Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Långa avstånd!!  (läst 2117 gånger)

Cizzi

  • Inlägg: 139
  • Anders, Faverolletupp
Långa avstånd!!
« skrivet: 12 nov-09 kl 01:27 »
Måste få berätta hur vi har det här uppe i Norrland när våra hundar (ja andra djur också) blir sjuka, min 9 åriga Schäfertik blev sjuk söndag em, kräktes, svullen buk och mådde jättedåligt, ringde jourvet. fick komma och hon röntgades och klämmdes på, prover togs som inte alls var bra,rtg bilderna som togs kunde hon inte säja vad det var, hon trodde magomvridning, förstoppning mmm, mao det var jättesvårt att säja vad det kunde vara,hon rekommenderade mej att åka till ett djursjukhus som hade öppet dygnet runt och det var Srömsholms, nästan 50 mil enkel resa, men vad gör man inte, jo man åker dom där 50 milen, nu gick det bra en här gången, hon hade början på magomvridning trodde vet. där nere, men hade hon haft en riktig magomvridning hade hon varit död innan vi kommit fram, nu fick jag åka hem med min hund och det är jag jätteglad över, men som sagt det hade kunnat vara tvärtom...  :'(
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Långa avstånd!!
« Svar #1 skrivet: 12 nov-09 kl 02:04 »
ett tips är ju att börja barfa och lämna bort allt spannmål, då löper man inte risk för magomvridning.

men visst är det långa avstånd i norrland. det sjuka är ju att vi bor i umeå och där finns det ett antal veterinärer. alla har helt omöjliga telefontider, man kommer aldrig fram, så det brukar ta en vecka innan man ens kan boka en tid.  :o när man väl får tag i nån får man varken ett engagerat eller trevligt bemötande, så vi är tvungna att åka 5 mil enkelväg till en grannort helt i onödan för varje liten skitundersökning för att få tag i en vettig vet. gissa om man drar sig för att åka till vetten. vi brukar samordna allting för våra tre hundar. så om nån med ambitioner ska bli veterinär och inte har nåt mot kalla vintrar, så verkar det ju helt klart finnas brist på veterinärer i umeå iaf.
« Senast ändrad: 12 nov-09 kl 02:09 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Cizzi

  • Inlägg: 139
  • Anders, Faverolletupp
SV: Långa avstånd!!
« Svar #2 skrivet: 12 nov-09 kl 03:20 »
ett tips är ju att börja barfa och lämna bort allt spannmål, då löper man inte risk för magomvridning.

men visst är det långa avstånd i norrland. det sjuka är ju att vi bor i umeå och där finns det ett antal veterinärer. alla har helt omöjliga telefontider, man kommer aldrig fram, så det brukar ta en vecka innan man ens kan boka en tid.  :o när man väl får tag i nån får man varken ett engagerat eller trevligt bemötande, så vi är tvungna att åka 5 mil enkelväg till en grannort helt i onödan för varje liten skitundersökning för att få tag i en vettig vet. gissa om man drar sig för att åka till vetten. vi brukar samordna allting för våra tre hundar. så om nån med ambitioner ska bli veterinär och inte har nåt mot kalla vintrar, så verkar det ju helt klart finnas brist på veterinärer i umeå iaf.
Nu ska det ju inte va nåt spannmål i det torrfoder jag ger, barf känns lite söligt, men det kanske inte är det och det är väl det nartuligaste foder för en hund....
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Långa avstånd!!
« Svar #3 skrivet: 12 nov-09 kl 11:23 »
ett tips är ju att börja barfa och lämna bort allt spannmål, då löper man inte risk för magomvridning.


Skulle vara intressant att få reda på vad du har för belägg för detta påstående?
OBS! Jag har inga invändningar mot BARF, bara intresserad av fakta eftersom det diskuteras en hel del inom hunderiet.
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Långa avstånd!!
« Svar #4 skrivet: 12 nov-09 kl 11:54 »
det står i en hel del litteratur och man har hittills varken sett hundar som utfodras med barf med sådana problem eller observerat vilda djur som dog pga magomvridning. fenomenet som sådant har varit okänd före torrfodrets tid och spannmålet i torrfodret anges som orsak till detta.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Långa avstånd!!
« Svar #5 skrivet: 12 nov-09 kl 16:04 »
Ja och spannmålet i fodret gör också att hundar växer fortare, med följd att skelettet inte utvecklas ordentligt. Detta leder senare i livet ofta till HD-problem m.m. + att hunden lättare blir fet på spannmål. De flesta torrfoder innehåller någon form av spannmål, t.ex ris eller majs, om det inte är våra vanliga spannmålssorter.
Nej, hundar som i huvudsak får barf, mår otroligt mycket bättre.

Cizzi

  • Inlägg: 139
  • Anders, Faverolletupp
SV: Långa avstånd!!
« Svar #6 skrivet: 13 nov-09 kl 01:52 »
Nu var det ju det långa avståndet jag skrev om, inte en diskution om vad hunden bör äta,eller  ???
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

ledup

  • Inlägg: 331
SV: Långa avstånd!!
« Svar #7 skrivet: 25 nov-09 kl 18:47 »
Vet inte om det är avståndet vad gäller magomvridning du tänker på eller avståndet i största allmänhet. När de gäller magomvridning så hade jag en Grand danios som fick det och det var 25mil till närmaste riktiga djursjukhus . Då fick jag tag på en distrikts veterinär som halvägs kom och tömde magen på luft på en parkeringsplats vilket gjorde att vi fick "mer tid" på oss att komma fram.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Långa avstånd!!
« Svar #8 skrivet: 25 nov-09 kl 19:36 »
Då fick jag tag på en distrikts veterinär som halvägs kom och tömde magen på luft på en parkeringsplats vilket gjorde att vi fick "mer tid" på oss att komma fram.

hur gjorde de det?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

ledup

  • Inlägg: 331
SV: Långa avstånd!!
« Svar #9 skrivet: 28 nov-09 kl 19:47 »
Satte en nål in i magsäcken så luften åkte ut.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Långa avstånd!!
« Svar #10 skrivet: 28 nov-09 kl 23:18 »
Ja, så gör de med kor med samma symptom. Relativt vanligt i intensiva mjölkko.besättningar. (Hänger också samman med foderstaten)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser