Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vässa rakblad  (läst 1644 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Vässa rakblad
« skrivet: 22 feb-21 kl 12:14 »
Jag använder gammaldags rakblad (safety razor) då jag rakar mig och jag såg nyligen en video på twitter:
https://twitter.com/mims/status/1362814926805487617

Wow vässa rakbladen, tänk om det funkar, vad mycket mera användning jag skulle få ur ett blad... Finns ingen modern tillverkare av dessa i dagsläget, men en massa gamla modeller finns. Frågan är, funkar det blir resultatet lika bra som ett nytt, eller bättre? Är det kanske nån här som har en, känns som detta är precis som nåt en alternativare skulle komma på...

Här demonsteras en hög olika vässare, vissa är riktigt enkla i design och andra mera mekaniska.

https://www.youtube.com/watch?v=YxSqQ8_YsCc


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vässa rakblad
« Svar #1 skrivet: 22 feb-21 kl 15:43 »
Efter vad jag har hört, så blev hemslipade rakblad aldrig särskilt bra. Många såna där rakbladsvässare såldes på postorder, på tillfälliga marknader mm, men de flesta som köpte dem provade nog bara en eller ett par gånger och sen blev apparaten liggande i en byrålåda.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Vässa rakblad
« Svar #2 skrivet: 22 feb-21 kl 18:08 »
Tormek T8 har en gick som passar för rakblad. MEN...

Jag har en sådan maskin med japansk vattenslipsten. Jag har sett youtubeklip på folk som vässat knivar så att dom kan raka sig med dom. Jag har aldrig lycktas med det även om man inte ska överdriva mina försök att lyckas med detta. Men köksknivar, gräsklipparknivar, saxar och allt annat är den toppen till! :)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vässa rakblad
« Svar #3 skrivet: 24 feb-21 kl 10:50 »
Jag läser att dom inte funkar så bra på moderna rakblad som är har diverse ytbeläggningar. Så det var ju synd, men tycker jag vill testa lite själv. Jag tänkte man kan prova med en MDF skiva impregnerad med grön poleroxid som man brukar lägga på en strigel. Se hur det går.

 

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Vässa rakblad
« Svar #4 skrivet: 07 jun-21 kl 12:38 »
Har du provat Dennis? Hur gick det?

Jag har slipat om eggvinkeln på en Hultaforskniv och brynt och polerat till den går att raka sig med. Som jag upplevde det var den otroligt vass men det var först med strigeln som den verkligen blev vass nog att raka skägg med. Men sen smidde jag en rakkniv istället som inte är lika klumpig :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 3 användare
xaelanar, Okulärbesiktning av Byrålåda, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser