Har inte sett Mandelmanns program men har testat svärtbränna vid några tillfällen. Första gången gjorde jag så att jag la lite halm och sågspån på bakcen, min lilla skål jag hade gjort i lera på detta och sen en gammal kasserat gryta upp o ner ovanpå, alltså som lock. Sen fylldes det på med skräp. Det var i samband med att vi resade ut ett gammalt uthus och skulle elda en större hög. Lilla skålen blev snitsnygg och kolsvart. Den var inte skröjbränt innan.
Sen har jag "lajvat" på en vikingamarknad där jag gjorde svartbränning i grop. hade förberett och gjort ett litet gäng, kanske 20 små skålar härmad form från vikingatida keramik. Barn som var där under första dagen gjorde även pärlor som han torka i solen och åkte med i bränningen. Igen först brännbart i botten på gropen, därefter keramiken och så fuskade jag lite med en upponervänt plåtbalja innan jag la ved ovanpå och täckte till stor del överst med torv. Inte heller den gången hade jag skröjbränt, men ca hälften af sakerna gick sönder. Det hade garanterat blivit bättre statistik om sakerna hade varit skröjade.
Ett tips är att magra leran, då blir den tåligare mot snabba temperaturförändringar. Magra betyder blanda in t.ex. sand, chamotte (förr har man blandat in även asbest
). Finns även lera att köpa som innehåller chamotte från början. Spelar ingen roll om leran är lergodlera eller stengodslera, temperaturen kommer förmodligen inte upp över 900 grader ändå med mindre det är en gigantisk vårbrasa.
Leran måste alltid vara fullständigt snustorr innan bränning.