Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägga under veden  (läst 1698 gånger)

mulen

• Lappland
Lägga under veden
« skrivet: 27 jul-24 kl 09:55 »
Jag kommer få ett stort lass med ved. Vad är billigast å enklast att lägga veden på, så den inte ligger direkt på marken i väntan på torkning och inlastning i vedboden
Jag vill ju ha in veden så fort det går, hur länge kan den ligga på marken utan att bli förstörd?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lägga under veden
« Svar #1 skrivet: 27 jul-24 kl 10:41 »
Det beror till viss del på dina förutsättningar vad och hur du ska göra.

Jag har samlat på mig sjpallar som jag låter stå på klossar av tryckt virke med oljepapp i mellan.
För att skydda pallarna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 27 jul-24 kl 15:38 »
Vanliga träpallar. Då kommer den upp en bit från marken och luftas underifrån.
kretslopp

von tratt

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 27 jul-24 kl 16:31 »
Allra enklast är att lägga veden på marken ändå. Bottenlagret kanske blir lite fuktigt, men det torkar väl!
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 27 jul-24 kl 21:29 »
Svärfar lade veden på plast i en slänt. Då rann eventuellt regn av plasten och markfukten kom inte upp. Gamla ensilagesäckar hade han till det.

Jag behövde lägga färsk lövved på tork ute nu i vår, och då lade jag ett glest lager betongblock och sten som underlag. Fungerade fint, men det var ju lite onödigt arbete. Skall gjuta en sluttande platta i betong så jag har en bra plats för sur lövved som mår bra av att torka ute med lite regn som sköljer bort sockret. Tyvärr finns ingen berghäll på lagom avstånd till vedboden...

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 28 jul-24 kl 11:59 »
Jag håller med kretslopp och skogsvilde.
Virke behöver ventilation för att inte mögelsvamparna ska sätta fart.

mulen

• Lappland
« Svar #6 skrivet: 04 sep-24 kl 01:17 »
Vedhögen är kluven men idag regnar det. På torsdag- måndag ska det bli torrt och fint väder med små regnskurar. Blir veden förstörd av regnet ikväll/natt? Och kan jag trava fuktig ved eller är det bättre att låta den torka i solen i helgen?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 04 sep-24 kl 09:25 »
Trava den glest och inte tätt mot vägg eller liknande.  Rigga gärna upp en fläkt i vedboden för att skynda på torkningen de första veckorna.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 04 sep-24 kl 12:00 »
Vedhögen är kluven men idag regnar det. På torsdag- måndag ska det bli torrt och fint väder med små regnskurar. Blir veden förstörd av regnet ikväll/natt? Och kan jag trava fuktig ved eller är det bättre att låta den torka i solen i helgen?
Släng/lägg/tava veden på lastpall, slanor  eller nått annat så du får upp den en liten bit upp från jorden. Några regnskurar kan inte förstöra ved, men det är bra att få den under tak, täckt med plåt eller nått annat som tillåter luften att cirkulera. Till nästa höst kan du räkna med att ved kluven nu under sommaren är helt eldningstorr.

När löven fallit av för hösten kan man gott  börja planera nästa hösts ved. Jag anser det förståndigt att vara ute i god tid oavsett om man avverkar,kapar och klyver själv eller köper färdig ved. Till påsk är det traditionellt lämpligt att vara färdig med kapning och klyvning av ved man tänker elda kommande vinter, får man sen in veden under tak före midsommar brukar inte sommarens regn återfukta ytan och den brukar gå bra att börja elda i okt/ nov samma år man högg den.

En björk som blåser ner såhär första veckan i september går ju utmärkt att få eldningstorr till nästa höst, men det är oerhört svårt att undvika att den får svartmögelprickar även om man kapar och finklyver den direkt samt travar den luftigt under tak  i ett soligt och blåsigt läge i tex en carport då det är sav kvar i stammen och luftfuktigheten är hög nu.

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

sayerbýr

• sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
« Svar #9 skrivet: 04 sep-24 kl 20:57 »

Har haft ved ute på pall i 4 år…. utan täckning… Den är torr o fin… för torr :) brinner snabbt som satan. Så lite regn gör inget. Se till att det luftas runt som de flesta skriver.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

mulen

• Lappland
« Svar #10 skrivet: 20 sep-24 kl 20:34 »
Det har börjat dyka upp vitt ludd på veden, är det vitmögel eller annat? Luktar inte mögel.
Om det är mögel kommer det spridas över till andra vedträd å hur är det att elda?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #11 skrivet: 20 sep-24 kl 21:07 »
Det är vitmögel, spelar ingen roll alls för eldningsegenskaperna.

mulen

• Lappland
« Svar #12 skrivet: 21 sep-24 kl 09:36 »
Vad har jag gjort för fel för att det ska bli vitmögel?
Känns som att en del redan började mögla i högen, å den låg inte ute så länge .

Det är vitmögel, spelar ingen roll alls för eldningsegenskaperna.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #13 skrivet: 21 sep-24 kl 10:36 »
Förmodligen har veden torkat för sakta eller varit för blöt då träden fälldes. Risken blir mindre om träden fälls på vintern då de är torrare, och om man klyver och lägger upp veden på tork omedelbart efter fällningen.
Om träden fälldes nu i somras eller om de fick ligga okapade och okluvna länge, så har man gett möglet bra förutsättningar.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #14 skrivet: 21 sep-24 kl 12:43 »
Vad har jag gjort för fel för att det ska bli vitmögel?
Känns som att en del redan började mögla i högen, å den låg inte ute så länge .

All mögel behöver...
Käk, dricka, lugn och värme.
Saven som är söt och fuktig är två viktiga komponenter ä, när man tar in den så är det lätt hänt att lugnet uppstår när man ventilerar lite dåligt, och värmen ventileras inte bort heller.

Låter man veden efter klyvning ligga kvar ute och bli regnad på så sköljs lite av saven bort, vätskan i veden torkar snabbt bort och det ventileras rejält bra.
Jag tog in ved som legat hela sommaren på pallar förra veckan.
Ja den är ytfuktig men genomtorr men vedboden är väl ventilerad så den är torr på någon vecka eller så.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 22 sep-24 kl 10:23 »
Ja, lövved mår bra av att få en regnskur eller två. Ett år fick jag väldigt luddig ved...

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 3 användare
Asger, Miramis, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser