Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk höna!!!  (läst 3886 gånger)

Djursam

Sjuk höna!!!
« skrivet: 24 nov-13 kl 19:05 »
Behöver hjälp med en sjuk 3-årig Åsbohöna med följande symptom:

- Svårt att äta, pickar ett par korn och jobbar sedan hårt med att svälja dem. Ett par korn till osv.
- Alldeles svullen direkt under näbben mellan slören
- Andningen låter ansträngt och lite väsande/rosslande
- Matt och lite trög

- Dricker och äter (med möda)
- Inget sekret rund ögon eller näbb
- Bra ganska fast avföring
- Bra färg på kam och slör
- Rör sig obehindrat

Vad är detta? Halsinfektion ?

Torry

SV: Sjuk höna!!!
« Svar #1 skrivet: 24 nov-13 kl 22:13 »
Har du tittat i munnen/svalget så hon inte har gjort sig illa. Kanske ätit nåt vasst eller ett grässtrå som fastnat runt tungan. Kolla utsidan också så det inte finns skador som gått utifrån och in.
Kanske bäst att rådfråga en veterinär.
//Torry

Djursam

« Svar #2 skrivet: 25 nov-13 kl 17:27 »
Inga fler som kan bidra med tips? :'(
Jag hade kollat Torry, men där fanns inget... Tack för svar!
Ringer veterinären i morgon i så fall.

Djursam

« Svar #3 skrivet: 26 nov-13 kl 00:15 »
Tsja, att skriva här var inte mycket till hjälp :((
God natt!

Annielias

• Småland
« Svar #4 skrivet: 14 nov-24 kl 12:06 »
Jag har också en sjuk höna som har svårt att svälja frön mm. Hon äter men det ramlar ut ibland. Det kommer lite slem också från munnen ibland. Vad kan det vara? Jag har försökt att massera krävan. Har tänkt att titta efter i svalget när det är ljust ute. Någon som har ett råd?

Efwa

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 15 nov-24 kl 10:59 »
Djursam......det är ju ännu svårare för oss att veta som inte ser hönan. Det kan ju vara därför man inte får råd här. Om det är akut så är det ju veterinär du ska söka, eller avliva själv. Att anklaga oss för att inte svara är ju knappast svaret på problemet.
Detta är inte ett veterinärforum eller ett superaktivt forum. Man kan alltid kolla gamla trådar på samma saker också och ibland få svar där.

Själv går jag oftast in på Youtube för att få svar. Ibland går det vägen och ibland inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser