Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omlagra köpt ost  (läst 2320 gånger)

samadams

  • Inlägg: 29
    • -
Omlagra köpt ost
« skrivet: 12 jul-15 kl 11:05 »
Hej allesammans.

Jag har haft lyckade experiment både med att göra egna ostar och lagra köpta. Nu undrar jag om man vågar ge sig på att omlagra köpt ost? Dvs, köpt ost är ofta välförpackad och i steril miljö. Vågar man öppna den och lagra om? Exempelvis skulle man kunna tänka sig att introducera en kant grönmögel ost till en hushållsost eller pensla med saltlake osv. Det vore intressant om man kunde behandla billig hushållsost som en slags rå ostmassa som bara väntar på att raffineras på olika sätt.
« Senast ändrad: 12 jul-15 kl 11:15 av samadams »

 

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Omlagra köpt ost
« Svar #1 skrivet: 16 jun-21 kl 15:50 »
går utmärkt att vakumförpacka
o lagra om igen

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Omlagra köpt ost
« Svar #2 skrivet: 17 jun-21 kl 08:20 »
så har jag gjort. Köpt jättebillig ost och kryddat upp den med lite whiskey, vaccum förpackat den och lagt den längst bak i kylskåpet.
Sedan glömmer jag bort den.....men det blir rätt gott efter ett år eller så när jag hittar den igen. :P ;D

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Omlagra köpt ost
« Svar #3 skrivet: 18 jun-21 kl 10:16 »
Men man måste vacuumpacka om det ska fungera? Bara plastpåse räcker ju inte till påläggsosten om man är för långsam att äta upp den :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 4 användare
xaelanar, MickeMård, Westerbergarn, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser