Hej,
Som jag har skrollat i forumet och mycket information finns här men känner fortfarande lite osäkerhet så har några frågor.
Vi har efter flera månaders funderingar bestämt oss för att skaffa pekingankor.
2 st (som sällskapsdjur och för ägg)
vi kommer få ällingar om någon månad och vill då vara preparerad på bästa sätt, vi håller på att bygga ett hus något större är jordbrukets riktlinjer (1,8 kvm), med ett veranda liknande tak som sol och regnskydd, de kommer ha en gård där de kan gå som är inhägnad (30 kvm med bad) och så släpper vi ut dem i trädgården när vi är hemma (läs dagligen, jobbar hemifrån) och kan ha uppsikt, men jag har lite andra funderingar
1. bör det vara ströbädd på hela arean inomhus? (tanken är att ha vattenautomat på "verandan" och inte inomhus.)
2. Jag har hört att man inte ska ge för mycket mat per dag pga risk för råttor, finns det någon rekommendation för typ av matdispenser som minimerar spill?
3. ang råttor, bör man här även ha lampa inne i själva byggnaden så att ankorna kan se om det skulle finnas en råtta? (har läst att de kan bli gnagde på benen och om de inte ser så kan de inte skydda sig)
4. Vad jag förstått så flyger inte pekingankor därmed behöver vi inte ha galler tak, men hur är det med andra fåglar finns det risk att ankorna kan bli attackerade om man inte har det?
5. Första tiden när vi har ällingarna inomhus, hur gör man miljön bäst, halm på marken, tidningspapper, möjlighet till bad eller inte? har läst lite blandat men vad mår de bäst av?
6. Är det är någon skillnad mellan olika ankraser och rekommendationer för hur de mår bäst? (tänker då på informationen man hittar på forumet eller andra plattser)
Jag har säkert fler frågor men dessa är de jag går bet på mest, har som sagt läst mycket här på forumet men känner inte jag har hittat ett svar på dessa.
Tack på förhand