Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Väldigt svagt, halvt missbildat lamm. Snabba svar!  (läst 2362 gånger)

Alminadora

  • Inlägg: 18
    • Halland
Väldigt svagt, halvt missbildat lamm. Snabba svar!
« skrivet: 18 jun-14 kl 11:32 »
Hej!
Sista tackan fick lamm inatt eller i morse. Hon fick två st, ett tacklamm och ett bagglamm. Tackan är jättepigg och äter bra. Baggen börjar jag dock bli väldigt orolig för..  :( Han har en lite missbildad mule, hans ''näsben'' är krokigt. Jag har dock hört honom bräka, detta var dock för några timmar sedan. Han är inte frånstött eller så, mamman slickade och pratade med honom osv. Han är dock väldigt svag och står knappt! Jag försökte hjälpa honom lite på traven genom att ställa upp honom, han stod upp, gick några steg och lade sig igen.. Han verkar inte fatta det här med att dia. Tillslut fick vi ordna en flaska åt honom för att hjälpa honom lite på traven. Efter en del möda fick vi i honom ca 1 dl preparerad mjölk. Vi hoppades att detta skulle göra honom piggare så att han skulle kunna gå till mamma och dia själv. Detta var för ca 1,5 timma sedan.

För några minuter sedan gick jag till fårhuset och ser honom ligga kvar på samma ställe dom vi lämnade honom... Han verkar helt utmattad, han verkar inte ha fått i sig någon råmjölk alls på jag vet inte hur många timmar...  :(
Jag försökte mata honom med flaskan igen, men han vägrar att äta. Jag fick i honom 2-3 klunkar, sen
var det stopp.
Jag blir så orolig när jag jämför med hans syster.. Hon springer runt och diar så gott som hela tiden med några minuters mellanrum.

Vad ska jag göra?? Jag har försökt och försökt! Jag är nybörjare och har aldrig haft lamm förr. Alla andra tackor fick lamm utan några somhelst komplikationer...

Jag har hört att man brukar ta bort missbildade lamm? Men nu tycker jag inte att hans missbildning var så allvarlig, han kunde ju bräka fint innan.. Nu bräker han dock inte längre... :'(

Jag är 15 år och ensam hemma just nu. Mina föräldrar jobbar,  men de kommer om det händer något. Jag har ingen aning om vad jag ska göra, behöver råd ifrån erfarna människor. Är det ute med honom? Vad mer kan jag göra?
« Senast ändrad: 18 jun-14 kl 11:39 av Alminadora »

Sjaunja

  • Inlägg: 5551
    • -
SV: Väldigt svagt, halvt missbildat lamm. Snabba svar!
« Svar #1 skrivet: 18 jun-14 kl 12:07 »
Då är det läge att en förälder kommer nu. Vad duktig du är förresten!

Alminadora

  • Inlägg: 18
    • Halland
SV: Väldigt svagt, halvt missbildat lamm. Snabba svar!
« Svar #2 skrivet: 18 jun-14 kl 12:57 »
Jag tror han kommer dö om några timmar :'(

Har matat honom lite till.. mycket rinner dock ut ifrån hans mun. Han är helt matt.

Håller kontakt med mina föräldrar per telefon. De kan dock heller inte göra så mycket, de är lika mycket nybörjare som jag.  Jag har fått instruktioner om att titta till honom o försöka att få i honom lite mat varje timme.  Har också ringt en fårägare i närheten, denne sa samma sak.

Prognosen ser dock inte bra ut  :-\

Alminadora

  • Inlägg: 18
    • Halland
SV: Väldigt svagt, halvt missbildat lamm. Snabba svar!
« Svar #3 skrivet: 18 jun-14 kl 13:04 »
Har den inte fått i sig någon råmjölk, vilket jag tvivlar på att den har, är jag säker på att den kommer dö. Inte mammans fel dock, hon fortsätter att försöka få den att resa sig upp. Han hör henne knappt. Stackarn :(

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Väldigt svagt, halvt missbildat lamm. Snabba svar!
« Svar #4 skrivet: 18 jun-14 kl 13:38 »
öppna munnen och se om han har gomspalt ( en delad gom )

 Kan du mjölka tackan så kan du sonda lammungen  Du behöver 1-2 dl  men varje droppe är värdefull . Det viktiga är att han får råmjölk att ge annan mjölk hjälper inte

Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Alminadora

  • Inlägg: 18
    • Halland
SV: Väldigt svagt, halvt missbildat lamm. Snabba svar!
« Svar #5 skrivet: 18 jun-14 kl 14:45 »
Han lever fortfarande.. :) Han reste sig faktiskt och  stod upp efter att mamma var här och lyckades få i honom ännu mer mjölk med hjälp av slang. Han ser fortfarande väldigt trött ut dock.

öppna munnen och se om han har gomspalt ( en delad gom )

 Kan du mjölka tackan så kan du sonda lammungen  Du behöver 1-2 dl  men varje droppe är värdefull . Det viktiga är att han får råmjölk att ge annan mjölk hjälper inte



Jag har ingen sond.. annars kan jag ju bara hälla i det i en annan flaska och mata honom. Nej, det ser inte ut som att han har gomspalt. Bara en sned näsrygg som ger honom ett lite speciellt utseende. Han är inte det vackraste lammet vi fått, men charmig ändå, och jag vill gärna att han överlever då han verkar livsduglig bara han kommer rätt... Båda hans näsborrar ser ut att fungera.

Innan har jag försökt att hålla honom intill spenarna men han fattar inte att han ska suga! >:(

Jag ska testa att mjölka tackan, har aldrig gjort det förr dock :o
Hon är också väldigt nervös och misstänksam av sig, får se hur det går. Synd att jag inte öppnade tråden tidigare, mamma hade kunnat hålla i henne om hon inte precis hade åkt igen.. :-\

Men tack  för alla svar!

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Väldigt svagt, halvt missbildat lamm. Snabba svar!
« Svar #6 skrivet: 18 jun-14 kl 15:40 »

Slangen är att sonda :)  Han är för svag att dricka/suga själv. Försök om du kan sonda om någon timma igen och ännu bättre om du lyckats med att mjölka tackan.. Råmjölken  försvinner mer och mer från henne








Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Alminadora

  • Inlägg: 18
    • Halland
SV: Väldigt svagt, halvt missbildat lamm. Snabba svar!
« Svar #7 skrivet: 18 jun-14 kl 17:43 »
Slangen är att sonda :)  Han är för svag att dricka/suga själv. Försök om du kan sonda om någon timma igen och ännu bättre om du lyckats med att mjölka tackan.. Råmjölken  försvinner mer och mer från henne

Men det var ingen sondslang ;D Min mamma är lärare så hon hade fått med sig några slangar ifrån kemisalen från skolan  ;D

Hursomhelst, lammet mår mycket bättre nu! Vi fick i honom ännu mer mjölk, och sen när vi kom tillbaka står han faktiskt och diar efter att ha legat ner i flera timmar i sträck!  :D :D :D :D
Vi har fortsatt att titta till honom, han blir bara piggare och piggare och utforskar sin omgivning.

Han klarar sig!

Tack för alla svar!   ;D

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Väldigt svagt, halvt missbildat lamm. Snabba svar!
« Svar #8 skrivet: 18 jun-14 kl 19:13 »
Vad skönt att det går bra ;D
Annars hade man ju kunnat misstänka att missbildningen i käken hade gjort att han inte fick fullt "tryck" i suget....
Många missbildningar rättar till sig allteftersom de växer!!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Väldigt svagt, halvt missbildat lamm. Snabba svar!
« Svar #9 skrivet: 18 jun-14 kl 20:21 »
 
  ;) Grattis
  lycka till med fortsättningen
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Skogsola

  • Gäst
SV: Väldigt svagt, halvt missbildat lamm. Snabba svar!
« Svar #10 skrivet: 20 jun-14 kl 06:45 »
Snyggt jobbat!  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 3 användare
Tli, Själv är bäste dräng, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

Enkelt boende
i Övrigt om bygga & bo
[Idag kl. 08:32]


Hitta ämnen
i Teknisk support
[Igår kl. 14:50]


Tid att klippa tuja
i Övrigt om odling
[01 maj-24 kl 19:47]


Tenngjutning
i Metall
[01 maj-24 kl 10:01]


Ersätta hushållspapper med ... vad?
i Textil
[30 apr-24 kl 00:07]


Konsistens på ägg
i Höns: Sjukdomar och skador
[29 apr-24 kl 17:43]


Rädda svetspinnarna
i Metall
[29 apr-24 kl 00:58]


Tunn eldfastplåt
i Metall
[28 apr-24 kl 23:14]


Kommer vedeldning att beskattas?
i Uppvärmning
[28 apr-24 kl 22:14]


Rostfri skruv i ek?
i Trä
[28 apr-24 kl 22:07]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser