Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad på electrolux assistenter  (läst 119739 gånger)

Limpans

• Södermanland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #340 skrivet: 12 jun-24 kl 17:57 »
Hej! Tack för svar :)
Jaha funkar de så enkelt. Gillar när det finns andra sätt att lösa saker på!
Tagit en del mått och det verkar ha varit en ee-sx198 alternativt en ee-sx199 som satt på kortet. Ska nog beställa hem båda och testa, annars blir det din variant.
Men dök upp ett till frågetecken. Hjulet som går igenom sensorn har plåtflärpar hela vägen runtom på min N21. Såg här, i ett tidigare inlägg, att det diskuterades att enkom en/ några flärpar skulle vara uppe och resterande nedtryckta. Men på mitt är alla uppe? Vad kan tänkas stämma?
Så, nu funkar maskinen som den ska igen :) Köpte en ny läsgaffel, EE-SX1041 och bytte. Lite lirkande för att få in den mellan flärparna på hjulet men egentligen inga konstigheter. Samtliga flärpar skulle va uppåt och gå igenom sensorn, om det är någon annan som skulle undra.

Fann det här forumet väldigt hjälpsamt och har lyckats få snurr på två av svärmors hushållsassistenter tack vare lite läsning här. Så tänkte att jag själv skulle bidra med lite info som kanske någon annan kan ha nytta av.

Nu senaste, en N21, gick som sagt på maxfart hela tiden. Remmen hade glidit av och nött ner den optiska läsgaffeln. Beställde en ny, lödde dit och maskinen går som den ska. Får se med tiden om remmen också behöver bytas.

Ytterligare en N21 som också gick på maxfart. Löstes med att löda om potentiometern som hade lossnat.

Tjoflöjt!

Greger Älgemon

« Svar #341 skrivet: 15 sep-24 kl 13:29 »
Vilken underbar tråd med samlad kunskap om felsökning och reparation av vår kära Assistent!

Min N26 gav upp under körning. Först saktade den in som om den gick tungt och sedan la den av helt. Efter att ha felsökt med hjälp av den här tråden har jag konstaterat att det är hastighetsregleringen som pajat. Utspänning till motorn från kortet ligger på drygt 30 v som mest.  När jag kortsluter triacen går den på fullfart. Mätning på kortet visar att ICn, potentiometern och triacen verkar fungera som de ska.

Jag kan mäta mig till att den rödmarkerade resistorn i bilden har fått avbrott (lödningarna är ok). Den ser ut att hänga samman med pin 2 på ICn och är antagligen motsvarande R5 enligt Figure 2 i https://media.digikey.com/pdf/Data%20Sheets/Atmel%20PDFs/U2010B.pdf.

Jag har kommit fram till att det är 301 KOhm 1%. Det verkar rimligt utifrån att R5 i databladet är 330 KOhm. Kan någon bekräfta att det verkar stämma.

Det skulle också vara bra att förstå vad som kan ha bränt resistorn. Som synes är det lite guck längst ner på kretskortet och när maskinen pajade hade jag just hällt i varm vätska i köttkvarnen. Inget av den vätskan syntes till inne i maskinen direkt efter att den stannat, men det kanske gjorde att det bildades kondens som ledde till överslag. Alternativt är det någon kondensator som gett upp. Är det något jag borde passa på att beställa och byta när jag ändå håller på?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #342 skrivet: 16 sep-24 kl 08:06 »
Skulle tro att det där motståndet har fått avbrott "av sig självt".  Nätspänningen på 230 V räcker ju inte till för att överbelasta ett motstånd med så hög resistans som 301 kohm. Möjlig orsak kan vara om monteringsmaskinen på fabriken har skadat motståndets skyddslack. En gång på 90-talet var jag inblandad i ett problem där ett hålmonterat motstånd på ett kretskort ofta gick sönder sedan produktionen hade flyttats till en annan fabrik. Så småningom visade det sig att det satt för nära en annan komponent, så när maskinen monterade komponenten intill skrapades det i skyddslacken på det motstånd som senare kunde ställa till problem.

Greger Älgemon

« Svar #343 skrivet: 19 sep-24 kl 20:48 »
Nytt 300k ohms motstånd inhandlat från Electokit och monterat. Nu går Assistenten igen.

Tack för hjälpen Torbjörn!

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 5 användare (2 dolda)
Hanna Eriksson, Asger, Barbroe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser