Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att bo i kåta i skogen  (läst 6559 gånger)

micro

Att bo i kåta i skogen
« skrivet: 21 mar-05 kl 10:52 »
För ett halvår sedan träffade jag på Juan, en lirare från spanien som bor i en liten kota ute i nackareservatet. Han kunde ingen svenska, men jag och min kompis följde med honom ut i skogen och tittade på hans koja.

Någon månad senare gick två av mina kopisar ut i skogen medhavaned tre presseningar och byggde sig en egen större kåta. Detta var presis när snön började falla och lagon till minusgraderna så var kojan klar. Dom bor där fortfarande.

Enda utgiften är mat, 500 kr/mån. Den ena liraren jobbar en dag varannan helg för att få ihopp pengarna. Vatten går man 2 kilometer för att hämta.

Dagarna spenderas med att sitta och peta i brasa, hålla värmen och äta olika sorters vegetariska läckerbitar som man pular med över eldstaden.

Samtidigt klurar dom på hur man kan urvinna fri-energi med kall-fusion eller zero-point lösningar. Dessutom studerar och filosoferar dom på världens maktstrukturer och på hur alla människor går runt som ignoranta får i städerna och slavar för makteliten som de flesta inte har en aning om.

Svårare än så är det inte. Dom kommer nog i förlängningen flytta till ett ställe där man kan olda lite egen mat och bli av med beroendet av samhället.

Ett liv för en kung.

Eulalia

• Gäst
Re:Att bo i kåta i skogen
« Svar #1 skrivet: 21 mar-05 kl 11:41 »
wow, skogstroll  :-) ska nog  ut i Nackareservatet och hälsa på!
hur klarade Juan av den hårda svenska vintern? har han lärt sig nån svenska än?

ska jag vara ärlig så låter det lite trist att mest sitta o peta i elden & filosofera om andras dumhet... min kropp behöver hårt fysiskt arbete för att må bra.

Men tufft initiativ, beundransvärt att de klarat vintern...hur tvättar de sina kläder ? och klarar de sig på rent vegetariskt, vad är det för godsaker de äter?

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #2 skrivet: 21 mar-05 kl 11:56 »
Så länge man saknar ambitioner till att skapa ngt av sitt liva så är väl detta ett gott liv. Helt ok med mig!

micro

« Svar #3 skrivet: 21 mar-05 kl 15:34 »
Eulalia:
Juan klarade det bra, men han tog några veckor paus hos en kompis. Han kan nästan inte prara någon svenska. Inte så många i skogen att prata med. Hugga ved och bära vatten är inte något att sticka under stol med. Dom skulpterar en del och bygger en lerugn. Sen bygger de olika sorters motorer mm, men mest av allt så gillar de att peta i elden..

AntiUrban:
Vad ska man skapa av sitt liv? Samla mest materialla egendommar som kan ruttna i takt med ens egen lik? Kör hårt, men jag föredrar att sitta i en grotta och meditera.

« Senast ändrad: 21 mar-05 kl 15:39 av micro »

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #4 skrivet: 21 mar-05 kl 22:26 »
AntiUrban:
Vad ska man skapa av sitt liv? Samla mest materialla egendommar som kan ruttna i takt med ens egen lik? Kör hårt, men jag föredrar att sitta i en grotta och meditera.

Man kan tex skaffa sig en familj, eller bygga ett företag, etc....svårt om man ska campa hela livet!???

Rakel

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 03 apr-05 kl 23:05 »
Man ska ju göra vad man vill i sitt liv.
Ok om man vill ha familj, men det känner inte alla människor. Vänner är ju också en familj. Tycker man om friden i skogen, och livet att bara vara, så är det ju underbart, eftersom det går. Det verkar mer harmoniskt och jordnära än att flänga runt i städer och shoppa bort känslor och pengar.

Nackareservatet, vart ligger det hän?

Har alltid velat bo i en tipi för ett tag, det enda som fattas är några vänner som vill vara med och bo, för helt ensam vill jag inte bo i i början =) Skönt att läsa om att man faktiskt kan! Leve livet!

/Ingrid

fastfrusen

• -
« Svar #6 skrivet: 03 mar-06 kl 21:30 »
ÅÅÅÅHHHH
får lust att köpa en presenning och gå ut i skogen direkt! Men jag är ju lite mörkrädd, så det är inte så lätt.... När ingen vill följa med...
nån som bor i närheten av karlstad???
//Karin
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 03 mar-06 kl 21:50 »
Hmm, hugga ved i Nacka-reservatet...

Det måste avverkas en del där denna kalla vinter?  ::)
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Loveis Theneworder

• -
SV: Re:Att bo i kåta i skogen
« Svar #8 skrivet: 25 sep-24 kl 05:53 »
Man kan vandra tills man dör det är vad jag tänkt då jag tröttnat på hur mitt liv är . Vandra för att aldrig sitta mera still
Känns som man sitter av sin tid mest som en väntan på att dö
Så nu håller jag på att planera för att ja vandra från här i Linköping till trerikesröset till att börja med 
Man ska ju göra vad man vill i sitt liv.
Ok om man vill ha familj, men det känner inte alla människor. Vänner är ju också en familj. Tycker man om friden i skogen, och livet att bara vara, så är det ju underbart, eftersom det går. Det verkar mer harmoniskt och jordnära än att flänga runt i städer och shoppa bort känslor och pengar.

Nackareservatet, vart ligger det hän?

Har alltid velat bo i en tipi för ett tag, det enda som fattas är några vänner som vill vara med och bo, för helt ensam vill jag inte bo i i början =) Skönt att läsa om att man faktiskt kan! Leve livet!

/Ingrid

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Att bo i kåta i skogen
« Svar #9 skrivet: 25 sep-24 kl 10:20 »
Jag tror att kollektiv är ett bra alternativ till kåta i skogen. I flera år bodde jag i kollektiv. Det var billigt, trevligt och nyttigt för mej. För jag fick min fyrkantighet avslipad.
kretslopp

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser