Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips om giftfritt ohyra-medel  (läst 1148 gånger)

rovis

  • Inlägg: 19
    • Gotland
Tips om giftfritt ohyra-medel
« skrivet: 21 jun-22 kl 20:18 »
Har sett många inlägg om diverse (jättegiftiga) medel mot ohyra och vill tipsa om en enkel och billig giftfri metod:
Gör en blandning av vatten/en rågad skvätt äppelcidervinäger/några droppar tea tree oil i en vanlig sprejflaska och spreja hela pälsen på era getter tills dom blir blöta (och arga), massera gärna in till huden, och inga små kryp vill komma i närheten. Har använt mot lusangrepp med fantastiskt resultat, måste dock göras flera gånger då äggen inte påverkas.
Jag brukar också spreja vid sängplats/stallinteriör för att minska mygg/flugor.
Bara ett litet tips för att slippa använda miljöfarliga giftiga dyra preparat.  :)

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Tips om giftfritt ohyra-medel
« Svar #1 skrivet: 21 jun-22 kl 23:06 »
Varför just äppelcidervinäger? Borde inte ättika utspädd till motsvarande koncentration ge samma verkan? Det känns ganska onödigt att använda dyra, resurskrävande produkter som borde hänföras till lyxlivsmedel, för såna här enkla rengörings- och avlusningsoperationer.

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Tips om giftfritt ohyra-medel
« Svar #2 skrivet: 22 jun-22 kl 12:54 »
Fungerade inte kiselgur som du skrev om i din andra tråd?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

rovis

  • Inlägg: 19
    • Gotland
SV: Tips om giftfritt ohyra-medel
« Svar #3 skrivet: 14 jul-22 kl 19:37 »
ättika kanske visst kan fungera, har inte testat. men äppelcidervinäger är väldigt enkelt och billigt (om en har egna äpplen) att göra själv, så jag vet inte om jag håller med om att det är en dyr och resurskrävande produkt, i alla fall inte i jämförelse med de konstgjorda preparat som en köper av veterinärer (som en dessutom inte har en aning om vad de innehåller).
kiselgur fungerar suveränt, blev av med i princip alla löss efter en omgång. men det är lite mer jobb och torkar ut huden så det vill jag inte använda i förebyggande syfte, men som sagt väldigt bra om pälsen redan är full av löss och en vill ha en snabb effektiv död.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Tips om giftfritt ohyra-medel
« Svar #4 skrivet: 14 jul-22 kl 20:30 »
Preparat som säljs av veterinärer är fullständigt deklarerade, s k arkana (läkemedel med hemligt innehåll) är förbjudna inom veterinärmedicinen sedan många år. Det är bara att idas läsa det finstilta på förpackningen och bipacksedeln, eller om man vill ha djupare information, kolla fass.se .

von tratt

  • Inlägg: 1742
    • Skåne
SV: Tips om giftfritt ohyra-medel
« Svar #5 skrivet: 14 jul-22 kl 23:04 »
Tea tree oil är inte direkt ogiftigt - det kan vara ett bra val ändå, jag har ingen aning. Det är inte särskilt väl undersökt faktiskt.

Lustigt nog ser jag nämnt att 7-8 droppar kan vara livshotande för katt, vilket inte så konstigt eftersom de slickar sig, men även hund! Men detta gäller koncentrerad olja.
(Det verksamma ämnet [det kan finnas flera, det är som sagt inte så väl undersökt] Terpinen-4-ol är faktiskt samma ämne som gör ene så beständigt.)

Jag påstår inte att ohyremedlet inte är bra, bara nyanserar lite. En del personer kan läsa något om "giftfritt" och sedan ställa till det för sig.
Få saker som har effekt har endast önskad effekt :-)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 3 användare
ärt, Galaxie, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser