Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kollektiv psykisk ohälsa  (läst 8741 gånger)

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Kollektiv psykisk ohälsa
« Svar #20 skrivet: 09 apr-23 kl 02:41 »

--------------------------------

Allt är inte svart och vitt och detta projekt kan definitivt fungera om man löser det på smarta sätt.

-------------------------------



Funderar kring ifall ett smart sätt skulle kunna vara att ta avstamp i en befintlig modell som fungerar?

Vad jag har i åtanke är Fontänhus    se:  www.sverigesfontanhus.se

Att starta upp ett Fontänhus som s a s från början skall serva hela Sverige kan vara för stort. Då kommer nog potentiella lokala o regionala finansiärer hänvisa till 'staten', som i sin tur kommer med en massa bortförklaringar (den befintliga vården, regionalt ansvar o s v)

Men att starta i liten skala  =i en kommun, med stöd från regionen skulle kanske vara en möjlighet.

Har via bekantskapskretsen mycket gott intryck av Fontänhus. En bekant med psykisk ohälsa har fått stadga och innehåll i sitt liv via Fontänhus.

Naturen__0022

  • Inlägg: 9
    • -
SV: Kollektiv psykisk ohälsa
« Svar #21 skrivet: 02 aug-23 kl 07:00 »
Hej! Jag heter Klara och är 26 år gammal och skulle vara väldigt intresserad av något sånt här.

Lo__

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Kollektiv psykisk ohälsa
« Svar #22 skrivet: 29 okt-23 kl 17:52 »
Alltså, detta är kanske lite off the topic men jag har haft lite funderingar. Tänk om det gick att skapa ett kollektiv för folk med psykisk ohälsa som ville komma närmare naturen. Jag har kommit på att jag mår bättre i skogen eller nära naturen än i stan/förorten men samtidigt så har jag ändå lite sociala behov. Kanske kunde det vara några gemensamma aktiviteter eller måltider men ändå med förståelsen att vissa dagar är skit och att då vill en kanske bara dra täcket över huvet och få lov å göra det. Men att hjälpas åt med praktiska grejer såsom gräsklippning eller vedhuggning. För min egen del så gillar jag att göra fysiska grejer då det lindrar min psykiska ångest. Är det fler som känner så? Är det fler som tänkt som jag? Kanske inte 100% off the grid (gärna tvättmaskin och inomhustoalett!) men ett lantligare alternativ till förorten eller stan där folk bor som inlagda sillar utan att varken prata eller känna varandra.

Hejsan har det blivit något kollektiv av idéen?
Jag har haft samma funderingar pga utbrändhet och skulle se fram emot att skapa det här med likasinnade.
Letat med lykta och ljus efter kollektiv där det enda kravet på mig som medmänniska egentligen är att jag lever mer i takt moder jord än efter hur duktig man är på att vara kollektiv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser