Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  KA som har erfarenhet av ekobyggen  (läst 874 gånger)

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
KA som har erfarenhet av ekobyggen
« skrivet: 19 aug-20 kl 18:19 »
Hallå

Har ni tips på KA som kan lite om ekobyggen och har erfarenhet därav? Vi ska bygga i Hjo kommun, så fördel om personen finns någonstans i närheten. Tanken är byggstart tidigt 2021.

Hittar inga register där man finner dessa tydligen unika kvalifikationer.

scorpica

  • Inlägg: 1
    • Värmland
SV: KA som har erfarenhet av ekobyggen
« Svar #1 skrivet: 18 dec-20 kl 19:04 »
Bra fråga, skulle jag oxå vilka veta

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: KA som har erfarenhet av ekobyggen
« Svar #2 skrivet: 19 dec-20 kl 14:18 »
Det här ämnesområdet verkar vara en djungel av terminologier....

Ev kan det vara så att det som på det här forumet är ekobygg kallas annorlunda inom byggsvängen.

T e x med termen 'Miljöbyggnad'.

Det finns en inrättning som heter 'Sweden Green Building Housing' som certifierar Miljöbyggnad

www.sgbc.se/certifiering/miljobyggnad/certifiera-med-miljobyggnad/

citat:
Miljöbyggnad är det mest använda miljöcertifieringssystemet för byggnader i Sverige, med över 1500 certifierade byggnader. Det går att använda för de flesta byggnader, allt från småhus och flerbostadshus till skolor och kontor och mer. Miljöbyggnad är utvecklat för den svenska marknaden och därför baseras det på bygg- och myndighetsregler och svensk byggpraxis.

De har en standard som de kallar Miljöbyggnad 3.1  .  Om de har en förteckning över vilka som de har certifierat så finns den tyvärr inte på deras hemsida.

Men om jag googlar 'Miljöbyggnad 3.1  KA' så blir det träff på något som heter PE Teknik&Arkitektur

På  www.pe.se/hitta-kontakt  så ser man att denna firma har ett tjugotal kontor, från Malmö till Umeå.


Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: KA som har erfarenhet av ekobyggen
« Svar #3 skrivet: 21 dec-20 kl 09:47 »
Ser idag att Boverket har en sida daterad 4 november 2020 i ämnet:

www.boverket.se/en/start/building-in-sweden/developer/rfq-documentation/environmental-certification/

men sidan finns inte på svenska! (eller så är det jag som inte hittar den svenska)

Den listar två aktör, SGBC samt 'Svanen-märkning'

Jag går till Svanens hemsida, de skriver inte något om att de tillhandahåller KA tjänster, jag tolkar deras miljöcertifiering som att den görs för typhus.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 3 användare (2 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser