Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har du info om Norrtälje?  (läst 372 gånger)

Frigörelse tillsammans

• Dalarna
Har du info om Norrtälje?
« skrivet: 31 aug-24 kl 10:43 »
Hej!
Jag planerar att flytta. Området söder om Norrtälje är speciellt intressant för mig.
Men det är inte hugget i sten.
Det skulle vara en gigantisk fördel för mig om det i trakten redan finns likasinnade i någon form t ex ekologisk gårdsbutik, någon som säljer ekologiska ägg, ekoby, kollektiv i någon form, alternativa enskilda som vill samverka, nätverka, eller umgås, samt allt annat som kan tänkas vara av intresse inom liknande områden.
Om någon kan ge mig någon som helst liten information om detta, så vore jag djupt tacksam.

Frigörelse tillsammans

• Dalarna
SV: Har du info om Norrtälje?
« Svar #1 skrivet: 07 sep-24 kl 13:21 »
TACK alla för svaren!
Jag svarar er här, så att andra också kan se, och kanske delta.
Jag har inte heller fått svar på allt som jag undrar över.

Jag vill odla och på andra sätt bli mindre beroende av att livsmedelsförsörjning, och annat basalt i samhället fungerar, i dessa tider när olika kriser både har inträffat och risken för nya kriser, av olika slag, verkar överhängande. Även förstås för att leva mer hälsosamt än i städernas avgaser mm.

Om jag hittar ett hus som jag tycker om så kommer jag nog att flytta dit oavsett om det finns likasinnade nära eller inte. Men det vore SÅ mycket roligare att göra det om jag redan innan visste om att det finns andra som jag där, samt om det finns likasinnade på ett visst ställe så skulle detta faktum kunna avgöra/påverka var jag väljer att bo.
Det finns ju orter i landet där det finns många individer som på olika sätt samverkar inom det alternativa området som t ex Skogsnäs, Stjärnsund eller Skattungbyn. Finns det något sådant område runt Norrtälje? Några få skulle räcka.

Tillgång till bra mat är mycket viktigt för mig och detta faktum hindrar mig från att bo alltför långt ifrån en större stad. Tyvärr så har ju mängden olika ekologiska varor minskat rejält bl a i och med inflationens höga matpriser. Så om det finns någon ekobonde (eller annan som producerar någon typ av mat, helst ekologisk) så vore det välkommet för att slippa bo nära/ofta fara in till en affär i en storstad. Och knappt hitta några intressanta varor där, ändå.

Nätverk är jag mycket intresserad av (både mer samordnade och att ”bara” hjälpas åt ibland, som grannar); jag vill inte vara en ensam satellit, utan del av ett sammanhang och en gemenskap.

Vänliga hälsningar
Ann

Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser