Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nödradio/vevradio  (läst 19720 gånger)

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
Nödradio/vevradio
« skrivet: 21 maj-17 kl 22:51 »
Är det någon som har erfarenhet av en nödradio/vevradio? :)
Har kollar lite på en DEGEN DE13 DSP http://www.ebay.com/itm/111159854447 som verkar ha fått många positiva omdömen i div preppers-grupper.
Den primära funktionen är att lyssna på radio/nyheter, så ett klart och tydligt ljud och enkel kanalinställning är viktigt. Ficklampa är bra, men mindre viktigt. Att ladda mobiltelefon ser jag som mindre viktigt, men fungerar det så är det så klart bra :)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #1 skrivet: 21 maj-17 kl 23:21 »
Den vevradio jag har erfarenhet av är Baygen Freeplay, http://www.thevalvepage.com/radios/baygen/freeplay/freeplay.htm .

Radiomässigt fungerar den mycket bra, men kuggväxeln i fjäderverket är av urusel kvalitet och det är vanligt att plastkugghjul går sönder.  Om man har en sådan är det nog klokt att inte veva upp fjäderverket tills det tar stopp utan nöja sig med att veva upp det halvvägs. Precis som man gjorde förr i tiden med billiga väckarklockor, vevgrammofoner mm, man visste att risken var stor för fjäderbrott och andra haverier om man alltid drog upp dem fullt, man drog inte väckarklockan mer än att man visste att den skulle gå ett dygn och vevgrammofonen vevade man inte upp mer än nödvändigt för att spela en skiva.

I ett svårartat "När Allting Stannar" -scenario, så kan det vara bra om radion inte bara har FM utan även mellanvåg och kanske något eller några kortvågsband, så det finns möjlighet att lyssna på mer avlägsna/utländska sändare om nödvändigt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #2 skrivet: 21 maj-17 kl 23:26 »
Jag är tveksam till alla dessa apparater som skall vevas. Känns bättre att använda laddbara batterier och en separat vevladdare om man nu absolut vill veva ;)

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #3 skrivet: 21 maj-17 kl 23:33 »
Har en sådan här som ja tycker duger till nödradio. https://blandadeprylar.se/elektronik/nodradio-vevradio/

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #4 skrivet: 22 maj-17 kl 07:43 »
Har en sådan här som ja tycker duger till nödradio. https://blandadeprylar.se/elektronik/nodradio-vevradio/

Jag kan inte hitta några uppgifter om fabrikat/tillverkare? Det fick ju rätt blandat betyg. Dessutom dyrare än den jag länkade till, som hade fler funktioner.

Jag är tveksam till alla dessa apparater som skall vevas. Känns bättre att använda laddbara batterier och en separat vevladdare om man nu absolut vill veva ;)

Jovisst, det är enklare med batterier än vev, helt klart. Har du tips på någon riktigt bra batteri-radio då? Vi hade en tidigare, som både gick att ha batteri eller el, men ljudet var fruktansvärt dåligt! Om jag ställde in en kanal, säg lokala P4, och det lät bra så räckte det med att jag backade två meter för att det skulle skrapa och brusa så man inte höra något. :(

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #5 skrivet: 22 maj-17 kl 08:08 »


Jovisst, det är enklare med batterier än vev, helt klart. Har du tips på någon riktigt bra batteri-radio då? Vi hade en tidigare, som både gick att ha batteri eller el, men ljudet var fruktansvärt dåligt! Om jag ställde in en kanal, säg lokala P4, och det lät bra så räckte det med att jag backade två meter för att det skulle skrapa och brusa så man inte höra något. :(

Gamla Blaupunkt bilradio från -60 och -70 talet funkar bra och har ibland bättre mottagning än nyare bilstereo, enligt min erfarenhet.
De går på 12 V, så med ett bilbatteri och solcell, blir det en bra kombination. Sen får de som vill veva skaffa en vev generator, för att ladda.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #6 skrivet: 22 maj-17 kl 18:59 »
Har du tips på någon riktigt bra batteri-radio då? Vi hade en tidigare, som både gick att ha batteri eller el, men ljudet var fruktansvärt dåligt! Om jag ställde in en kanal, säg lokala P4, och det lät bra så räckte det med att jag backade två meter för att det skulle skrapa och brusa så man inte höra något. :(

Om du vill ha fungerande radio i ett riktigt svårt krisläge, då kanske närmaste FM-sändaren inte fungerar eller måste köra med begränsad effekt, så ska du inte räkna med att ha någon större nytta av radions inbyggda antenn. Planera för att sätta upp åtminstone en bandkabeldipol (en sån som brukade följa med på köpet med alla stereoanläggningar på 80-talet), eller ännu hellre en antenn på ett högt maströr. T ex https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/antenner-tillbehor/dab-fm-antenner/rundstralande-fm-antenn-p30214 .
Skillnaden mellan bra och dålig antenninstallation är större än mellan bra och dåliga radioapparater.

Ensamhets förslag om en gammal bilradio är utmärkt! Välj en enkel monoradio utan kassettbandspelare, om du verkligen är ute efter till låg strömförbrukning och lång drifttid. Inte nödvändigtvis just Blaupunkt, man kan räkna med att de flesta gamla "märkesapparater" från 70-talet fungerar utmärkt  - t ex Philips, Sharp, Clarion, Hitachi, Mitsubishi (de senare har dock ofta sålts under andra namn i Sverige, t ex Handic och Volvo).

criseq

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
    • Criseq - krisberedskapsprodukter
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #7 skrivet: 30 jul-17 kl 11:57 »
Den här modellen har vi som fungerar perfekt, den har både vevladdning och solcell.

https://criseq.se/produkt/vevradio-dynamoradio-med-usb-uttag/




Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #8 skrivet: 30 jul-17 kl 12:48 »
Det som oroar mig en del i samband med radioapparater är de försök/funderingar som görs för att digitalisera sändningarna.
Det kommer att innebära att man blir ännu mer strömberoende än man varit tidigare.
Dels för utsändningarna då den digitala tekniken är tyngre att hantera.
Likväl som för de som tar emot sändningarna.

Detta i jämförelse med de gamla kristallmotagarna som knappt behövde ström för att fungera.
än så ser jag inget större behov av att skaffa en specifik nödradio, det finns inbyggt i telefonen det enda som behövs är at man har lurar i kabel, det sitter radios i de flesta bilar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #9 skrivet: 30 jul-17 kl 15:00 »
Min ringa erfarenhet av vevradio är att de har högst begränsad livslängd.  Vevradion jag hade skrapade hela tiden medan den gick.  Jag tror mer på solladdare, batterier, och en radio som kan ta in många frekvenser.  Gärna en rejäl antenn, men tänk på att vid nödläge kan man måsta flytta på sig.   :o :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #10 skrivet: 30 jul-17 kl 18:12 »
Det som oroar mig en del i samband med radioapparater är de försök/funderingar som görs för att digitalisera sändningarna.
Det kommer att innebära att man blir ännu mer strömberoende än man varit tidigare.
Dels för utsändningarna då den digitala tekniken är tyngre att hantera.
Likväl som för de som tar emot sändningarna.

Detta i jämförelse med de gamla kristallmotagarna som knappt behövde ström för att fungera.
än så ser jag inget större behov av att skaffa en specifik nödradio, det finns inbyggt i telefonen det enda som behövs är at man har lurar i kabel, det sitter radios i de flesta bilar.

För tillfället verkar planerna på att gå över till DAB i Sverige vara skrotade, i och med att den chef på Sveriges Radio som var DAB-frälst inte längre finns kvar på sin post. Det blir intressant att se hur det fungerar i Norge och vissa tyska delstater, som redan helt och hållet har gått över till DAB.

För att kunna hålla rundradiosändningar igång i nödfall skulle jag gärna se att man körde igång några stora mellanvågssändare igen, de har ju betydligt större täckningsområde än FM- eller DAB-sändare om man accepterar att ljudkvaliteten är si och så och dessutom varierar med tiden på dygnet. Hela Sverige skulle alltså kunna få dräglig täckning åtminstone kvälls- och nattetid från bara några få sändare, och om lyssnarna kostar på lite bättre antennanläggningar skulle man kunna klara sig även om en eller annan av dessa sändare slås ut.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #11 skrivet: 30 jul-17 kl 21:35 »
Köpte den från Kjell & Co. och den verkar fungera fint! Klart och tydligt ljud, bra ljus från ficklampan. Behövdes ytterst lite vevning. :)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #12 skrivet: 18 jul-18 kl 15:19 »
Vi har ju nu i dagarna sett hur en av landets större FM- och TV-sändare, i Sveg, har hotats av en skogsbrand. Man har stängt av ventilationen i teknikhuset för att inte få in brandrök och sot, och för att hålla ner värmeutvecklingen har alla sändare utom SVT1 och 2 samt SR P4 stängts av. Vad jag vet så har anläggningen än så länge inte brunnit upp, men det kan nog vara nära.
Eftersom ett antal slavsändare för både tv och radio tar emot signal från Sveg och återutsänder den, skulle ett bra stort område bli utan signal om den sändaren går helt förlorad.
I det läget skulle nog en primitiv FM-radio med dålig känslighet och tvivelaktig påbyggd antenn vara ganska värdelös.
Däremot finns det nog goda möjligheter att, med en bra högt placerad utomhusantenn och en känslig radio (gammal bilradio enligt ensamhets förslag, påkostad stereotuner eller liknande) , ta emot någon mer avlägsen sändare.

Jag har provlyssnat litegrann där jag är just nu, i "rucklet". Och konstaterat att med en bra radio (Tandberg stereotuner från tidigt 70-tal, förmodligen likvärdig med en bra bilradio) och bandkabeldipol inomhus på övervåningen, får jag in inte bara den närmaste P4-sändaren (Sundsvall) bra, även Sollefteå och Bollnäs P4 går in riktigt bra. En fjärde P4-sändare, Ånge, hörs nätt och jämnt. Den överröstas av Sundsvalls P3 som ligger ganska nära i frekvens.
Med en enklare radio - typ klockradio med trådantenn eller större kassettradio med teleskopantenn - går det drägligt att lyssna på Sundsvall och i nödfall skulle det nog gå att höra på Sollefteå också.

Slutsatsen är att småradioapparater såsom de flesta vevradio nog är ganska oanvändbara då man måste lyssna på mycket avlägsna FM-sändare, i all synnerhet om de inte har någon möjlighet att koppla in yttre antenn.

Vill man förbereda sig ur radiosynpunkt är det nog klokt att förbereda med ett maströr och en utomhusantenn som är lätt att sätta upp vid behov (bättre att sakerna får ligga inomhus tills de behövs). Gärna en riktantenn (Yagi). Se till att göra klart i förväg med antennkabel och kontakter som passar till radion, och provlyssna och verifiera att det går att ta in åtminstone P4-sändare som är oberoende av den man brukar lyssna på (alltså inte slavsändare som tar signal från samma större sändare).

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #13 skrivet: 26 jul-18 kl 00:46 »
Vi har ju nu i dagarna sett hur en av landets större FM- och TV-sändare, i Sveg, har hotats av en skogsbrand. Man har stängt av ventilationen i teknikhuset för att inte få in brandrök och sot, och för att hålla ner värmeutvecklingen har alla sändare utom SVT1 och 2 samt SR P4 stängts av. Vad jag vet så har anläggningen än så länge inte brunnit upp, men det kan nog vara nära.
Eftersom ett antal slavsändare för både tv och radio tar emot signal från Sveg och återutsänder den, skulle ett bra stort område bli utan signal om den sändaren går helt förlorad.
I det läget skulle nog en primitiv FM-radio med dålig känslighet och tvivelaktig påbyggd antenn vara ganska värdelös.
Däremot finns det nog goda möjligheter att, med en bra högt placerad utomhusantenn och en känslig radio (gammal bilradio enligt ensamhets förslag, påkostad stereotuner eller liknande) , ta emot någon mer avlägsen sändare.

Jag har provlyssnat litegrann där jag är just nu, i "rucklet". Och konstaterat att med en bra radio (Tandberg stereotuner från tidigt 70-tal, förmodligen likvärdig med en bra bilradio) och bandkabeldipol inomhus på övervåningen, får jag in inte bara den närmaste P4-sändaren (Sundsvall) bra, även Sollefteå och Bollnäs P4 går in riktigt bra. En fjärde P4-sändare, Ånge, hörs nätt och jämnt. Den överröstas av Sundsvalls P3 som ligger ganska nära i frekvens.
Med en enklare radio - typ klockradio med trådantenn eller större kassettradio med teleskopantenn - går det drägligt att lyssna på Sundsvall och i nödfall skulle det nog gå att höra på Sollefteå också.

Slutsatsen är att småradioapparater såsom de flesta vevradio nog är ganska oanvändbara då man måste lyssna på mycket avlägsna FM-sändare, i all synnerhet om de inte har någon möjlighet att koppla in yttre antenn.

Vill man förbereda sig ur radiosynpunkt är det nog klokt att förbereda med ett maströr och en utomhusantenn som är lätt att sätta upp vid behov (bättre att sakerna får ligga inomhus tills de behövs). Gärna en riktantenn (Yagi). Se till att göra klart i förväg med antennkabel och kontakter som passar till radion, och provlyssna och verifiera att det går att ta in åtminstone P4-sändare som är oberoende av den man brukar lyssna på (alltså inte slavsändare som tar signal från samma större sändare).

Skönt att du reder ut saker och ting. 
Jag har varit ruskigt skeptiskt efter att fått en sådan där vevradio förmån dröse år sedan och testade den.
Den hamnade snabbt längst in i utrustningskåpet och när den inte klarade av att hålla laddning så åkte den i skrotningen.
Barlast behövsinte om den inte kan göra annan nytta.,
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #14 skrivet: 26 jul-18 kl 10:09 »
För tillfället verkar planerna på att gå över till DAB i Sverige vara skrotade, i och med att den chef på Sveriges Radio som var DAB-frälst inte längre finns kvar på sin post. Det blir intressant att se hur det fungerar i Norge och vissa tyska delstater, som redan helt och hållet har gått över till DAB.
Så vitt jag förstår fungerar det dåligt och alla planer på DAB i Sverige är nedlagda. Folk i Norge är generellt negativa till DAB, många har slutat lyssna på radio eller lyssnar på de få kanaler som är kvar i FM-nätet. Speciellt i bilar har det varit mycket problem med DAB, det är ofta svårt och dyrt att eftermontera och styrknapparna i ratten fungerar inte längre. Jag skulle tro att FM-nätet blir kvar i Sverige till radiolyssning via mobilnätet eller vidareutveckling av det tar över.

andtol

  • Gäst
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #15 skrivet: 26 jul-18 kl 11:40 »
Skönt att du reder ut saker och ting. 
Jag har varit ruskigt skeptiskt efter att fått en sådan där vevradio förmån dröse år sedan och testade den.
Den hamnade snabbt längst in i utrustningskåpet och när den inte klarade av att hålla laddning så åkte den i skrotningen.
Barlast behövsinte om den inte kan göra annan nytta.,

Ja, nu behöver jag dock hitta en bra bilradio som fungerar. :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #16 skrivet: 26 jul-18 kl 13:16 »
Ja, nu behöver jag dock hitta en bra bilradio som fungerar. :)

Åk till bilskroten och ta någon gammal hederlig med rattar och grejer.
I sådana finns det ingen känslig elektronik utan hederliga grejer som man ser vad det är för något och i värsta fall kan fixa själv.

Det du kan lägga bra med pengar på är som sagt antennen och kablaget till den så den är väl avstörd.
Och se för Guds skull till att den är jordad.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #17 skrivet: 26 jul-18 kl 23:43 »
Bästa inköpskällan för gamla bilradio brukar vara loppisar och veteranmarknader.
Om apparaterna kostar några tior styck kan man köpa ett par tre stycken och välja ut den bästa när man väl har kommit hem och kan prova dem ordentligt.

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #18 skrivet: 25 jan-19 kl 21:21 »
 Glöm inte att en nödradio bör ha mottagning för mellan- och gärna kortvåg för mottagning av internationella nyheter.. FM-bandet må ha bra ljudkvalite men täckningen är beroende av tätt placerade sändare som lätt kan slås ut. Hela SVT skulle lätt kunna tystas och ev. kapas an någon illasinnad organisation.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Nödradio/vevradio
« Svar #19 skrivet: 25 jan-19 kl 21:43 »
Om ni har svårt att hitta gamla bilradioapparater, så har jag ca 20-30 st, som jag ska gå igenom när jag får tid och sälja.
En del blir dyra så som självsökande Blaupunkt och Becker som är till 60-tals Mercedes, men de andra är billigare.
De som inte funkar, kan nog Torbjörn laga.

Kommer att lägga ut dom till försäljning under rätt avdelning sen.
Detta är ingen till salu annons utan bara information om kommande händelser.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 3 användare
per.martinsson, xaelanar, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser