Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra egen hårdost. Hjälp behövs!!  (läst 26060 gånger)

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Göra egen hårdost. Hjälp behövs!!
« Svar #20 skrivet: 10 jan-12 kl 15:29 »
Nej jag vaxade inte dem utan de låg helt öppet i skafferiet. Jag provade att plasta in en men det gick inte alls, det kom mögel runt om direkt.

Plast och ost passar  inte tillsammans, men prova du  med vax  nästa gång. :)

Kawachi

  • Inlägg: 442
  • Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
SV: Göra egen hårdost. Hjälp behövs!!
« Svar #21 skrivet: 12 jan-12 kl 21:59 »
Hej ostälskare!!
Detta är en sak som jag också vill prova. Då jag har tillgång till mjölk direkt i tank eller ko. Köper av grannen.
Jag skulle kunna bjuda på osttillverkningshelg. Kan ju vara roligt att göra ihop.
/Z

Blev det något av detta ??? Jag skulle gärna vara med om du inte bor för långt ifrån. Och nej jag befinner mig inte i jämtland nu ;)

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Göra egen hårdost. Hjälp behövs!!
« Svar #22 skrivet: 15 jan-12 kl 18:27 »
på apoteket eller i välsorterad matbutik, men då innehåller den bensoat, är det nån som vet om man kan få tag i löpe UTAN bensoat nånstans, utom hos hemmaslaktaren, vill säga...

Var inte för rädda för bensoat. Naturligt finns det i Lingon och Tranbär, det är därför de håller så bra.
/Z
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Göra egen hårdost. Hjälp behövs!!
« Svar #23 skrivet: 18 jan-12 kl 08:50 »
Är det ingen som kan hjälpa? Jag vet ju att det finns massor av super-ystare där ute!! Snälla!!!


Anette Eriksson   har börjat på en alldeles utmärkt artikel i Handboken: http://handbok.alternativ.nu/Mat/Mejeriprodukter/Hårdost

Är det förresten någon som har ost-bilder som kan passa i den?

skogshallon

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: Göra egen hårdost. Hjälp behövs!!
« Svar #24 skrivet: 20 jan-12 kl 18:28 »
Kolla gärna denna sida! Klicka på resp. rubrik så får ni veta hur proffsen gör. =)

http://www.ostforum.se/osttillverkning/osttillverkning.html

skogshallon

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: Göra egen hårdost. Hjälp behövs!!
« Svar #25 skrivet: 20 jan-12 kl 18:32 »
Det finns också detaljerade beskrivningar i handboken, med temperaturer för olika ostsorter m.m.:

http://handbok.alternativ.nu/Mat/Mejeriprodukter/H%c3%a5rdost

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Göra egen hårdost. Hjälp behövs!!
« Svar #26 skrivet: 21 jan-12 kl 18:47 »
Vad roligt att läsa om era ostförsök och att det gick så bra. Jag undrar dock om det där med att vaxa osten, hur gör man det och var får man tag på vax till detta? Går det lika bra med att lägga på ett lager syltparaffin tex?

Jag har ensamhushåll numera och får problem med att lagra ostar på vanligt sätt. Jag lägger med poröst papper som suger upp kondens, detta ökar hållbarheten till det dubbla. Inget mögel.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Göra egen hårdost. Hjälp behövs!!
« Svar #27 skrivet: 30 jan-12 kl 20:05 »
Anette Eriksson   har börjat på en alldeles utmärkt artikel i Handboken: http://handbok.alternativ.nu/Mat/Mejeriprodukter/Hårdost

Är det förresten någon som har ost-bilder som kan passa i den?


Nu har jag lyckats få in bilder från mitt försök att göra Hushållsost. Vi får väl se hur det går... Det är ju det där med att plasta in ostar, det går lätt och fort åt pipsvängen då  :P men som jag skrev i Handboken så är det så man gör skorpfria hårdostar... Tyvärr blev den inte så slät i ytterhöljet som jag hade velat, för ostmassan hann bli lite för kall när jag formsatte den (2-åriga gossen min tog min tid i anspråk ett tag genom att vifta med en vass kniv :-\  )

Vad roligt att läsa om era ostförsök och att det gick så bra. Jag undrar dock om det där med att vaxa osten, hur gör man det och var får man tag på vax till detta? Går det lika bra med att lägga på ett lager syltparaffin tex?

Jag har ensamhushåll numera och får problem med att lagra ostar på vanligt sätt. Jag lägger med poröst papper som suger upp kondens, detta ökar hållbarheten till det dubbla. Inget mögel.


Syltparaffin går utmärkt att använda. Smält det och ös lite i taget på din ost. Det blir inte lika snyggt som om du doppar hela osten i ett paraffinbad, men vad spelar det för roll. Gör bara ett lager först, och sedan lägger du på ett lager till var 6:e vecka så länge du har den på lagring. Se till att det 'smälter ihop bra' i skarvarna mellan dina 'paraffin-ösningar' så att det inte kommer in luft någonstans.

När det gäller temperaturen/luftfuktighet på lagringen beror det på vilken typ av ost du har som mål i din tillverkning. Se mer detaljerat i handboken.
Det är kanon att lagra ost på bambumattor och träskivor. Poröst papper har jag aldrig hört någon annan lagra på, men om det funkar för christinag så funkar det säkerligen för andra  :D

Att så många hemgjorda ostar smakar Västerbottensost har nog att göra med att de blir relativt små, lagras utan vaxning=torkar relativt mycket och lagras ganska länge med tanke på sin storlek. Själva konsistensen blir ju så där 'småhålig' om man öser upp ostmassan med hålslev el dyl. Åter igen kan jag hänvisa till handboken :)

Det går förresten jättebra att göra pyttesmå hårdostar... tänk bara på de där små kloten av edamer som säljs till jul i alla affärer... Vaxa ytan, så att osten inte bara blir ett hårt skal, och lagra inte för länge bara så blir det nog bra :)

 :-* /Anette Eriksson
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

samadams

  • Inlägg: 29
    • -
SV: Göra egen hårdost. Hjälp behövs!!
« Svar #28 skrivet: 22 okt-16 kl 15:16 »
f

samadams

  • Inlägg: 29
    • -
SV: Göra egen hårdost. Hjälp behövs!!
« Svar #29 skrivet: 27 okt-16 kl 22:36 »
Jag har tänkt att försöka göra egen hårdost hemma i lägenheten. Jag har läst alla trådar jag kan hitta om ämnet och googlat en massa men jag får ingen riktig koll på hur det ska gå till. Alla recept skiljer sig åt och jag blir inte på det klara hur jag ska göra. Jag antar att alla ystare gör lite på sitt eget vis men behöver några riktlinjer att hålla mig till. Så här ser min förutsättningar ut: Jag är en total nybörjare och vill göra det så enkelt som möjligt. Dock vill jag prova göra hårdost, inte färskost. Jag bor i lägenhet i stan och kommer köpa pastöriserad mjölk från affären.
Mina viktigaste frågor är:


Citera
Homogeniserad mjölk eller ohomogeniserad?


Har inte läst tråden så du kanske redan har fått alla svaren, menmen:
Homogeniserad mjölk eller ohomogeniserad? Homogeniserad har jag inte råkat ut för, men en snabb googling visar att det ska funka men kan behöva lite kalciumklorid. Annars är det högpastoriserad du ska passa dig för. Lågpastoriserad funkar. Håll dig till s.k. gammaldags mjölk på snabbköpet så blir det bra.

Citera
Vilken bakteriekultur är bäst att använda? Fjällfil?


För recept med högre temperaturer; Yoghurt. Medeltemperaturer: Fil Fjäll vet jag inget om men funkar självklart. Möjligen blir det en mer s.k. aromatisk kultur av det. 

Citera
Till vilken temperatur ska jag värm? Har sett allt mellan 35-42 grader i olika recept.


Du talar slutfasen här. Lite olika för olika ostar, ju högre temperatur, desto hårdare ost (som parmesan osv), och därmed en yoghurtkultur som trivs med högre temperaturer.

Citera
Sen det där med förvaring har jag svårt att få koll på. När man hällt av/kramat ur vasslen och lagt osten i formen, VAR STÄLLER MAN DEN DÅ? Vissa verkar sätta in den i kylen direkt andra inte. Vissa har den i rumstemperatur länge, vissa inte. Hur ska jag göra ??? Första dygnet och så vidare. Ska den tvättas med sprit eller med olivolja eller smör eller alltihop? Jättetacksam för detaljerat svar.



Skillnaden är inte så himla noga bara den hålls för det mesta vid rätt temperatur. Ju hårdare ost, desto högre temperaturer, gäller även under lagringen. Jag låter t.ex. en cheddar stå under press i en form med små hål i (rund bestickshållare) i vasken över natten, vänder några ggr. Sedan åker den in i kylen längst ner där det är 10C i ren plastbunke med  några ventilationshål i. Vänds dagligen och vårdas med lite frisk luft emellanåt. Får du mögelangrepp blandar du lite vinäger med salt till en grynig röra och skrubbar mjukt av möglet.

Citera
Är det något  som ni kommer på som är viktigt att tänka på eller något bra nybörjartips? Just det; ostformar... Har letat i hela stan men utan resultat. Igår blev jag pålurad en sparriskokare som jag är tveksam till om den klarar trycket utan att gå sönder. Vissa verkar använda plastbunkar med borrade hål i . Funkar det bra med plast? Ska hålen bara sitta i botten eller på sidorna oxå?


Ja, det bör funka. Jag använder bl.a. en rund behållare för diskade bestick med ganska mycket hål i:

http://www.ikea.com/PIAimages/23278_PE070489_S5.JPG
« Senast ändrad: 27 okt-16 kl 23:10 av samadams »

 

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Göra egen hårdost. Hjälp behövs!!
« Svar #30 skrivet: 16 jun-21 kl 14:47 »
går utmärkt att vakumförparca har ostar som liggat flera månader

Milan

  • Inlägg: 20
    • Blekinge
SV: Göra egen hårdost. Hjälp behövs!!
« Svar #31 skrivet: 09 okt-22 kl 04:55 »
Hej
Jag var på fäbod i 6år i Schweiz och gjorde hårdost.Det är ingen idé  att börja med hårdost i en lägenhet då du varken haren ostpress med tillräckligt tryck och ingen ostkällare där du kan lagrar osten . Jag anser att 70 liter mjölk är absolut minimum för att få en bra genommognad ost i slutändan.Sedan är det så att man inte kan lära sig ost från ett papper utan det behövs framförallt erfarenheter om konsistensen av mjölken och ostkornet under hela processen. Det händer så mycket under processen. Sorry.Vill inte göra dig besviken men det funkar inte.Vill du lära dig ost gör en kurs hos Eldrimner.

Hälsningar
Caroline
THERE IS NO WAY TO HAPPINESS
.........................HAPPINESS IS THE WAY
The Budda


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser