Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köttkaniner, hur startar jag upp?  (läst 3258 gånger)

Martina Mathiasson

  • Inlägg: 7
    • Dalsland
Köttkaniner, hur startar jag upp?
« skrivet: 21 nov-21 kl 11:45 »
Hej! Jag har tidigare fött upp kaniner för utställningssyfte i egna burar och har haft ett längre uppehåll från det nu. Men nu har jag tänkt börja med köttkaniner istället och är sugen på att prova med uppfödning där alla går i en större box. Men min fråga är då, hur många kan man ha i en 2,5x2,5m box? Hur gör man när man sätter in kaniner med varandra och behöver dom vara en specifik ålder? Hur sköter man enklast parningen? Kan kaninhonan vara kvar I storboxen när hon får sina ungar eller bör man flytta ut henne med ungarna?
Finns det någon bok eller liknande där man lätt kan hitta information om detta eller om någon sitter på egna erfarenheter?
Tack på förhand  :D

Lena på Högen

  • Inlägg: 55
    • Dalsland
SV: Köttkaniner, hur startar jag upp?
« Svar #1 skrivet: 21 nov-21 kl 11:59 »
Jag tror svaret på många av dina frågor finns här.

https://handbok.alternativ.nu/Djur/Kaniner.html

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Köttkaniner, hur startar jag upp?
« Svar #2 skrivet: 21 nov-21 kl 12:04 »
Hej! Jag har tidigare fött upp kaniner för utställningssyfte i egna burar och har haft ett längre uppehåll från det nu. Men nu har jag tänkt börja med köttkaniner istället och är sugen på att prova med uppfödning där alla går i en större box. Men min fråga är då, hur många kan man ha i en 2,5x2,5m box? Hur gör man när man sätter in kaniner med varandra och behöver dom vara en specifik ålder? Hur sköter man enklast parningen? Kan kaninhonan vara kvar I storboxen när hon får sina ungar eller bör man flytta ut henne med ungarna?
Finns det någon bok eller liknande där man lätt kan hitta information om detta eller om någon sitter på egna erfarenheter?
Tack på förhand  :D

Även om kaniner är rätt sociala av sig så är dom väldigt petiga med sitt behov av social distansering.
Speciellt om dom har ungar.
Därför bör man inte hålla mer än moder med ungar i fållor i den storleken och inte längre än att dom börjat närma sig könsmognad eller modern är dräktig igen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Köttkaniner, hur startar jag upp?
« Svar #3 skrivet: 21 nov-21 kl 14:29 »
De år vi haft kaniner har vi haft honorna i var sin bur, och hanarna likaså. Nu när vi haft dvärgkaniner åt ungarna så har hanarna bott ihop. Fungerar bra när de är ihop, men det räcker med att man ställer ut buren i ett hägn så de kan beta för att de skall börja slåss.

När jag börjar om med köttkaniner skall jag prova ett större, kaninvänligt hägn med hålor tillräckligt långt från varandra åt tre honor där de får dra upp en varsin kull. Kommer förmodligen att plocka ut ungarna för tillväxt efter 8 veckor, men det kan bli så att endast hannarna får flytta ut. Man ser ju vad som händer. Beror ju också på om jag tar en eller två kullar per år.

Kaniner är ju kolonilevande i naturen, och det vore kul att efterlikna det. En granne hade rymlingar som bosatte sig i en sandkulle, och det verkade fungera fastän det var flera honor och kullen var liten.

 

Lisasgården

  • Inlägg: 274
  • lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
SV: Köttkaniner, hur startar jag upp?
« Svar #4 skrivet: 22 nov-21 kl 19:30 »
Alla regler angående hållning av köttkaniner finns på Jordbruksverkets sida, det kan vara lite trixigt att hitta (de jobbar på saken...) men regleverket för kaninhållning heter L112.
Det finns flera sidor på facebook som handlar om köttkaniner, och en förening sveriges kaninproducenter som har adressen www.kaninproducenterna.se
Lycka till med allt !
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser