Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!  (läst 17737 gånger)

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #260 skrivet: 22 nov-22 kl 20:55 »
För att ta Drängens perspektiv med 'potäterna kvar i backen': säg att medlemmarna i ett hushåll/småbruk i slutet av februari flydde från ryssen. Kommer inte oupptagen potatis att ha satt nya knölar nu under sommaren?
Kommer inte de flesta oupptagna knölar i matjord ha frusit/ruttnat innan nästa odlingssäsong?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #261 skrivet: 22 nov-22 kl 21:09 »
Kommer inte de flesta oupptagna knölar i matjord ha frusit/ruttnat innan nästa odlingssäsong?
Inte nödvändigtvis.
Jag har alltid en massa "vild" potatis.
Dock mindre om man får vintrar med tjäle.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #262 skrivet: 22 nov-22 kl 21:18 »
Att du har upphöjda bäddar tror jag mig minnas, har du sand jord?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #263 skrivet: 22 nov-22 kl 21:25 »
Att du har upphöjda bäddar tror jag mig minnas, har du sand jord?
Jag har hög mullhalt som dränerar överskottet bra.
Och dessutom är det täckt vilket gör att kylan inte tar sig ner.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #264 skrivet: 22 nov-22 kl 22:51 »
Ukrainarna har väl precis som vi för vana att ta upp skörden ur fälten innan vintern och potatisen bör ha varit i kyllager eller jordkällare den 24 februari om den inte var exporterad eller uppäten.

En hink eller två med sättpotatis förvarad på annat ställe än matpotatisen kan väl vara klokt ut beredskapssynpunkt, men möss och tvåbenta tjuvar kan ju lägga beslag på sådana förråd.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #265 skrivet: 06 okt-23 kl 09:57 »
Här finns ingen jordkällare. Där är ett tunnland go jord. Så problemet blir att kunna förvara det som odlas. Så innan odla mer tänkte jag titta på ett ställe i marken som har en sänka som jag alltid trott är en rester av en gammal jordkällare. Hade jag anlagt en jordkällare här så hade jag valt den platsen.
 Det är mest till rotfrukterna den blir tänkt.
 Är och har alltid varit arkeologiskt intresserad så jag ser fram emot att gräva fram källaren.
 Lägga tak på kanske ha redskapsskjulet ovanpå...

 Detta känns smartare än att bygga upp ett växthus vilket egentligen var den ursprungliga planen.
Nu i dag är nästan tegelvalvet på källaren klart. Karmar sitter i men inga dörrar. Hu så mycke jobb det varit . Värst nu på slutet med murningen. Det blir jord ovanpå inget papp el platonmatta. Blivit rekomenderad att slamma utsidan med något starkare kalkbruk. Ventilationen blir keramiska rör i motsatta ändan från dörren. En meter jord ovanpå. Kanske en luta på norrsidan för tvåhjulstraktorn.
 Mycke rotfrukter väntar på att komma in. Blir trångt bara 2x3 m.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 2 användare
ärt, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser