Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skogsträdgård permakultur  (läst 41740 gånger)

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #120 skrivet: 22 feb-13 kl 08:19 »

Vi kommer skapa de 7+ lager man hittar i en skog:


1. Stora träd
2. mindre träd
3. buskage
4. gräst/ örter
5. rot lagret
6. mark täckning (löper horizontellt)
7. klätterväxter

Herb list:

    parsley
    chive
    lavendel
    thymian (j has)
    Creeping Thyme
    oregano
    basel
    cannabis sativa
    marigold (Ringelblume)
    valerian (Baldrian)
    mugwort (Beifuss)
    comfrey (Beinwell)
    nettle
    bloodroot (Blutwurz)
    hibiscus (Eibisch)
    peppermint
    spearmint
    mynta
    lovage (Liebstöckel)
    chamomile
    laurel (Lorbeer)
    chervil (Kerbel)
    sorrel (Sauerampfer)
    salvia
    rosemary (rosmarin)
    marjoram
    dill
    caraway (Kümmel)
    coriander
    anise
    senap
    tarragon (Estragon)
    angelica (Engelwurz)
    chicory
    lemon balm (citron mellis)



Extra plants/Experiments:

    lime (R has a plant)
    peanuts
    pineapple (R has a plant)
    grapes
    olives
    Chili (R has a plant)
    apricot and peach
    papaw (?) thats cool!
    avocado (R got a plant)
    coffee
    tobacco



Fruits
Canopy

    apple( Nurs?)
    hazelnut( J has Nurs?)
    cherry ( Nurs?)
    pear ( Nurs?)
    black Mullberry
    walnut
    sweet chessnut


non fruits canopy

    alder (Erle)
    black locust (important! N-fixer) (Robinie)
    birch (j has)



Smaller tree’s

    Plum (j has a few and Nurs?)
    dwarf apple ( Nurs?)
    dwarf pear( Nurs?)
    hawthorn (hagedorn)
    cherry ( Nurs?)
    willow
    Exp: apricot/peach ( Nurs?)



Shrubs,bushes

    raspberry (J has)
    currants (J has but need more types)
    gooseberries (J has about 5 bushes)
    goumi
    hawthorn (hagedorn) maybe small tree
    sea buckthorn (sanddorn) good idea!
    himaaaalayan blackberry
    rowan berry (Vogelbeere)
    elderberry (holunderbeere)
    blueberry bush
    cranberry / tranbär
    Japanese knotweed (J got tons)
    rose hip (Hagebutte) (J has)
    chokeberry / aronia


Ground cover fruits

    Strawberry
    wild strawberry
    blueberry
    Cowberry/lingon (Preiselbeere) (J has)
   


Ground cover other

    fennel
    perrenial buckwheat
    maximillian sun flower
    ginseng
    perrenial kale
    alfalpha
    comfrey (Beinwell)
    wild garlic
    mints
    vetch (Wicke)
    yarrow (Schafgarbe)
    perrenial pea
    siberian pea
    potatoe
    mountain jam
    stinging nettle (J has R too)
    perrenial broccoli
    ruhbarb
    clovers


Vines

    maypop
    grapes
    peas (perrenials prefered)
    humle or hops (J has)


Flowers (useful)

    nasturtium (Kapuzinerkresse) (R has them)
    dandelion (R has some)
    lilac (Flieder) (J got tons)
    lilly
    buckwheat
    wisteria (Blauregen) (R got some)
    sunflower
    poppy (Mohn)
    lupin
Joshua. Får jag fråga...
Har du utformat listan själv, avsedd för dina breddgrader, eller...
Har du bara slängt in allt du läst är perennt, eller
Bara tagit listan från annan plats?


Hur mycket han du sätta första året?
Vilka?


Och hur går det?


Sebastian

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #121 skrivet: 22 feb-13 kl 22:40 »
Ja berätta hur det går Joshua med Pawpaw och  Diospyros Virginia ... hur gick det för dom, kom alla upp ? Nyfiken  :)

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #122 skrivet: 12 mar-13 kl 18:01 »
Ju mer jag traskar runt i naturen och läser och tänker, desto mer blir jag intresserad av fenomenet SKOGSTRÄDGÅRD.
Jag förstår ännu inte om det fullt ut är möjligt matskog på våra breddgrader.


Nu undrar jag.
Hur lång  tid tar det innan en konstruerad bädd stabiliserar sig och mykkorizan e t c är fullt fungerande?



Kanske dessa bilder ger en indikation:
http://www.richsoil.com/hugelkultur/


Sebastian

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #123 skrivet: 13 mar-13 kl 09:45 »
Cebaztian jag är helt övertygad om att vi kan ha matskogar i vårat klimat, det är bara dålig fantasi som sätter gränser.

Tack för länken ja hur lång tid är nog svårt att svara på.

Svamparna är ju förtruppen som gör jobbet innan andra kommer åt att bryta ner resten. Faktiskt enorma varelser som vi behöver.
Det är nog väldigt olika hur lång tid det tar då olika trädslag tar olika länge för svamparna att ta hand om.

Jag har köpt min första Shitake kultur i en liten låda som jag fann på blomsterlandet i Falkenberg  ;D.
Jag har varit sugen på detta i många år.
Hur lång tid tar det ?? Ja jag vet att exempelvis denna svamp kan odlas i 12 år om stockarna är ca 25-30 cm i dial meter, sen är maten slut för svampen.

Stockarna håller massor med vatten som gynnar odlingen och det kan ha viss betydelse hur vattnet går beroende på hur man ställer dom.
Olika trädslag bryts ner olika fort och tanke mässigt så skulle jag nog försöka blanda det som tar lång tid och det som går fort,

Men utan tvekan så tror jag det är full fräs på andra året om man har den typen av grenar som bryts ner snabbt överst under jordlaget, upp och nervänd grästorv är mums för microlivet med.

/Maria
 
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

vindensbonig

  • Gäst
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #124 skrivet: 13 mar-13 kl 09:52 »
Vad är det för vitt att odla på det där viset med skogs trägård   istället för upp höjda bäddar som är lätt odlade?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #125 skrivet: 13 mar-13 kl 10:24 »
Vad är det för vitt att odla på det där viset med skogs trägård   istället för upp höjda bäddar som är lätt odlade?

Tror du frågar om när man lägger stockar/grenar i jorden med jord på ? Du får ställa om frågan om jag missförstår nu.

Jo trädstammarna håller massor med vatten och då behövs ingen bevattning.
En långsam förmultning sker under markytan och då frigörs bland annat värme vilket gör att man får en längre odlings säsong.
Näringen frigörs ju med, så inge gödning behövs.

Jag odlar ju med upphöjda bäddar och lägger på organiskt material så det kommer uppifrån medans det med detta sätt är som ett storlager inuti som håller igång av sig själv under många herrans år.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

vindensbonig

  • Gäst
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #126 skrivet: 13 mar-13 kl 10:28 »
Tror du frågar om när man lägger stockar/grenar i jorden med jord på ? Du får ställa om frågan om jag missförstår nu.

Jo trädstammarna håller massor med vatten och då behövs ingen bevattning.
En långsam förmultning sker under markytan och då frigörs bland annat värme vilket gör att man får en längre odlings säsong.
Näringen frigörs ju med, så inge gödning behövs.

Jag odlar ju med upphöjda bäddar och lägger på organiskt material så det kommer uppifrån medans det med detta sätt är som ett storlager inuti som håller igång av sig själv under många herrans år.
Ja .Intressant tack för svar . Men det värkar mer tung jobbat  på alla sätt både när det ska sås och skördas och det sak väll rensas med förmodar ja  :)
« Senast ändrad: 13 mar-13 kl 10:33 av mummrick »

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #127 skrivet: 13 mar-13 kl 10:32 »
Intressant tack för svar . Men det värkar mer tung jobbat  på alla sätt både när det ska sås och skördas och det sak väll rensas med förmodar ja  :)
I en skogsträdgård odlar man mest perenner och sådant som självsår sig, och buskar och träd, då såklart. Man har alltså inte en vanlig köksträdgård där, utan odlar på ett helt annat sätt.

Vanliga grönsaker odlar man bäst i bäddar, är min uppfattning. Skogsträdgården är till för andra växter, som bär, gröna blad när det inte är säsong i köksträdgården, perenna lökar och andra perenner som gillar vandrande skugga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #128 skrivet: 13 mar-13 kl 10:34 »
I en skogsträdgård odlar man mest perenner och sådant som självsår sig, och buskar och träd, då såklart. Man har alltså inte en vanlig köksträdgård där, utan odlar på ett helt annat sätt.

Vanliga grönsaker odlar man bäst i bäddar, är min uppfattning. Skogsträdgården är till för andra växter, som bär, gröna blad när det inte är säsong i köksträdgården, perenna lökar och andra perenner som gillar vandrande skugga.
Oki tack

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #129 skrivet: 13 mar-13 kl 13:08 »
Om vi pratar permakultur så handlar skogen om ätliga växter eller växter som ger mat eller material, färgämnet till garn färgning, kvistar till korgflätning, sav tlll sirap mm.

Hittade denna från alnarp kanske kan inspirera någon.

http://stud.epsilon.slu.se/212/1/Kjellsson_a_090527.pdf

Jag anser personligen att här i Sverige så behöver dom stora träden kanske stå glesare än i england, kanske stammas upp för att släppa igenom mer ljus.

Permakultur är aldrig rigid och så klart om det finns ett läge bland träden (glänta) där det skulle gå att odla ettåriga grönsaker så är det ju det man gör om det verkar gynnsamt och man har det nära tillhands. 

Stockarna som nämnts innan kanske läggs där och täcks med kompost för sådd av squash å majs å mejram å sallads fröer  *::) Kanske*

Träden håller marken varmare bara genom att vara där och det kan man tydligt se så här års. När snö och is smälter så sker det först under träden.


Här är körsbärsträdet som drar till sig hönsen och får därmed gödsling på samma gång  :D.



Permakultur handlar mycket om att se sambanden och använda sig av dom i skapade system.

På grann tomten i Falkenerg hade dom planterat björk och fågelbär och jag satt ofta och tittade på hur ljuset spelade mellan löverket där.
Marken var täckt av örter men så klart inget odlades under dom  :) men det var fult av växter som samsades om ytan under.

Jag har ingen egen personlig erfarenhet av att odla grönsaker i befintlig skog eller göra upphöjda bäddar av stockar och grenar så jag ser fram emot att höra om det från dom som testar, Kanske får jag möjlighet till sådana försök senare.

När jag bodde i Finland så var grann tomten bevuxen med stora träd och det gick att odla bättre där än på min åkerplätt som var blåsig och oskyddad. Det mesta överlevde inte 2 vintrar. :(. Det var generellt 2 grader varmare där utom på sommaren när där var svalare då dom fick skugga.
 


Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 1 användare
tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser