Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rocket fuel kubbar? Val av borr!  (läst 3859 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Rocket fuel kubbar? Val av borr!
« skrivet: 08 sep-20 kl 06:52 »
Har ett litet dilemma. Helst vill jag borra dessa. Finner det dock väldigt dyrt med borrar och för att passa i skruvdragaren så blir det dessa.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/borr/borr-for-tra/centrumborr-181429/

Då jag inte äger en stor pelarborrmaskin så är utbudet av borrar mycket mindre. Då man helst vill upp i ett hål på runt 40 mm. Jag har inga problem att lägga ut en 500 - 1000 kr på ett st borr. Men då bör jag få ut iaf en kubb per krona eller varannan krona.
Är den långsiktiga lösningen att köpa en pelarborrmaskin? Kubbarna vill jag ha i halvmeter höjd och minst 25 cm i diameter så man kan ju inte ha nån liten variant.

Alternativet är att använda motorsågen. Dock lite svårare att göra själv då kubben vill gärna röra på sig. Ska ju då göras direkt från stock anser jag. Sen jag upplever att dessa korssågade brinner upp snabbare.


Är väldigt plats besparande att ha med 1 eller 2 av dessa under turen istället för en par säckar ved och nåt att elda i.
Använder hittills mest gran. Är det bästa valet? Om man tänker på dessa 2 egenskaper. Lätt att borra i kärnan och brinna länge.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Rocket fuel kubbar? Val av borr!
« Svar #1 skrivet: 08 sep-20 kl 08:25 »
 Hade nåt liknande problem. Dock skulle det borras i björk och jag har tillgång till pelarborrmaskin. Köpte på loppis en navare (typ borr för borrsväng). sågade av det befintliga borrfästet och lämnade in det till en mekanisk verkstad för att få delen som ska in i chucken centrerad. Det fungerar mycket bra. Dock går det åt mycket kraft så frågan är om skruvdragaren klarar det. Men borrsvängen klarar det om du har muskler nock. Skulle eggen på borret vara slött så går det fint att skärpa med en fin fil.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Rocket fuel kubbar? Val av borr!
« Svar #2 skrivet: 08 sep-20 kl 08:46 »
Dock går det åt mycket kraft så frågan är om skruvdragaren klarar det.
Inte en chans, skulle jag säga. På jobbet borrar vi ofta 22mm hål genom vanliga 2" reglar och redan där får skruvdragare av proffskvalitet slita. 40mm bortåt en halvmeter ner genom en kubbe är bara att glömma. Med en pelarborrmaskin kanske, det beror på borret också. Slipar man det så det inte tar för mycket åt gången så kanske. Sedan får man ha ett vettigt sätt att fästa kubben medan man borrar också, går ju inte med ett vanligt skruvstycke.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Rocket fuel kubbar? Val av borr!
« Svar #3 skrivet: 08 sep-20 kl 11:30 »
Men har inte Mattias ett motordrivet isborr? Sätter man en navare på det så borde det gå undan.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Rocket fuel kubbar? Val av borr!
« Svar #4 skrivet: 08 sep-20 kl 11:31 »
Titta på instruktionssidor för timring.

Där borrar man med rätt val av borrmaskin (stora kraftfulla) hål för dymlingarna genom stockarna ute i fält/vid byggplatsen.

Det fungerar inte med "vanliga" borrmaskiner.


mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Rocket fuel kubbar? Val av borr!
« Svar #5 skrivet: 08 sep-20 kl 18:32 »
Min lilla maskin orkar. Felet är att borrarna blir böjd med tiden. 10 borrar är ju en 500 kr. Och då springer det iväg snabbt.
Jag har 2 små batterier som följde med och dom tar slut snabbt. Det är nog det som gör att maskinen håller. Hinner aldrig bli riktigt överhettad. Borrar jag en kubb om dagen eller bara ett hål om dagen så blir det ju ändå många kubb innan sommaren tar slut.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Rocket fuel kubbar? Val av borr!
« Svar #6 skrivet: 08 sep-20 kl 18:57 »
Jag vågar nog påstå att det är helt dödfött att använda skruvdragare eller överhuvudtaget batteridrivna eller handhållna maskiner för den sortens borrning, speciellt när det, som här, är i lite större skala och inte bara något enstaka hål per år.
Även om maskinen kanske klarar av ett eller annat hål, så kommer man att slita ut den i förtid och haveririsken är stor.

Jag skulle nog föreslå att man sätter upp kubben i en svarv, helst metallsvarv som går att köra med lägre varvtal än vad som är vanligt för träsvarvar, och sätter borren i dubbdockan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Rocket fuel kubbar? Val av borr!
« Svar #7 skrivet: 08 sep-20 kl 19:12 »
Tittade på länken, och det där är inget borr jag skulle använda. Ett riktigt spiralborr är bättre.

Hittar man rätt träd kan man trycka ut kärnan med vedklyven. Eller har man en dunderklyv går det med vilken gran som helst.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Rocket fuel kubbar? Val av borr!
« Svar #8 skrivet: 08 sep-20 kl 19:19 »
Tittade på länken, och det där är inget borr jag skulle använda. Ett riktigt spiralborr är bättre.
Jo, men sprialborr går fruktansvärt tungt. Det klarar inte en liten maskin. De där borren kan man gnaga sig igen med om man bara tar det lugnt. Men som sagt, mycket slitage på maskinen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Rocket fuel kubbar? Val av borr!
« Svar #9 skrivet: 08 sep-20 kl 19:22 »
Isborret...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rocket fuel kubbar? Val av borr!
« Svar #10 skrivet: 08 sep-20 kl 21:35 »
Tolkar det som att du ska göra det i fält.
Då är en navare/ gammeldags borr för knuttimring det bästa.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Rocket fuel kubbar? Val av borr!
« Svar #11 skrivet: 09 sep-20 kl 07:26 »
Tolkar det som att du ska göra det i fält.
Då är en navare/ gammeldags borr för knuttimring det bästa.

Icke då. Hemma på gräsmattan.

Min eldrivna isborr riskerar jag icke för allt smör i småland
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

 

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Rocket fuel kubbar? Val av borr!
« Svar #12 skrivet: 09 sep-20 kl 11:26 »
Det är ingen lek att borra 30 mm för dymlingar vid timring. Ställer krav på borrmaskinen, på vasst borr och att man är beredd på att borret hugger precis hela tiden. Då var det är ändå bara tal om ca 10 cm djupt och inte i ändträ när jag gjorde det. Med sladdmaskin.

Går det att klyva vedbitarna, holka ur och sätta ihop igen? Annars är nog svarven den mest långsiktiga idén.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Rocket fuel kubbar? Val av borr!
« Svar #13 skrivet: 09 sep-20 kl 11:28 »
En 40mm hålsåg kanske är ett bättre val? Men man får stanna var 2-3 cm och hugga bort "pluggen". Sedan vet jag inte hur bra hålsåg går i ändträ? Fibrerna kanske fastnar i tänderna på en gång?

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Rocket fuel kubbar? Val av borr!
« Svar #14 skrivet: 09 sep-20 kl 13:20 »

Hittar man rätt träd kan man trycka ut kärnan med vedklyven. Eller har man en dunderklyv går det med vilken gran som helst.
Det där låter intresant!
Har du prövat? Hur många ton måste man ha för att lyckas? Tänker en bit på 20cm längd.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rocket fuel kubbar? Val av borr!
« Svar #15 skrivet: 09 sep-20 kl 13:54 »
Jag ska i morrn investera lite så tanken är att prova med en sådan här.
https://www.biltema.se/verktyg/borr/traborr/forlangare-till-traborr-300-mm-2000016838
Som är en förlängare.

Och ett sådant här borrhuvud.
https://www.biltema.se/verktyg/borr/traborr/cylinderborr-2000016848
Och sedan jobba försiktigt med denna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Rocket fuel kubbar? Val av borr!
« Svar #16 skrivet: 09 sep-20 kl 22:35 »
Det där låter intresant!
Har du prövat? Hur många ton måste man ha för att lyckas? Tänker en bit på 20cm längd.
Har inte provat, men skall göra det i morgon. Min klyv är rätt slö fastän den är 3-fas, så det gäller nog att vända kubben åt rätt håll om den är frisk. Håller man sig mellan grenvarven så sparar man nog några ton. Skulle gissa på 10 ton för att trycka en 50 mm stång genom en 20 cm oseparerad grankubb.

Tänker på Mattias problem. Om man sågar av så höga kubbar som ens vedklyv orkar pressa ur kärnan på (säg att den bara orkar 10 cm) så kan man ju stapla dessa på varandra när man eldar. Måste provas.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Rocket fuel kubbar? Val av borr!
« Svar #17 skrivet: 09 sep-20 kl 23:10 »

Alternativet är att använda motorsågen. Dock lite svårare att göra själv då kubben vill gärna röra på sig. Ska ju då göras direkt från stock anser jag. Sen jag upplever att dessa korssågade brinner upp snabbare.


Har aldrig eldat på det sättet, så jag tittade på youtube. Som du säger så brinner det fortare med korssågade kubbar. Men jag skulle nog göra ett par instick i centrum med sågen istället, och ett ifrån sidan för att få luftinsläppet i botten av "skorstenen". Motorsågen är ett snabbt verktyg :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Rocket fuel kubbar? Val av borr!
« Svar #18 skrivet: 10 sep-20 kl 22:20 »
Det är en sån här man skall ha, som syns ett par sekunder i början, och sedan mera ingående från 3:20

https://www.youtube.com/watch?v=j3OSnegKByc

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Rocket fuel kubbar? Val av borr!
« Svar #19 skrivet: 11 sep-20 kl 07:06 »
Ett av dom 4 hålen går nog bra. Skorstenen. Men dom 3 hålen snett från sidan tror jag blir väldigt svettiga, både runt och hålla maskinen snett.

Det dumma är ju att när jag flyttade hit så fanns det 3-4 st äldre handborrar just för dymlingar. Dom gav jag dock bort, som med alla olika äldre handsågar.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 3 användare
xaelanar, ktulo, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser