Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solcellspanel för vattenpump  (läst 6316 gånger)

DanneP

Solcellspanel för vattenpump
« skrivet: 27 jul-09 kl 14:34 »
Har idag en Vaten-pump som drivs av en 2 taktsmotor som vi då och då drar igång och fyller en tunna uppe vid stugan.

Har en tanke på att skaffa en liten el-pump som kan klara ca 6-7 meters tryck höjd.
Tänkte då mata denna med el från en solcellspanel med 12 v batteri.
Batteri och pump och solpanel finns ju att köpa lite här och där.

Det jag behöver skaffa är en Brytare som kör igång pumpen när jag nå full laddnig(13,8-14v) och som stänger av vid ca 50% laddning kvar (ca 12-12,5v tror jag att det är)

Är det nån som vet var jag hittar ett dyligt relä eller brytare eller är det nått man måste bygga själv?

/Danne 

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Solcellspanel för vattenpump
« Svar #1 skrivet: 27 jul-09 kl 15:54 »
Denna kanske?

http://www.elmco.se/batterivakt-1224v-p-45.html

Information bla om hur den kan programmeras. Man kan välja mellan ett antal olika till/från-spänningar:

http://www.samlexamerica.com/customer_support/pdf/Manuals/BG40_BG60_BG200_Manual_Dec2008.pdf

A.

DanneP

« Svar #2 skrivet: 27 jul-09 kl 16:35 »
Tackar för snabbt svar.

Den verkar ju kunna göra jobbet åt mig visserligen lite overkill men ändå. (kommer ju inte att behöva 40A)

Danne :)

Cyklisten

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 jul-09 kl 18:35 »
Ett annat alternativ är att låta pumpen drivas direkt från solcellspanelen och spara in kostnaden för batteri och brytare. Den här Shurflopumpen kan drivas på det sättet. www.jula.se nr 650186. Jag ser att de inte har den inne just nu, men den kan finnas på andra ställen.

Jag har använt en sådan pump i flera år, den är mycket effektiv och tålig och drar lite ström. Den klarar högre tryck än du behöver och då kan du använda en mindre solcellspanel. Jag skulle tro att det räcker med några watt.

Men du kanske vill använda solström till annat också så du ändå behöver ett batteri.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #4 skrivet: 27 jul-09 kl 19:23 »
Han vill lyfta vattnet rätt högt. Då räcker nog tyvärr inte den pumpen.

Men annars är nog direktdrift ett mycket effektivt och billigt sätt att lösa det hela. Man kan dessutom hålla ledningar korta och använda en del av pengarna man sparar, på att slippa batteri och regulator, till större pump/solcell.

A.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 jul-09 kl 20:04 »
Jodå, pumpen räcker. Den kan ge ett tryck på 3,2 bar och det är ju nästan 32 m vattenpelare. De skriver "lyfthöjd 2,5m", men ett bättre ord är sughöjd, alltså höjdskillnaden mellan vattenytan i källan och markytan där pumpen står. Man kan utgå ifrån att det alltid är något fel i Julas beskrivningar. Alltid.

Bo

« Svar #6 skrivet: 28 jul-09 kl 13:06 »
Ett annat alternativ är att låta pumpen drivas direkt från solcellspanelen och spara in kostnaden för batteri och brytare. Den här Shurflopumpen kan drivas på det sättet. www.jula.se nr 650186.
Hittar den inte. - Heter den något mer än Shurflo?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #7 skrivet: 28 jul-09 kl 14:54 »
Den hade ett artikelnummer också. 650186

Kanske man skulle komplettera med en flottör-brytare också?

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&%40where.ItemID%40EQ=650186

A
« Senast ändrad: 28 jul-09 kl 14:56 av (sɹǝpuɐ) »

Bo

« Svar #8 skrivet: 29 jul-09 kl 11:32 »
Ett annat alternativ är att låta pumpen drivas direkt från solcellspanelen och spara in kostnaden för batteri och brytare. Den här Shurflopumpen kan drivas på det sättet. www.jula.se nr 650186.

Vet du, att det går? - Att det inte brukar fungera, beror på att ström som är för svag för att starta motorn, är tillräcklig för att bränna lacken av koppartråden i lindningarna.

DanneP

« Svar #9 skrivet: 29 jul-09 kl 15:33 »
Hej igen!

Tackar för alla svar!

Var idag och inhandlade följande på Hjula  "Tryckvattenpump 12 V 4,3 l/min  Artnr: 650190" pris 299 kr.

skall testa lite i helgen för att se hur många watt den drar.
Vad jag kan räkna ut så kommer jag att behöva 3,5 Ah gånger  12 V =  42watt.
Är det nån som vet om detta kan stämma eller kommer den i praktiken dra mindre eftersom trycket som behövs är ju inte maxtrycket. Jag räknar att jag behöver trycka upp vattnet ca 5 meter med en sug höjd på 1,5.

Har ju redan en gammal solcells panel till våran lillstuga som ligger närmast vattnet.
Tanken är att lägga ut denna pump på våren och sen låta den gå i drift hela sommaren för att hella tiden ha full vattentunna.
Men vill ju inte dra ur batteriret fullständigt. behöver därför nån form av batterivakt så att det skall räcka till natt belysning inne.

/Danne     

Cyklisten

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 29 jul-09 kl 16:03 »
Som alltid hos Jula är det fel i beskrivningen. Det står "Kapacitet: 3,5 Ah". De menar antagligen strömförbrukningen och den mäts ju inte i amperetimmar utan i ampere, A.

Den borde dra mycket mindre än 3,5A. Min pump som är större drar aldrig mer än 2A. Den är också en membranpump.

Jag köpte samma pump en gång och den sprack framme vid pumphuset så den läckte vatten.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 29 jul-09 kl 16:32 »
Vet du, att det går? - Att det inte brukar fungera, beror på att ström som är för svag för att starta motorn, är tillräcklig för att bränna lacken av koppartråden i lindningarna.

Jag läste om en lantbrukare som hade gjort så för att pumpa vatten till korna långt borta från gården. Jag har också provat med min egen pump och den snurrar fortfarande vid 3V och en halv A och det räcker inte till att bränna lindningen. När solcellspanelen ger låg spänning ger den ju också låg ström.

multispan

• Finland
    • multispanindia
« Svar #12 skrivet: 03 aug-24 kl 13:22 »
Behöver du solenergi till en vattenpump? Skaffa en solcellsladdningsregulator med LVD för att skydda batteriet. Anslut solpanel, batteri och pump till styrenheten. Välj komponenter baserat på dina behov (panelstorlek, batterikapacitet, pumpeffekt).

Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser