Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Ensam höna  (läst 1396 gånger)

Solängen

  • Inlägg: 4
    • -
Ensam höna
« skrivet: 07 mar-21 kl 11:25 »
Hej,

vi har en höna och en tupp och tänkt kläcka nya ägg nu under våren för att utöka. Och byta ut tuppen som stör med sin sång, med mera.... Å då blir hönan ensam till dess de nya kycklingarna gör sällskap. Hur länge kan hönan vara själv utan att fara alltför illa? Skulle några veckor funka?

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Ensam höna
« Svar #1 skrivet: 08 mar-21 kl 13:45 »
Jag skulle inte ta bort tuppen för ens att hon har sällskap av kycklingar.
Bara 1 höna och 1 tupp låter lite. Känns som att smärtgränsen är 5 hönor och en tupp för att hönorna ska må bra och inte få tuppen på sig för mycket.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Solängen

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Ensam höna
« Svar #2 skrivet: 08 mar-21 kl 23:21 »
Tack för svar! Jo, så blir det sannolikt. Han får vara kvar ett litet tag till. Men faktum är att de trivs bra ihop och han är så go med henne. Jag trodde också det skulle bli för mycket tupp på bara 1 höna. Men dessa två funkar utmärkt, så jag antar att det är olika helt enkelt.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Ensam höna
« Svar #3 skrivet: 09 mar-21 kl 09:35 »
Men va bra. Tänker annars att tuppen sliter ut en ensam höna. Men det låter ju bra att du ska skaffa lite fler. Det blir ju en skör grupp med så få. Om någon dör så är det inte mycket kvar ;)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Ensam höna
« Svar #4 skrivet: 09 mar-21 kl 13:14 »
Är det ”bara” galandet som stör och varför stör det, tänker jag?

Om det är en tupp som är snäll med sin/sina hönor, snäll med folk och duktig väktare så skulle jag hellre behålla den än att byta ut den mot någon annan. Man vet vad man har men inte vad man får, så att säga.

Alla tuppar gal ju och de allra flesta relativt mycket.

Solängen

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Ensam höna
« Svar #5 skrivet: 10 mar-21 kl 06:26 »
Jo det är framförallt att grannarna blir störda tidigt om morgnarna. Och tidigare lär det bli nu när dagarna blir längre. Även under dagtid är det störande nu när så många arbetar hemifrån.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Ensam höna
« Svar #6 skrivet: 10 mar-21 kl 08:57 »
Det är klart. Då är det en fördel att man inte ser sina grannar för att de bor så långt bort och att nästan alla grannar har egna tuppar som hörs genom skogen :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 4 användare
xaelanar, simon.arvestrand, LimJans, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser