Måste bara uppmana alla vinintresserade att passa på att sätta slånbärsvin. Här i Skåne är det mycket gott om bären iår och det gäller att passa på nu i skarven mellan sommar och frost. Jag har satt 10 liter som redan nu har en underbart vinröd färg, fantastisk doft och jäser så in i bomben på damejeannen.
Följande recept har jag följt och det verkar funka jättebra.
3 kg slånbär
2,8 kg socker
jäst och jästnärsalt
8 liter vatten
Krossa slånbären så gott det går, tillsätt hälften av sockret, vattnet och jästen/närsalterna. Låt stå och jäsa i en spann eller dylikt ( med lock ) i cirka 5 dygn. Rör om ofta och fortsätt krossa de hela bär som flyter upp. Sila ifrån bärmassan, tillsätt resterande socker och ställ att jäsa på damejeanne. Låt stå tills jäsningen tar slut ( cirka 2 månader i rumstemperatur ), klarna vinet, buteljera och låt det stå lagrat några månader.
Inget för dig som har bråttom men med lite tålamod och omtanke blir det ett fantastiskt vin. Mitt björnbärsvin från i fjol blir bara bättre och bättre ju längre det "ligger till sig".
Viktigt att komma ihåg är dock att när vinet jäser måste man ha det i rumstemperatur och helst också så jämn temperatur som möjligt. ( vilket är ett helsicke för oss med vedkamin i vardagsrummet
)
Lycka till.