Vi arbetar med vaktade gårds hundar och inte med ut ställning. som sagt vissa raser är hårdare än andra räkna med att det finns mellan 15-20 olika raser av LGD hundar
själva så har vi Slovakisk Cuvac men vi driver också en sida för fler lika sinnade hund raser internationellt
Sverige har tyvärr tappat kunskap om dessa raser. det spelar ingen roll vilken du tar även om någon säger att denna ras är snäll eller bra till detta.
Kom ihåg att hunden löser bara 50% resterande 50% ska du till föra ( alltså kunna ) och det är där som det oftast brister.
Det finns hundar som blir mer vaktiga och det finns hundar som blir mindre.
Det viktigaste är för alla dessa raser
Tydligt ledarskap tydlig Alfa hona eller Alfa hanne ( Frun eller mannen i huset )
Raserna har mycket Varg i sig där av att dom kan tampas med rov djur även mäniskor
dom ska inte vara en Golden och säga hej till mäniskan
Men där ligger också träningen , våran Cuvac hane är mycket hård han axepterade inte ens sin egen upp födare när hon kom från Finland och hälsade på.
normalt så brukar en hund som känner sin upp födare vifta på svansen men inte vår Milos.
Man måste prata cirkel 1 och 2 rasen vaktar 1 och skyddar emot 2
man måste prata flock inte mäniskor och div djur
består ditt hem av 2 getter och en katt och två handikappade barn så är det hunden flock och alla som kommer nära betyder fara och ska motas iväg för att skydda flocken och den om givning som du som Alfa ledare har gett till låtelse att bevaka.
Och inte vad hunden tycker att den ska göra eller inte göra .
Min han hund är nu 5 år och morrar åt mig ca 1 gång i veckan. ( är 70 cm i mankhöjd väger 50 kg har 4,5 cm hörn tänder och springer ca 35 km )
Jag brusar aldrig upp bara skrattar åt honom och får min vilja igenom , men om jag hade börjat att slå ta till tillhygge för att läxa upp så blir dom bara farligare och starkare och du tappar all för troende
Vi har 4 handikappade barn och har bott i trång lägenhet inne i Norrköpings Centrum och det har inte varit några problem med hundarna visserligen när man har varit ute på gatorna för att rasta så har jag varit tvungen att se igenom mäniskorna för att veta om vederbörande är full ,psykiskt instabil eller knark påverkad saker som dessa hundar tänder på
Jag har även tagit hund slaxmålen dvs lös springande hundar som har för sökt att komma farm till min hund .
Efter som jag är Alfa hanen och inte vill så har jag klått hunden och sen bett hund ägaren om ursäckt att jag sparkat deras lös springande hund.
min hund hade kunnat skadat dom hundarna mycket illa men fick inte för mig. Och det är då bättre att jag sätter ned foten än låta hunden , där brister många , många tror att
det är ok min är en hane och den mötande var en tik .
men jag ska bara säga att även jag gillar inte alla flickor.
jag rekommenderar alla att titta på
www.cuvac.se eller sök på kenneln LGDhund våra hundar kommer ifrån Finland och Tjeckien
vad man än väljer för hund så ska man ha den i minst 10 år och dom vill ha kärlet , gos och tydlig ledarskap
i vår familj är dom gose nallar våra barn kan göra det mesta men dom svänger på en halv hundradel till att bli en bodyguard för att skydda sin flock