Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter med att timra hus idag?  (läst 1871 gånger)

Larus Canus

  • Inlägg: 8
  • Min rätta väg är hög och underbar
    • Östergötland
Erfarenheter med att timra hus idag?
« skrivet: 18 maj-21 kl 21:20 »
Hur många här har varit med och timrat nya hus i modern tid, hur gick det? En parstuga kanske, eller något större.

Speciellt tänker jag på hur arbetsintensivt det kan vara. Moderna eller traditionella metoder/verktyg spelar ju såklart stor roll. Förr arbetade man ju i lag om 2-6 och uppåt, något som antingen kräver att man har timmerkunniga vänner eller pungar ut för många arbetstimmar. Det hjälper ju inte att direkt att hantverket gått från vanligt till nästan utrotat.

Jag har precis börjat lära mig själv att timra, vilket säkert går an till en början. Jag vill dock gärna lära mig timra på en nivå som skulle varit godkänd för 150 år sen. Från 0 tar det såklart hundratals timmar eller mer, men man kan ju alltid börja. Men går det ens utan att lära sig av andra, bortom någon enstaka kurs?

Man borde ju egentligen börja byta arbetstid på ett organiserat sätt som förr, då slår man ju två flugor i en smäll!

recraft

  • Inlägg: 35
    • Småland
SV: Erfarenheter med att timra hus idag?
« Svar #1 skrivet: 26 maj-21 kl 15:31 »
Det sägs att det inte går att lära sig ett hantverk bara från att läsa i böcker, så att lära av varandra och egen erfarenhet är nog rätt modell?

Bra idé att samarbeta, jag skulle själv gärna vara med i ett "återkoppel" där man om man bidrar med ett dagsverke på bortaplan i gengäld kan räkna med hjälp i det egna projektet.

Tid, plats (möjlighet att resa med tanke på familjesituation mm) och annat spelar säkert in, kan jag tänka. Kanske går att samordna något via en tråd här på forumet?

Jag har erfarenhet från syllstockslagningar på några olika objekt, har gått några kurser  (dalaknuten bla) och håller på med ett eget projekt nu (nytimring av två syllvarv med laxknut och därefter återuppsättning/lagningar/rep där ett flyttat härbre skall upp igen bla med några nya takåsar). Har inte gjort stora nytimringar från scratch helt på egen hand, men jobbat på diverse olika restaureringsobjekt. Jag har en känsla av att ibland är det lurigare med omfattande lagningar än att nytimra, exv om man ger sig på att laga en trasig knutkedja kan det  nog bli lika arbetsintensivt som att nytimra med nästan större utmaningar. Samma med att byta flera delar av stockar och skarva, jämfört med att byta en hel stock. Det känns nästan som att det är två olika discipliner - nytimring och återuppförande/restaurering där man vill ligga nära hur det en gång gjorts och där många parametrar redan låsts ned.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 5 användare (1 dolda)
fredrik99, Enkelt liv, Tinyliving, Källeberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser