Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billig vedmaskin, är det skit, funkar veden?  (läst 1476 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Billig vedmaskin, är det skit, funkar veden?
« skrivet: 08 jan-22 kl 17:51 »
Det går åt en del ved. Jag har en del klen skog som antingen röjs ned eller blir massaved. Med dagens elpriser vill jag elda mer så jag tänkte man kan ta av klenskogen.

Hittade den här https://hallant.se/produkter/r-150-med-transportor som klipper/hugger av stammar upp till 13 cm i diamter och vräker ur sig "knubbved". Vedbitarna blir ca 15 cm långa och passar egentligen bäst i en toppmatad kamin. Jag har vedspis och en täljstenskamin som matas framifrån.


Är det nån som eldar med knubbved i vedspisen och har några tankar om det?

Är det nån som provat en sån maskin och har några tankar om den? (I reklamen och på YouTube är ju allting bra.)
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Billig vedmaskin, är det skit, funkar veden?
« Svar #1 skrivet: 08 jan-22 kl 18:21 »
jag har också kollat på maskinen och den löser problemet med all klen ved man får när man röjer och även toppar och grenar går att köra i den. Och all ved brinner..men man får säkert lasta in oftare i spisen när man eldar sånt smått. Smidigt när man kan säcka direkt från maskinen.
Fjäderfän och kaniner

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Billig vedmaskin, är det skit, funkar veden?
« Svar #2 skrivet: 09 jan-22 kl 15:41 »
Smidig maskin! Kör man lite grövre i den så är det ju inga problem att kasta in i spis, kamin eller kakelugn. Smågrenar och toppar kan man ju ha en skopa för att få in det lättare.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Billig vedmaskin, är det skit, funkar veden?
« Svar #3 skrivet: 09 jan-22 kl 16:16 »
När jag eldat korta stumpar så har jag inte märkt något negativt med själva brasan, bara att det blir finare glödbädd.

Har tittat på den där tekniken, men missat att det finns färdiga som tar rimlig storlek på ved att köpa. Har länge sneglat på Klappi och liknande, men den där är nog smartare som komplement till motorsåg och klyv. Det jag kör i kapen kan ju nästan allt gå in i en sådan där tugg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

801 gäster, 1 användare
krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser