbete/10_5199_Henrik_Franzen.pdf (slutet)
« Senast ändrad: 09 maj-22 kl 13:38 av von tratt »
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 1 användare
Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser