Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slungningslokal  (läst 3295 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
Slungningslokal
« skrivet: 18 mar-21 kl 02:08 »
Någon med erfarenhet av att skaffa sig en slungningslokal? Hur dyrt är det att ordna en livsmedelsgodkänd sådan? Finns det rentav en fristående standardmodell som man kan köpa över disk?

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Slungningslokal
« Svar #1 skrivet: 18 mar-21 kl 09:00 »
Jag har precis köpt en manskapsbod som jag har tänkt göra om till slungrum. De flesta har ju redan el och vatten indraget, bara att koppla på och är lättstädade. Jag tror inte det finns någon färdig att köpa, man får nog göra själv.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Slungningslokal
« Svar #2 skrivet: 18 mar-21 kl 09:08 »
Det finns ofta två olika lösningar på något man önskar sig.

1. Vanligt hederligt eget hårt arbete för att uppnå målet.

2. Betala och låt någon annan utföra arbetet.

Om du med fristående syftar på en slunglokal som inte byggs in inuti i en lokal så finns det ett antal olika tillverkare i Europa. Juhani, med det finska företaget Paradise Honey, tillverkar och säljer en mobil slunglokal. Det är en stor bität släp med integrerad slunglinje, sump, vaxskruv och pump för honungen. Vagnen uppfyller kraven för livsmedelslokal, och levereras nyckelfärdig. Är du intresserad av den lösningen och vill titta närmre på den så finns det en yrkesbiodlare i Skåne som har ett exemplar - jag kan ge dig kontaktuppgifter till denne.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Slungningslokal
« Svar #3 skrivet: 18 mar-21 kl 11:49 »
Någon med erfarenhet av att skaffa sig en slungningslokal?

Det viktigaste är ytan. Mycket hellre mycket yta som man inte vet vad den ska användas till, än dyra rostfria maskiner. Man kan använda plastkärl och kniv. Maskiner kan man låna, köpa eller byta sig till senare, men ytan är svår att ändra på. Och så ska den vara lättstädad, med golvbrunn.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Slungningslokal
« Svar #4 skrivet: 18 mar-21 kl 15:29 »
Och så ska den vara lättstädad, med golvbrunn.

Golvbrunn och lättstädat är betydligt viktigare för myndigheterna än antalet kvadratmeter lokal / eventuell trängsel eller stora ytor.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Slungningslokal
« Svar #5 skrivet: 18 mar-21 kl 21:26 »
Jag håller på att iordningställa en lokal i en lada jag tänker slunga honung i.
Golvet ska vara av betong målat med epoxifärg och med golvbrunn.
Väggarna av sandwishpaneler dvs målad plåt.
Innertak ska antingen bestå av takplåt eller gips målad med våtrumsfärg.
Jag har inte hittat vit takplåt och jag vill inte ha ett mörkt tak.
Det kommer finnas både varm och kallvatten i lokalen.

Jag har inte kollat upp vilka regler som gäller men jämfört med vad andra jag träffat slungar i för lokaler kommer min stå sig väl.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Slungningslokal
« Svar #6 skrivet: 19 mar-21 kl 10:05 »
Vit takplåt brukar inte vara något problem att få tag på. Visst, det kanske inte finns på Byggmax, men ett lite större byggvaruhus bör åtminstone kunna ta hem på beställning.

Epoxifärger har man ju börjat se misstänksamt på pga en del hälsorisker, bl a allergier. Det verkar som om polyuretanfärger är vad som gäller numera, om man ska ha tvåkomponent.


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Slungningslokal
« Svar #9 skrivet: 19 mar-21 kl 11:48 »
Ja, jag är också tveksam. Raka motsatsen mot lättstädat.

Ett väldigt bra och billigt material är vanlig gips, vävad och målad med våtrumsfärg.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Slungningslokal
« Svar #10 skrivet: 19 mar-21 kl 12:06 »
Ja, jag är också tveksam. Raka motsatsen mot lättstädat.

Ett väldigt bra och billigt material är vanlig gips, vävad och målad med våtrumsfärg.

Exakt! Jag har klinkers/kakel på golv och upp på halva vägghöjden. Övre delen av väggarna och taket består av gips och väv med våtrumsfärg. Sexkantigt kakel i olika färgnyanser var inte så fantastiskt kul att sätta upp så att jag orkade fylla väggarna hela vägen upp med det..... ;)
« Senast ändrad: 19 mar-21 kl 14:30 av Thomas_ »
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Slungningslokal
« Svar #11 skrivet: 19 mar-21 kl 13:55 »
Förstår inte riktigt. Korrugerad plåt är ju lätt att spola av med högtryckstvätten, eller med borste och lågtryck.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Slungningslokal
« Svar #12 skrivet: 19 mar-21 kl 15:01 »
Jag tror det blir sådär, honung är klibbigt och sätter sig på alla möjliga ställen. Hur gör du med skarvarna? Anslutning mellan tak/vägg? Skruvar? Och korrugerad plåt som skruvas mot läkt, hur gör man med utrymmet under plåten, det kommer man inte åt, men spindlar och annat lär göra det.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Slungningslokal
« Svar #13 skrivet: 19 mar-21 kl 15:36 »
I innertaket av en livsmedelslokal???

Det var Tältbyggare som sökte vit takplåt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Slungningslokal
« Svar #14 skrivet: 19 mar-21 kl 16:04 »
Det var Tältbyggare som sökte vit takplåt.

Och eftersom vi talar om ett innertak i en livsmedelslokal så tror jag att vi kan utgå ifrån att det då gäller slät vitlackerad plåt. Som nämnts i tråden tror jag att skruvhål mm i längden kan bli ett gissel. Gips, väv och våtrumsfärg ger vare sig skruvhål eller skarvar....

Vill man tvunget ha slät plåt ändå så föreslår jag att man ringer Ingemar på Merasystem i Anderslöv. Han har 070-5901494.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Slungningslokal
« Svar #15 skrivet: 19 mar-21 kl 16:12 »
Ja tanken med plåt i taket var att det skulle vara spolbart med högtryckstvätt men målad gips är kanske ett vettigare alternativ.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Slungningslokal
« Svar #16 skrivet: 19 mar-21 kl 17:38 »
Jag tror det blir sådär, honung är klibbigt och sätter sig på alla möjliga ställen. Hur gör du med skarvarna? Anslutning mellan tak/vägg? Skruvar? Och korrugerad plåt som skruvas mot läkt, hur gör man med utrymmet under plåten, det kommer man inte åt, men spindlar och annat lär göra det.

Man bygger ju spolhallar i korrugerad plåt, så det borde fungera.

Skarvarna skulle jag limma och skruvar får givetvis tätbrickor. Hälften av skarvarna mellan tak och vägg är lätta att limma, den andra hälften behöver en 90 graders bockad plåt för att kunna limmas vattentät.

Spindlar och annat som finns bakom plåten förblir bakom plåten. Tanken är att du skall kunna spola med 60 grader högtryck överallt utan att minsta droppe skall nå reglar eller isolering som finns bakom plåten.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Slungningslokal
« Svar #17 skrivet: 19 mar-21 kl 20:22 »
Med gips går taket inte att spola med högtryckstvätt men å andra sidan hur ofta är detta aktuellt i en lokal för slungning.

Jag har slungat i köket i fyra år utan att behöva torka taket..

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Slungningslokal
« Svar #18 skrivet: 20 mar-21 kl 12:22 »
Och jag har ingen erfarenhet av slungrum, och kan inte de specifika reglerna som gäller livsmedelslokaler, men vet att plåt är tätt och tål omild behandling.

Helsvetsat rostfritt ;D

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Slungningslokal
« Svar #19 skrivet: 10 apr-23 kl 13:28 »
Det finns ofta två olika lösningar på något man önskar sig.

1. Vanligt hederligt eget hårt arbete för att uppnå målet.

2. Betala och låt någon annan utföra arbetet.

Om du med fristående syftar på en slunglokal som inte byggs in inuti i en lokal så finns det ett antal olika tillverkare i Europa. Juhani, med det finska företaget Paradise Honey, tillverkar och säljer en mobil slunglokal. Det är en stor bität släp med integrerad slunglinje, sump, vaxskruv och pump för honungen. Vagnen uppfyller kraven för livsmedelslokal, och levereras nyckelfärdig. Är du intresserad av den lösningen och vill titta närmre på den så finns det en yrkesbiodlare i Skåne som har ett exemplar - jag kan ge dig kontaktuppgifter till denne.

Intressant! Vet vi, mellan tummen och pekfingret, var prislappen på en sådan komplett "slungningsvagn", kan tänkas hamna?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser