Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta sladd till kompressor  (läst 941 gånger)

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Byta sladd till kompressor
« skrivet: 21 feb-21 kl 22:53 »
Vi har en Gebe kompressor där sladden är skadad strax innan den går in i själva kompressorn. Den löste ut jordfelsbrytare när vi kopplade in den i stallet. Det var då vi upptäckte att sladden var skadad ända in till metallen så inte konstigt den löste ut. Maken pratar nu om att köpa en ny kompressor. Jag tycker det känns onödigt för den funkar annars och vi använder den egentligen inte till mer än pumpa däck och till en spikpistol. Så nu är frågan, kan man byta sladden själv om man är lite lagom elkunnig?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14415
    • Östergötland
SV: Byta sladd till kompressor
« Svar #1 skrivet: 22 feb-21 kl 00:56 »
Absolut, och det är inte svårt. Ofta har man ju en skarvsladd till kompressorn, så det kanske duger om du klipper av sladden vid skadan och använder den stump som är hel.


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Byta sladd till kompressor
« Svar #2 skrivet: 22 feb-21 kl 05:12 »
Det är väldigt lätt att byta eller bara klippa bort den skadade delen.

Jag undrar hur många fungerande kompressorer eller andra verktyg som slängs, för sånahära saker.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Byta sladd till kompressor
« Svar #3 skrivet: 22 feb-21 kl 07:41 »
Det är inte så enkelt att din man vill ha en ny bättre kompressor? :)

Annars är det bara att laga eller byta kabeln.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Byta sladd till kompressor
« Svar #4 skrivet: 22 feb-21 kl 08:26 »
Det är väldigt lätt att byta eller bara klippa bort den skadade delen.

Jag undrar hur många fungerande kompressorer eller andra verktyg som slängs, för sånahära saker.

Det är otroligt mycket som slängs i onödan.
har tagit reda på ett tjugotal maskiner från återvinningen i den lilla by jag bor i och många ser helt nya ut.
Har i det närmaste ett komplett snickeri och verkstad snart, för att inte tala om alla 25 meter skarvkablar i oljebeständigt gummi med trasiga kontakter.
Har nog en 15 kablar nu
När vi bytte sedlar för nått år sen så tog jag även reda på ca 7-8 000 som jag satte in på banken nån vecka efter att de inte var brukbara i handeln.

ab

  • Inlägg: 71
SV: Byta sladd till kompressor
« Svar #5 skrivet: 24 feb-21 kl 21:25 »
Menar du verkligen att någon hade slängt 7-8000 i gamla sedlar på återvinningen ??? 

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Byta sladd till kompressor
« Svar #6 skrivet: 24 feb-21 kl 22:11 »
Menar du verkligen att någon hade slängt 7-8000 i gamla sedlar på återvinningen ???

Jajamensan, de slänger hur mycket som helst av bra saker


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, Luffsen, Oskari, olleryd, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser