Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stuprör till växthusbygge?  (läst 1509 gånger)

Jordlus

  • Inlägg: 4
    • Dalarna
Stuprör till växthusbygge?
« skrivet: 17 feb-21 kl 13:08 »
Hej!
Finns det någon som använt stuprör i samband med växthusbygge? Hela bygget eller i delvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Stuprör till växthusbygge?
« Svar #1 skrivet: 17 feb-21 kl 13:21 »
Hur tänkte du nu?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jordlus

  • Inlägg: 4
    • Dalarna
SV: Stuprör till växthusbygge?
« Svar #2 skrivet: 17 feb-21 kl 14:43 »
Tänkte mig något som liknar ett tunnelväxthus med gavlarna i trä och taket med galvade längsgående stuprör ca: 3-4 stycken på 5 -6 meter långa, istället för bågar som tak rakt över. Nedre delen av långsidorna kan ju vara av trä. Rören är ju runda så byggplast eller växthusplast borde hålla att dra över om rören är släta och inte har skarvarna uppåt/utåt. Knacka in en kortare rund träregel i öppningen på var sida om röret så man kan fästa kortsidorna enklare i gavlarna på nått sätt.
 


Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Stuprör till växthusbygge?
« Svar #3 skrivet: 17 feb-21 kl 15:02 »
Aha... 
grundtanken är helt ok.
Dock kommer du behöva fler "bockar" på sträcken för att bära upp stuprören då dom inte är allt för starka.

En nackdel är att det kan bli svårt att få till en bra avrinning då duken tenderar att hänga ner ovanför de längsgående reglarna och ju kraftigare dom är desto större nerhäng.
En annan stor risk är att det kommer så pass mycket snö att lasten blir stor.

Jag personligen tycker att tunnlarna är för riskabla och kräver för mycket omsorg även vintertid.
Jag byggde mig ett växthus med träramar med 45x45 reglar och sadeltak med takstolar.
Tänker man sig för så bygger man växthuset i sektioner som man monterar med skruv och mutter.
Sockel gör man av plank, gärna på högkant.  Men ett liggande funkar bra då man får en växtfri zon närmast väggen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jordlus

  • Inlägg: 4
    • Dalarna
SV: Stuprör till växthusbygge?
« Svar #4 skrivet: 19 feb-21 kl 21:04 »
Ja, snön är ju problematiskt om man lägger rören på längden. Tänker att man har dem lite tätare i nock, bara inte ljusinsläppet blir lidande. Kanske plocka av duken under vintern.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser